GfK výrazně zvyšuje prognózu pro rok 2004
Norimberk 19. srpna 2004 – Skupina GfK uzavřela první pololetí výrazně lépe než v minulém roce. Obrat vzrostl téměř o 14 % na 320,6 mil. EURO. EBIT včetně výsledků účastí se zvýšil dokonce ještě intenzivněji, a sice o 19,1 % na 35,5 mil. EURO. Marže, tj. poměr EBIT včetně výsledků účastí k obratu, dosáhla za 1. pololetí 11,1 % (loni to bylo 10,6 %). Koncernový výsledek vzrostl o zhruba 37 % na 21,2 mil. EURO. V důsledku příznivého podnikatelského výsledku zvýšila GfK svoji roční prognózu. Novým cílem je dosažení obratu ve výši 660 mil. EURO, tj. o 10 mil. EURO více, než byl původní záměr. EBIT po výsledcích účastí má vzrůst na 82 mil. EURO (původní záměr byl 78 mil. EURO). To odpovídá marži ve výši zhruba 12,5 %. 1. Globální ekonomika a branže výzkumu trhu Vývoj trhu byl ve druhém čtvrtletí 2004 silně poznamenán diskusemi o účincích vzestupu ceny ropy. V prvních sedmi měsících tohoto roku došlo ke zdražení této suroviny o zhruba 30 %. Ačkoliv se za posledních 30 let výrazně snížila závislost konjunkturálního vývoje na ceně ropy, přesto současná cenová úroveň této suroviny zatěžuje světové hospodářství. Mimo to je cena hnána nahoru také silným hospodářským růstem v Číně. Poptávka Číny po ropě vzrostla v uplynulém roce o 20 %. GfK skupina: Charakteristiky vývoje 1)
2) EBIT včetně výsledků účastí/ obrat Diskuse o ceně ropy zatlačila do pozadí zprávy o pozitivním konjunkturálním vývoji. V průběhu tohoto roku zvýšili ekonomičtí analytici svoje odhady růstu světového hospodářství na 3,8 % (loni 2,7 %). Pro regiony, důležité z pohledu GfK, očekávají experti následující míry růstu:
Branže výzkumu trhu bude profitovat z postupně se lepšících výhledů konjunktury, oživení branže reklamy a velkých sportovních událostí. Experti pro rok 2004 očekávají - především pro Evropu a USA – růst reklamních výdajů o 3,6 % (loni 1,3 %). Pro výhled růstu branže výzkumu trhu, jakož i GfK, je to dobrá výchozí pozice. Experti předpokládají růst branže ve výši 3 – 4 %, což GfK pravděpodobně výrazně překročí.
2. Ekonomický a finanční vývoj skupiny GfK Při porovnání se srovnatelným obdobím minulého roku, zvýšila GfK svůj obrat za šest měsíců tohoto roku o 13,9 % na 320,6 mil. EURO. Organický růst obratu, očištěného o víceleté zakázky s konstantním objemem, dosáhl 5,4 % , bez tohoto efektu 4,7 %. Vůči prvému čtvrtletí 2004 se organický růst více jak zdvojnásobil. Růst obratu vyplývající z akvizic dosáhl 10,3 %. Měnové efekty plynoucí z růstu hodnoty EURO vůči USD, britské libře a měnám východní Evropy a Asie, snížily růst obratu ve sledovaném období o 1,1 % bodu. Výsledek účastí dosáhl v prvních šesti měsících roku 2004 2,2 mil. EURO (loni 3,3 mil. EURO). V loňském roce byl součástí výsledku z účastí zisk z odprodeje účasti firmy Centrum-Holandsko v rozsahu 1,6 mil. EURO. Bez vlivu tohoto jednorázového loňského efektu vzrostl výsledek účastí o 0,4 mil. EURO. Odpisy se svojí hodnotou 10,8 mil. EURO byly jen nepatrně pod loňskou úrovní 11,1 mil. EURO. Výsledek z úročení a ostatní finanční výsledek se vysaldovaly do mínusu zhruba 1 mil. EURO (loni to bylo mínus 0,8 mil. EURO). Daně z výnosů a příjmů činily 12,1 mil. EURO (loni 11 mil. EURO). Daňový podíl dosáhl 35 % a byl tak zřetelně oproti loňské hodnotě 38 % nižší. Mimořádný výsledek ve výši + 4 mil. EURO pochází ze zpětného nákupu podílových listů IHA – GfK Švýcarsko.
3. Investice V prvních šesti měsících roku 2004 vynaložila GfK 52,2 mil. EURO na investice (loni 14,2 mil. EURO). Týkaly se k 1. lednu 2004 získaného GfK Arbor USA, koupě zbývajících 49 % na skupině Martin Hamblin, Velká Británie, zvýšení podílu na m2A Francie na 100 % a na GfK Market Analysis Řecko na 99,5 %, jakož i získání podílových listů IHA – GfK Švýcarsko. Do běžného podnikání investovala GfK 10,2 mil. EURO (loni 9 mil. EURO). Z toho připadlo více než 65 % na investice věcného charakteru, zbytek do investic do nemateriálních majetkových předmětů, což se týkalo zejména pořízení nových softwarů. V prvních šesti měsících financovala GfK své udržovací a nahrazovací investice plně z Cash flow běžné podnikatelské činnosti. Tímto způsobem byla financována i zhruba třetina akvizic.
4. Majetkové a finanční struktury Vybavenost vlastním kapitálem nepatrně klesla ze 40,7 % ke konci roku 2003, na 39,6 % k 30.6.2004. Skupina GfK tímto i nadále disponuje solidní základnou vlastního kapitálu, která jí umožňuje nadále nepřetržitě a aktivně sledovat dlouhodobě realizovanou růstovou strategii. Vlastní kapitál pokrýval investiční majetek zhruba ze 69 %. Proti krátkodobým aktivům v rozsahu 230,3 mil. EURO byla krátkodobá pasiva v rozsahu 235,1 mil. EURO. GfK dosáhla v prvních šesti měsících roku 2004 Cash flow z běžné podnikatelské činnosti ve výši 23,4 mil. EURO (loni 6,6 mil. EURO). Volně disponibilní Cash flow, před akvizicemi a nákupem zařízení, obnášel 13,2 mil. EURO (loni mínus 2,2 mil. EURO). Mimo Cash flow měla GfK k dispozici úvěrové linky ve výši trojmístného miliónového rozsahu, a ty byly nárokovány pouze a zhruba v rozsahu 16 %. Mimo to disponuje GfK AG povoleným kapitálem se současnou tržní hodnotou v rozsahu zhruba 176 mil. EURO, který může využívat do roku 2007. Netto zadlužení GfK se nacházelo ke konci minulého roku na úrovni 24,9 mil. EURO, letos k 30.6.2004 na úrovni 64,2 mil. EURO. Gearing, tj. poměr netto zadlužení k vlastnímu kapitálu, obnášel v prvním pololetí 29 % (na konci roku 2003 12,20 %). Růst je odůvodněn především koupí firem a zvýšením podílů ve firmách.
5. Vývoj kapitálu 29. července 2004 byly poprvé k obchodování zařazeny akcie z navýšení kapitálu, které proběhlo z prostředků společnosti (nabývací poměr 5:1). Počet akcií se tímto zvýšil ze 26.121.998 na 31.346.397. Tímto se zmenšují veškerá čísla vztažená na počet akcií o faktor 1,2. Po letošní valné hromadě mohli vlastníci kmenových akcií poprvé uplatnit tranši (podíl akcií) z opčního akciového plánu. Tranše 3 zahrnující celkem 380.300 opcí opravňujících k odběru 456.360 akcií (před navýšením kapitálu 380 300 akcií) je v penězích a může být vykonána do konce roku 2007. Realizační cena obnáší 20,11 EURO (před navýšením kapitálu 24,14 EURO). Realizováno bylo do 30.června 2004 celkem 11.530 opcí, tj. 11.530 akcií. K 30. červnu 2004 disponovala společnost 31.357.924 akciemi, což odpovídá základnímu kapitálu v rozsahu 133,2 mil. EURO. Až do 19. srpna 2004 nebyly realizovány další opce.
6. Vývoj podnikatelských segmentů Z hlediska obratu a výsledku se všech 5 podnikatelských segmentů ve srovnání s loňským stejným obdobím, ale i vůči 1. čtvrtletí letošního roku, výrazně zlepšilo. Vývoj podnikatelských segmentů: obrat a výsledek 1)
1) operativní výsledek k obratu CONSUMER TRACKING v prvním pololetí obrat organicky vzrostl o 4,3 %. Pozitivní vývoj obratu byl pouze mírně snížen v důsledku měnových efektů. Operativní výsledek se ztrojnásobil – na 1,8 mil. EURO. Tento podnikatelský segment mimo jiné momentálně profituje ze soutěže mezi výrobci značkového zboží a subjekty nabízejícími obchodní značky. Mimo to se v Consumer Tracking podařilo získat jako Key-Account zákazníka německou obchodní skupinu Edeka. HEALTHCARE ve srovnání se stejným obdobím minulého roku zvýšil obrat více než dvakrát, operativní výsledek dokonce více než třikrát. Pozitivní vliv na to měl k 1. červenci 2003 nově získaný V2 GfK USA. Mimo to dosáhl tento podnikatelský segment nejvyšší organický růst ze všech segmentů. Zatímco na začátku roku měla reforma zdravotnictví v Německu nejdříve negativní účinky, ve druhém čtvrtletí již výrazně vzrostla poptávka po službách výzkumu trhu jak v Německu, tak i v celosvětovém měřítku. V současné době jsou opakovaně poptávány strategické studie – v Německu zejména ke změněnému kupnímu chování a zvýšenému nákladovému povědomí u pacientů. RETAIL AND TECHNOLOGY (dosud Non-Food Tracking) pokračuje beze změny v již léta trvajícím úspěšném kurzu. S růstem obratu v rozsahu 11,2 % v 1. pololetí 2004, je tento segment nad vytýčeným růstem pro celý rok 2004 v rozsahu 6 %. U operativního výsledku byl zaznamenán růst o zhruba 35 % na 17,6 mil. EURO, čímž tento segment dosáhl i potěšitelnou úroveň marže ve výši 20,2 %. Příčinou opětovně nadprůměrného úspěšného rozvoje je mj. obzvláště dobrý růst obchodu v Asii a důsledné rozšiřování aktivit do nových zemí a kontinentů, např. pomocí založení podniků v Maroku a Chile. MEDIA se rovněž dále zlepšila. Obrat vzrostl organicky o 2,2 % a měnovými efekty byl pouze nepatrně stažen dolů. V červnu 2004 prezentoval tento segment svůj nový produkt - technologie „ MediaWatch“. Jde o další rozvoj již od roku 2001 ve Švýcarsku a Velké Británii úspěšně aplikované technologie Radiocontrol. MediaWatch představuje elektronický měřič integrovaný do náramkových hodinek, schopný měřit současně dosahy v současnosti důležitých médií, televize, rádia nebo externí reklamy. Mimo to otevírá možnost zjišťovat využití novin, časopisů nebo jiných tiskových produktů. CUSTOM RESEARCH působící nyní pod tímto označením (dřívější Ad Hoc), největší podnikatelský segment GfK, zvýšil svůj obrat o 11,2 % na 120 mil. EURO a operativní výsledek takřka o 40 %. Růst – obzvláště v Německu – plyne z dobrého organického růstu. Podstatnou příčinou je úspěšné prosazení Key Account managementu pro velké zákazníky. Vedle toho probíhá velmi dobře činnost GfK Arbor, patřící od 1.ledna 2004 stoprocentně ke GfK. Efekty měnových kurzů snížily růst obratu o dva procentní body. Do segmentu OSTATNÍ patří GfK Group Services, GfK Business Solutions&Processing, poskytující podstatné centrální služby koncernu, společnostem GfK a jejich kooperujícím partnerům. Pokles obratu a operativního výsledku je zapříčiněn – jak již bylo několikrát zmíněno – zejména menším objemem výkonů GfK Solutions and Processing pro podnik Information Resources GfK.
7. Vývoj v regionech Ve srovnání se stejným obdobím minulého roku zvýšila GfK v letošním 1. pololetí ve svém obratově nejsilnějším regionu – Německu – svůj obrat o 3,5 %. Růst pocházel z 1/3 z organické podstaty. Anorganický růst pocházel z 1. července 2003 plně konsolidované společnosti Mediacontrol GfK International. Redukce v oblasti aktivit šetření dat u GfK Businness Solutions&Processing pro Information Resources GfK zatěžuje vývoj obratu. Bez tohoto faktoru by byl organicky docílený růst obratu dvakrát vyšší. V severní Evropě, se svým organickým růstem 6,1 %, se obchodní aktivita ve srovnání s prvním čtvrtletím výrazně zlepšila. Ve druhém největším regionu GfK – v západní a jižní Evropě – vzrostl obrat o 0,6 % - positivní vývoj s ohledem na negativní růst ještě v 1. čtvrtletí 2004 v rozsahu – 2 %. V regionu střední a východní Evropy dosáhla GfK, s růstem obratu + 25,4 %, mimořádně dobrého úspěchu z obchodních aktivit. Růst obratu GfK v regionu Amerika byl jednoznačně pozitivně ovlivněn převzetím amerického podniku GfK Arbor a od druhého pololetí 2003 z 51 % získaným V 2 GfK. 8,1 % růstu je organického původu. Dosažený růst by byl vyšší, pokud by nebyl ovlivněn silným EURem ve vztahu k americkému dolaru – měnovými kursy ovlivněný mínus představoval zhruba 9 %. V regionu Asie a Pacifik vzrostl obrat vůči srovnatelnému období minulého roku organicky o 32,5 %. Měnové vlivy snížily tento růst o 2,6 procentních bodů. Tím vykazuje tento region – stejně jako i v minulém roce – nejvyšší míru růstu ze všech regionů.
Vývoj obratu dle regionů 1)
1) čísla z manažerského informačního systému
8. Budování podnikové sítě Se zpětnou platností k 1. lednu 2004, převzala GfK zbývajících 49 % podílu na GfK Martin Hamblin Group Velká Británie, patřící ke skupině od roku 2001. V roce 2003 vyprodukovala GfK Martin Hamblin – na 10. místě mezi podniky zabývajícími se výzkumem trhu v Británii - skoro 27 miliónový EURO obrat. Skupina GfK je na trhu Velké Británie přítomna s celkem 6 podniky. S nabídkou informačních a poradenských výkonů překrývající všechny podnikatelské segmenty, docílila konsolidovaný obrat celkem 50 mil. EURO na druhém největším trhu výzkumu trhu světa, a tím se umístila na 7. místě mezi britskými podniky výzkumu trhu. Mimo to GfK ve druhém čtvrtletí rozšířila svoji účast na francouzském institutu m2A ze 35 na 100 %. S podnikem majícím ve Francii vedoucí postavení na trhu veterinárního výzkumu rozšířila GfK svoji nabídku služeb i do tohoto tržního segmentu, a to již celkově ve čtyřech zemích. Vedle Francie jsou to Německo, Velká Británie a Irsko. V Řecku posílila GfK svůj podíl na GfK Market Analysis z 80 na 99,5 %. Institut výzkumu trhu patřící k předním v zemi nabízí informační služby v segmentech Consumer Tracking, Retail and Technology a Custom Research. Získáním podniku Decision Shop v Bosně-Herzegovině a současným založením GfK Bosna – Herzegovina doplnila GfK svoji účast v regionu bývalé Jugoslávie. Společnost nabízí informační výkony v segmentu Custom Research, Consumer Tracking a bude rozšiřovat svoji nabídku také do segmentů HealthCare, Retail and Technology a Media.
9. Zaměstnanci Počet zaměstnanců skupiny GfK vzrostl v prvních šesti měsících o 296 osob na 5 362 zaměstnaných na plný úvazek. V podstatě to vyplývalo z nově získaných podniků GfK Arbor USA, jakož i úplného převzetí m2A Francie. V současné době se 72 % GfK pracovních míst nachází mimo Německo. Personální výdaje GfK dosáhly v prvních šesti měsících běžného obchodního roku 137,8 mil. EURO (loni 124,5 mil. EURO). Tím se snížila personální výdajová kvóta ze 44,2 na 43 %.
10. Organizace a správa GfK AG je současně společností holdingového typu a operativně činnou jednotkou. Podnikatelské aktivity jsou strukturovány do podoby maticové organizace. Ke konci 1. pololetí 2004 přejmenovala GfK své dva největší podnikatelské segmenty, čímž chtěla reagovat na rostoucí význam aktivit v mimoevropském prostoru. Podnikatelský segment Non–Food Tracking působí pod novým označením Retail and Technology a Ad Hoc pod novým označením Custom Research. Oba přejmenované podnikatelské segmenty sledují společně se segmentem HEALTHCARE globální expanzivní strategii. Aktuálním příkladem realizace této strategie v RETAIL AND TECHNOLOGY je velkorysé rozvíjení činnosti v Argentině, Brazílii a Chile v rámci nově zřízeného GfK Latinskoamerického holdingu S.L. V segmentu CUSTOM RESEARCH je to pak získání GfK Arbor v USA, jakož i posílení podílu na Indicator GfK Brasilie na 95 %.
11. Důležité události po rozhodném dni 30. července 2004 29. července byly poprvé obchodovány „Gratisakcie“ z navýšení kapitálu z prostředků společnosti. Základní kapitál GfK nyní představuje 133,2 mil. EURO. S účinností od 1. července 2004 převzala GfK 95 % účasti brazilské společnosti Indicator GfK, na které se od roku 2001 podílela 19,9 %, a která v roce 2003 dosáhla obratu necelých 5 mil. EURO.
12. Výhled V roce 2004 očekává GfK velmi dobrý vývoj své obchodní aktivity. Společnost je po šesti měsících tohoto roku na tom lépe než plánovala. S dosud nově – v průběhu tohoto roku – získanými společnostmi vzroste obrat o necelých 11 % na zhruba 660 mil. EURO. To představuje zvýšení oproti předchozí prognóze o 10 mil. EURO. Ve srovnání s minulým rokem to představuje organický růst 6,7 %. GfK se v důsledku toho vyvíjí výrazně rychleji než celá branže výzkumu trhu, jejíž růst je odhadován do 4 % a současně tím zvyšuje svůj tržní podíl. Mimo to usiluje GfK o růst EBIT, včetně účastí, na 82 mil. EURO, což je výrazně více než růst obratu. Marže – poměr EBIT vč. účastí k obratu - by měla dosáhnout 12,5 %. Vývoj prvních sedmi měsíců posiluje GfK v přesvědčení, že tyto cíle budou dosaženy. Ke konci července dosáhla skupina již 85 % svého obratového cíle zvýšeného na 660 mil. EURO – měřeno k rozsahu již vystavených faktur + evidované zásobě dalších zakázek. Vůči rovněž dobré hodnotě minulého roku to představuje další růst o 3 procentní body. Předpokládané finanční termíny: 18. listopad 2004: zpráva za 9. měsíců roku 2004 (k 30.9.2004) * *) zveřejnění proběhne pravděpodobně před zahájením burzy
Stručný popis podnikatelských segmentů GfK Group:
Další informace:
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
On-line Shop |
Poslední zprávy z rubriky Investice:
Přečtěte si také:
Prezentace
18.04.2024 Daňové přiznání lidem provětralo peněženky....
15.04.2024 Kam půjdou úrokové sazby? Aktuální přehled...
15.04.2024 Zabouchnuté dveře vyřeší zámečník od pojišťovny...
Okénko investora
Mgr. Timur Barotov, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Michal Brothánek, AVANT IS
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Ali Daylami, BITmarkets
Bitcoin stanovil nové historické maximum – Je už na nákup pozdě?
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz