Stále více nakupujících dává přednost známým řeteězcům
Tisková informace firem INCOMA Research a GfK Praha o výsledcích projektu
„SHOPPING MONITOR 2003/04“
Aktuální výsledky největšího každoročního šetření vývoje nákupních preferencí českých domácností SHOPPING MONITOR 2003/04 společností INCOMA Research a GfK Praha, potvrdily, že obliba hypermarketů v Česku stále ještě nenarazila na svůj strop. Jako své hlavní nákupní místo uvádí hypermarkety již 37% domácností, což představuje sedmiprocentní nárůst ve srovnání s loňským rokem. Hlavní zbraní hypermarketů je šíře nabízeného zboží, nízká cenová hladina, možnost nákupu autem a také nabídka dalších obchodů a služeb. Domácnosti přitom nakupují v hypermarketu stále více i čerstvé zboží, které se tradičně nakupovalo především v menších a specializovaných prodejnách. Vedle hypermarketů rostou preference i pro diskontní prodejny, kterým dává přednost již téměř pětina domácností. Tito zákazníci oceňují na diskontu kromě nízkých cen hlavně jeho blízkost. Naopak dlouhodobě ubývají zákazníci supermarketům a malým potravinářským prodejnám.
Z konkrétních prodejen uvádějí domácnosti jako své hlavní místo nákupu nejčastěji Kaufland, Plus Diskont, Jednotu, Albert a Penny Market, následují Tesco, Hypernova a Globus. O rostoucí koncentraci trhu svědčí, že některou z deseti nejčastěji zmiňovaných prodejen uvedlo již 74% oproti loňským 66%.
Řetězec Lidl, který letos vstoupil na český trh, svou silnou reklamní kampaní dokázal dosáhnout velmi vysoké úrovně znalosti (72%), ovšem reálně v něm zatím nakupovala jen šestina českých domácností. Jako svou hlavní prodejnu jej uvádí 1% nakupujících, čímž se v letošním roce řadí na 17. místo, do budoucna lze jistě očekávat vzestup.
Jako každý rok i letos reprezentativní vzorek domácností hodnotil prodejny podle nejrůznějších kritérií. Hned u tří sledovaných kategorií (šíře nabízeného sortimentu, čerstvost a kvalita zboží, celkové prostředí prodejny) získal nejlepší ohodnocení Globus, z hlediska cenové úrovně pak řetězec Kaufland. U malých prodejen byla naopak velmi dobře hodnocena kvalita a dostupnost personálu, vítězem této kategorie se stal Flosman/Flop.
Jednou z oblastí sledovaných výzkumem byl také elektronický obchod. Nakupování po internetu letos vyzkoušela 4% oslovených, oblíbená je tato forma nákupů zejména u managerů a podnikatelů (14%).
V případě zájmu o další informace o projektu „SHOPPING MONITOR 2003/04“ lze kontaktovat
Zdeňka Skálu, tel. 251 117 545, e-mail: skala@incoma.cz, http://shop.incoma.cz
Poslední zprávy z rubriky Obchod a služby:
Přečtěte si také:
Prezentace
18.04.2024 Daňové přiznání lidem provětralo peněženky....
15.04.2024 Kam půjdou úrokové sazby? Aktuální přehled...
15.04.2024 Zabouchnuté dveře vyřeší zámečník od pojišťovny...
Okénko investora
Mgr. Timur Barotov, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Michal Brothánek, AVANT IS
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Ali Daylami, BITmarkets
Bitcoin stanovil nové historické maximum – Je už na nákup pozdě?
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz