Vladimír Urbánek
(Kurzy.cz)
Makroekonomika  |  05.04.2005 13:32:06

ČR mezi zeměmi s největším podílem OSVČ na zaměstnanosti

Hospodářská rada vlády dnes projednala závěry analýzy vývoje počtu osob samostatně výdělečně činných (OSVČ), kterou na žádost předsedy rady a vicepremiéra pro ekonomiku Martina Jahna vypracoval Český statistický úřad.

 

HLAVNÍ ZÁVĚRY ANALÝZY OSVČ:

·         Česká republika patří v Evropě mezi země s nejvyšším podílem podnikatelů–fyzických osob na zaměstnanosti, i když by se dle struktury ekonomiky měla řadit spíše mezi země s nižším podílem. Mezi státy se srovnatelnou ekonomikou má ČR podíl OSVČ na zaměstnanosti téměř nejvyšší.

·         Počet osob samostatně výdělečně činných v ČR trvale roste a ke konci loňského roku dosáhl rekordního počtu 1945 tisíc. Míra růstu je v posledních letech poměrně stabilní. Nicméně v roce 2004 počet podnikatelů, kteří aktivně podnikají, dle všech dostupných zdrojů poklesl. Výrazně se v porovnání s rokem 2003 zvýšila skupina těch, kteří vloni své podnikání přerušili.

·         Více než tři čtvrtiny fyzických osob–podnikatelů, kteří zrušili svá podnikatelská oprávnění v průběhu roku 2004, ovšem nevykázalo za rok 2003 žádné zdanitelné příjmy. To potvrzuje původní předpoklad, že podnikání rušili především neaktivní podnikatelé, tzv. „mrtvé duše“. Čtvrtina z podnikatelů, kteří v roce 2004 ukončili činnost, se stala nezaměstnanými.

·         30% OSVČ se pohybuje v kategorii celoročních zdanitelných příjmů do 100 tis. Kč a lze tedy usuzovat, že pro zhruba třetinu podnikatelů – fyzických osob není podnikání hlavním zdrojem příjmů.

·         Ve většině nových členských zemí v období po vstupu do unie počet podnikatelů klesal. Oproti tomu české osoby samostatně výdělečně činné prokázaly relativně dobrou připravenost – pokles jejich počtu se po vstupu země do EU na rozdíl od jiných států nezrychlil.

 

DŮVODY ZMĚN V POČTU OSVČ:

Podle ČSÚ není možné přesně identifikovat míru, kterou ke změnám v počtu OSVČ přispěly např. legislativní úpravy s účinností od roku 2004. Šlo však zřejmě o kombinaci následujících faktorů:

-          přistoupení České republiky k Evropské unii - obdobný dopad je však možné pozorovat i u ostatních států, které nově vstoupily do EU - ČR tedy není výjimkou

-          úpravy v platbě sociálního a zdravotního pojištění - nicméně podmínky v této oblasti jsou i nadále pro OSVČ výhodnější než pro zaměstnance.

-          zavedení minimálního základu daněfaktor, který bude možné hodnotit nejdříve po podání daňových přiznání za rok 2004. Už nyní je ale patrné, že svou podnikatelskou činnost rušily převážně neaktivní OSVČ a řada z nich na základě mylné domněnky, že povinnost platit alespoň minimální základ daně se vztahuje na všechny OSVČ.

 

NAVRHOVANÁ OPATŘENÍ

Jakkoliv tedy analýza ČSÚ neprokázala žádné dramatické trendy ve vývoji počtu živnostníkůČR, shodli se členové Hospodářské rady vlády na tom, že je nutné hledat další možnosti jak podmínky pro podnikání v ČR usnadnit. Rada proto navrhla k dopracování další možná opatření na jejich podporu:

  • zvýšení výdajových paušálů u živnostníků na 70 procent (u zemědělců na 80 procent) - místo složitého vykazování výdajů vynaložených na podnikatelskou činnost by si mohly osoby samostatně výdělečně činné odečíst při výpočtu daně od svých příjmů paušálně pouze jeden výdaj. To by výrazně zjednodušilo jejich administrativu. Zároveň by se tak zvýšila efektivita správy daní, neboť finanční úřady by nemusely zkoumat jednotlivé výdaje z hlediska jejich daňové uznatelnosti. Stávající výdajové paušály ve výši 25 procent s ohledem na jejich nízkou úroveň nejsou příliš využívané.
  • úprava struktury daňových pásem - snížení jejich počtu ze čtyř na tři, přičemž ministerstvo financí navrhuje snížit daň z příjmů v prvním pásmu na 12 procent. Do prvního pásma by spadali poplatníci s celoročním základem daně do 109 200 . V druhém pásmu (celoroční základ daně od 109 200 do 420 000 ) by daň činila 15 procent. V posledním třetím pásmu (celoroční základ daně od 420 000 ) by byla stanovena daňová povinnost ve výši 24 procent. Díky navrhovaným změnám by se daň z příjmů snížila u všech příjmových kategorií fyzických osob. Ve zdaňovacím období roku 2006 by se navíc sjednotily nejvyšší sazba daně z příjmů u fyzických osob se sazbou daně z příjmů právnických osob. Takováto struktura daňových pásem by přispěla zejména k podpoře mladých rodin, začínající mladé inteligence a drobných živnostníků a podpořila motivaci k práci a ekonomickou nezávislost uvedených kategorií obyvatelstva na sociální záchranné síti státu.
  • zavedení povinnosti daňové správy vydávat závazný výklad daňové legislativy - toto opatření by po vzoru některých evropských zemí (např. Belgie, Nizozemsko, SRN, Polsko, Maďarsko) posílilo právní jistotu podnikatelů v daňové oblasti. Podnikatel by mohl dopředu získat závazné posouzení toho, jakým způsobem bude daňová správa vykládat daňové předpisy v konkrétním případě. Zavedení této tzv. editační povinnosti by vycházelo z principu klientského přístupu státní správy k podnikatelům.

Všechny výše uvedené návrhy budou doplněny o analýzy, projednány a dopracovány ve spolupráci ministerstva práce a sociálních věcí, ministerstva financí a úřadu místopředsedy vlády pro ekonomiku. Konečné návrhy pak budou zapracovány do připravované novely zákona o dani z příjmu nebo předloženy Hospodářské radě vlády ke schválení.

Hospodářská rada vlády na dnešním zasedání rovněž schválila novou směrnici, díky níž bude po schválení vládou ČR možné hodnotit vliv regulace na podnikatelské prostředí.  Každý zákon, který bude předložen vládě, bude muset obsahovat analýzu dopadů na činnost podnikatelů. Nezbytnou součástí procesu hodnocení dopadu regulace budou i transparentní konzultace se zástupci podnikatelů v průběhu vzniku právních norem. To by mělo zabránit přijímání legislativy, která zhoršuje podnikatelské prostředí a která reguluje podnikatelskou činnost, více než je zdrávo.

 

TZ: Oddělení externí komunikace úřadu místpředsedy vlády pro ekonomiku Martina Jahna

K článku zatím nejsou žádné komentáře.
Přidat komentář





Zobrazit sloupec 
Kurzy.cz logo
EUR   BTC   Zlato   ČEZ
USD   DJI   Ropa   Erste

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Katastrální úřady

Ochranné známky

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Finanční katalog

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

 

Copyright © 2000 - 2024

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.

ISSN 1801-8688