Zlatý dukát pro INCOMA Consult a skupinu GfK v ČR

Autor: Věra Stárová (GfK-Praha)
06.04.2004 09:29:03

Tomáš Krásný, jednatel INCOMA Consult, obdržel od časopisu Moderní obchod Zlatý dukát v kategorii osobnost českého obchodu.

Při té příležitost poskytl šéfredaktorce Moderního obchodu Evě Klánové následující rozhovor:

S obchodem v duši
„Jsem natolik starý, že chápu historické souvislosti a trendy a přitom tak mladý, že jsem schopný to komerčně využít,“ říká Dr. Tomáš Krásný, držitel Zlatého dukátu 2004 v kategorii Osobnost českého obchodu. Problematice obchodu se věnuje 20 let. V roce 1991 byl u vzniku společnosti INCOMA. Vybudoval si image odborníka v oblasti obchodu, výborného řečníka i organizátora konferencí. Jeho hlavním životním i obchodním  partnerem je manželka Barbora.

Co Vás vedlo k rozhodnutí věnovat se právě obchodu?
K obchodu mě přivedly dvě věci. První z nich byly geny. Můj pradědeček byl obchodník smíšeným zbožím v Kolíně. Podle veškerých dostupných důkazů jsem po něm. Druhým rozhodujícím faktorem byl můj vysokoškolský učitel docent Kühnl. V roce 1983 mně a mojí ženě Barboře doporučil orientovat se na sféru maloobchodu a služeb, tedy na oblasti, které podle něj po pádu komunistického režimu zažijí velký rozvoj. Věřili jsme mu a poslechli jsme. Ještě jednou díky……

I když musím říci, že studovat teorii lokalizace obchodních center za minulého režimu bylo místy frustrující. Režim se sice tvářil, že plánuje, ale pro svá rozhodnutí nevyužíval žádné objektivní analýzy. Dělali jsme např. lokalizaci obchodních domů. Když jsme spočetli, kde by bylo dobré stavět z hlediska potřeb obyvatelstva, bylo nám sděleno, že příslušný soudruh, který to má na starosti, se narodil někde úplně jinde…

Po studiích jsem se „deponoval“ do Výzkumného ústavu obchodu. V té době jsme sice nemohli smysluplně pracovat, ale nikdo nám nebránil ve studiu - měli jsme k dispozici odvětvové informační středisko, kam chodily všechny odborné časopisy. Mimochodem: díky tomu jsem čtenářem Vašeho sesterského týdeníku Lebensmittel Zeitung již dvacet let.

Po roce 1989 se situace jako mávnutím proutku změnila. Zhruba rok jsme se snažili Výzkumný ústav transformovat. Bylo nám ale naznačeno, že to, co děláme, nemá v tržní ekonomice smysl. Využili jsme proto nabídky odejít pro nadbytečnost. Toto nekompetentní rozhodnutí tehdejšího ministerstva obchodu nám obrovským způsobem pomohlo, protože jsme se do reálné ekonomiky vrhli dříve než většina našich konkurentů.

Jaký jste zákazník, když jdete s rodinou nakupovat?
Jsem zákazník absolutně nestandardní. Jsem nakupující analytik, mystery shopper. Nakupuji relativně hodně a v mnoha různých prodejnách.
Myslím si, že absolutně nejunikátnější nakupující je moje žena. Když přijíždí domů a otevírá kufr od auta, volá: „Pojď se podívat, co je nového na trhu.“ Sledujeme všechny novinky. Snažíme se znát nabídku všech zásadních maloobchodníků.
Podobně probíhají i naše dovolené. Domů si vždy vezeme dvě video nahrávky: naši dovolenou a místní obchodní síť. Souhrnně řečeno: naše práce nás opravdu baví a v tom je základ našeho úspěchu.

 

Vraťme se k obchodu v České republice. Jak vidíte jeho budoucnost?
To, co se odehrálo v 90. letech minulého století, byla fenomenální změna. V rámci kontinentální Evropy je český obchod z hlediska své kvality na špici. Máme ještě resty zejména v oblasti specializovaného nepotravinářského obchodu, v obchodu s potravinami pak zejména v čerstvém zboží.

Klíčovým problémem je nízká loajalita nakupujících,  projevující se poměrně špatnou rentabilitou obchodních firem. Rezervy jsou i v  odlišení jednotlivých obchodních firem od konkurence. Diferenciace nenastane, dokud obchodníci nezačnou pracovat opravdu kreativně a zároveň s velkým množstvím dobrých informací.

 

Snaží se již obchodníci o nějaké řešení?
Jsou určité signály, že to bude lepší. Potenciál, který jim výzkum trhu nabízí, zdaleka ale ještě není využit. Do marketingu směřuje obrovské množství peněz, nicméně struktura, kam peníze tečou, je hodně deformovaná.
Je podinvestovaný marketingový výzkum a naopak překrvená komunikace, zejména prostřednictvím televize a letáků. To ovšem není problém jen obchodníků, ale celého trhu spotřebního zboží.

 

Za měsíc jsme členy EU. Lze očekávat v obchodě v této souvislosti ještě nějaké změny?
Obchodníci mění především své nákupní strategie. Výrazně se zvýší podíl regionálních, středoevropských dodavatelů. Konkurence českým výrobcům přichází zejména z Polska, Pobaltí a samozřejmě ze sousedního Německa.
Ve sféře potravinářského obchodu lze počítat s fúzemi. Z nových hráčů na trhu lze očekávat společnost Aldi, která do ČR beze sporu přijde. Opravdu velké změny se dají prognózovat především v nepotravinářském obchodě.
Zákazníci budou mít čím dál více peněz, ale paradoxně budou čím dál tím opatrnější při jejich vydávání. Trh se bude dále segmentovat. Zatím trhu dominovala jako klíčový faktor růstu svoboda výběru, proto ten úspěch hypermarketů. Veličinou, která bude mít rostoucí význam, se ale brzy stane čas. To bude nahrávat rostoucímu zájmu o diskonty a prodejny typu convenience store.

 

Dr. Tomáš Krásný (narozen 17. 11. 1960)

  • Vystudoval teorii lokalizace obchodních center na Karlově univerzitě.
  • V letech 1985-1990 pracoval jako analytik ve Výzkumném ústavu obchodu Praha.
  • V roce 1991 byl u zrodu společnosti INCOMA zaměřené na marketingový výzkum a poradenství se specializací na maloobchodní trh.
  • Od roku 1994 řídí organizaci výročních obchodních konferencí Czech Retail Summit
  • V období 20002002 byl zodpovědný za integraci INCOMA Research do sítě GfK.
  • Od roku 2003 pracuje na rozvojových projektech v rámci skupiny GfK v ČR i ve střední Evropě.
  • Je ženatý, má dva syny a jednu dceru.
  • Hovoří anglicky, německy a v posledních letech už zase i rusky

K článku zatím nejsou žádné komentáře!

Zlato online

Zlato - online graf v USD

Datum Jedn. Kurz
28.03.2024 16:20 1 unce 2 214,40 USD
28.03.2024 16:14 1 unce 2 213,13 USD
28.03.2024 16:06 1 unce 2 214,44 USD
28.03.2024 16:00 1 unce 2 214,35 USD
28.03.2024 15:54 1 unce 2 213,74 USD
28.03.2024 15:44 1 unce 2 212,08 USD
28.03.2024 15:40 1 unce 2 209,66 USD
28.03.2024 15:32 1 unce 2 206,96 USD
28.03.2024 15:24 1 unce 2 206,42 USD
28.03.2024 15:18 1 unce 2 206,30 USD

Další kurzy

Zobrazit sloupec 
Kurzy.cz logo
EUR   BTC   Zlato   ČEZ
USD   DJI   Ropa   Erste

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Ochranné známky

Finanční katalog

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Monitoring ekonomiky

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

 

Copyright © 2000 - 2024

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.