Online podvody jsou stále vychytralejší
Online podvody se velmi zdokonalily. K nejobvyklejším podvodným formám patří rozesílání e-mailů jménem banky, s požadavkem na citlivé údaje, na jejichž základě lze provést nelegální přesuny finančních prostředků z účtů. „Nikdy na podobné e-maily neodpovídejte, a pokud máte pochybnosti, vždy se spojte s vaší bankou buď osobně, nebo prostřednictvím telefonního čísla, které obvykle používáte,“ důrazně varuje Charlie Patrick, partner KPMG CEE specializující se na prošetřování podvodů, korupce a nezákonných aktivit ve firmách v 15 zemích střední a východní Evropy.
V posledních patnácti letech dostávají společnosti i jednotlivci stále častěji dopisy od podvodníků, kteří se pod nejrůznějšími záminkami domáhají přístupu k jejich financím. Záminkou je nabídka provize za pomoc při uvolnění fiktivních finančních prostředků, vázaných na bankovních účtech, uložených v bezpečnostních sejfech nebo složených u nějaké další finanční instituce. K podvodu stačí jeho organizátorům získat osobní údaje jednotlivce, hlavičkový papír firmy a číslo účtu. Podle obvyklého schématu jsou důvěřivci lákáni na velký zisk přesahující milion amerických dolarů.
Charlie Patrick vzpomíná, jak obdržel první dopis „419“ v roce 1989 nebo 1990, ještě když pracoval po ukončení university ve své první společnosti. Kódové označení 419 se týká podvodných aktivit pocházejících z Nigérie, neboť mnoho z podvodných dopisů a e-mailů má původ právě v této jihoafrické zemi. K elektronické poště se podvodníci přiklonili nedávno, neboť jim umožňuje rozeslat s nulovými náklady tisíce dopisů. Tito lidé se také stále zdokonalují, sledují světové události, od kterých pak odvozují obsah svých dopisů a ty tím pádem vypadají mnohem důvěryhodněji. Příjemce dopisu se může například dočíst o problému s majetkem bílých farmářů, jejichž půda byla zabavena v Zimbabwe.
Podle Charlie Patricka je však nejvíce znepokojivá letošní inovace, při níž podvodníci rozesílají e-maily, které vycházejí z dobré znalosti vaší banky. Vyznačují se následujícími hlavními znaky:
- nesou bankovní logo
- obsahují požadavky na zabezpečení, tzn. nutnost přihlásit se, zadat číslo účtu, heslo k bankovnímu účtu, případně další podrobnosti
- spojení vypadá velice věrohodně, nicméně nenese bezpečnostní podpis „https“, který se při internetovém spojení s bankou používá
- obsahují varování, že v případě pomalého zadávání dat budou bankovní účet či platební karta zmrazeny.
„Viděl jsem tyto e-maily, které dostávali lidé ve střední a východní Evropě. Jsou daleko nebezpečnější, protože vypadají, na rozdíl od předchozích nesofistikovaných e-mailů, reálně. Pochopitelně jsou opět podvodné a spoléhají na to – pokud se s názvem banky trefí do té vaší – že jim poskytnete detailní údaje o svém bankovním účtu a heslo. To podvodníkům otevře dveře k vašim penězům,“ varuje Charlie Patrick. Zároveň vyjmenovává základní pravidla, jak se účinně bránit:
- na podobné e-maily v žádném případě neodpovídat
- nikdy neposkytovat důvěrné informace jako odpověď na neočekávaný e-mail
- v případě pochybností navštívit svou banku, nebo do ní zavolat, avšak na číslo, které klient v minulosti používal.
Charlie Patrick dodává, že dříve nebo později přijdou podvodníci s novou taktikou, a proto je třeba soustavné obezřetnosti, neboť „Čert nikdy nespí“.
- red -
Poslední zprávy z rubriky Marketing a média:
Přečtěte si také:
Prezentace
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
23.04.2024 Podle čeho vybírat plechový zahradní domek?
Okénko investora
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Evropský průmysl zelené energie má problém: Společnosti se stěhují do USA
Mgr. Timur Barotov, BHS
Trhy střízliví a vedou ruku amerického Fedu ke zpřísnění politiky
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz