(Kurzy.cz)
Maloobchod v říjnu rostl o 1,1%
Nízký meziroční růst tržeb za nepotravinářské zboží |
Meziměsíční srovnání:
V říjnu ve srovnání se zářím vzrostly sezónně očištěné tržby v maloobchodě včetně motoristického segmentu reálně o 1,1 %. Zvýšily se zejména tržby v motoristickém segmentu o 2,9 % a za prodej potravin o 0,9 %. Tržby za nepotravinářské zboží klesly o 0,2 %.
Meziroční srovnání:
Po očištění o sezónní vlivy se v říjnu tržby reálně zvýšily o 4,5 %, v tom v motoristickém segmentu o 7,7 %, ve zbývajícím maloobchodě o 3,0 % (z toho za prodej potravin o 3,9 % a za prodej nepotravinářského zboží o 2,5 %). Nejvýrazněji rostly tržby za prodej motorových vozidel (o 9,9 %) a pohonných hmot (o 8,9 %), naopak klesly za opravy aut (o 0,7 %) a ostatní nepotravinářské zboží ve specializovaných prodejnách (o 0,2 %).
Bez očištění o sezónní vlivy se tržby zvýšily o 1,7 %, což bylo ovlivněno především o 2 dny nižším počtem pracovních dní v říjnu 2004. Ve srovnání s průměrem od počátku roku bylo tempo růstu tržeb v maloobchodě (včetně motoristického segmentu) o 0,2 procentního bodu pomalejší. Podobně jako v předchozích obdobích nejvýrazněji rostly tržby podnikům se 100 a více zaměstnanci (o 5,9 %).
Tržby v motoristickém segmentu vzrostly o 2,1 %, což v porovnání s průměrným indexem od počátku roku (100,3 %) představuje nadprůměrný výsledek, na němž se podílely především prodej pohonných hmot a prodej motorových vozidel (růst o 6,1 resp. o 2,2 %). Tržby za opravy aut klesly o 6,5 %.
V maloobchodě (bez motoristického segmentu) se tržby zvýšily o 1,5 %, rychleji rostly tržby za prodej potravin (o 3,7 %) než za prodej nepotravinářského zboží (o 0,1 %).
Vývoj tržeb v jednotlivých sortimentních skupinách prodejen byl následující:
- v nespecializovaných prodejnách vzrostly o 3,1 %, v tom v prodejnách s převahou potravin o 3,8 % a v prodejnách s převahou nepotravinářského zboží o 0,3 %;
- ve specializovaných prodejnách (podobně jako v nespecializovaných) byl vyšší růst tržeb za prodej potravin (o 3,2 %) než za prodej nepotravinářského zboží (o 0,1 %);
- nízký růst tržeb ve specializovaných prodejnách s nepotravinářským zbožím ve srovnání s průměrem od počátku roku byl ovlivněn poklesem tržeb u tzv. ostatního nepotravinářského zboží (o 2,0 %), který má významný podíl na celkových tržbách těchto prodejen a poklesem tržeb za prodej drogistického, farmaceutického a kosmetického zboží o 2,1 % (tržby za tento sortiment rostly nepřetržitě od října roku 2001). V ostatních prodejnách tržby rostly, za prodej textilu a obuvi o 4,6 %, za potřeby a zařízením pro domácnost o 3,6 %;
- zvýšil se zájem o stánkový a podomní prodej (růst tržeb o 4,4 %), naopak menší zájem projevili spotřebitelé o zásilkový prodej (pokles o 3,5 %). Tržby za použité zboží stagnovaly.
Mezinárodní srovnání:
Podle odhadu Eurostatu se zvýšily v říjnu sezónně očištěné tržby v maloobchodě bez motoristického segmentu v EU 25 meziměsíčně o 0,3 % a meziročně po očištění o pracovní dny o 1,5 %. Z členských států, u kterých byla data dostupná, meziročně vzrostly tržby v Dánsku o 10,0 %, ve Spojeném království o 5,6 %, v Portugalsku o 4,4 %, ve Švédsku o 3,5 %, v Polsku o 3,0 %, ve Francii o 2,3 % a ve Španělsku o 0,2 %. Naopak se snížily v Belgii o 1,7 % a v Německu o 1,1 %. Dle Statistického úřadu SR na Slovensku vzrostly meziročně tržby bez sezónního očištění v maloobchodě o 3,1 %.
Zdroj: ČSÚ
Poslední zprávy z rubriky Makroekonomika:
Přečtěte si také:
Prezentace
14.11.2024 Dosáhne Bitcoin 100 000 USD do konce roku?
13.11.2024 Jaké je hlavní využití ekonomického kalendáře?
Okénko investora
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Petr Lajsek, Purple Trading
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
S návratem Donalda Trumpa zlato prudce klesá. Trhy zachvátila pozitivní nálada
Miroslav Novák, AKCENTA
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Starbucks v červených číslech: Přinese vize nového generálního ředitele oživení?
Mgr. Timur Barotov, BHS
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Portfolio 60/40: Nadčasová strategie pro dlouhodobé investory
Ali Daylami, BITmarkets
Trump vs. Harris: komu majitelé kryptoměn coby voliči dají radši hlas?