(Kurzy.cz)
ČR vede Evropu na poli investic v automobilovém průmyslu
AUTOMOBILOVÝ PRŮMYSL V ČESKÉ REPUBLICE Česká republika je na poli automobilových investic evropským leaderem PRAHA, 8. října 2003: Jak vyplývá ze studie „Evropský investiční monitor 2003“ konzultantské společnosti Ernst & Young je nyní Česká republika v získávání investic do výroby automobilových komponentů nejúspěšnější. Z celkového počtu projektů, které byly v tomto sektoru během roku 2002 v Evropě realizovány, jich ČR přilákala 18 % a předstihla tak tradiční leadery - Velkou Británii (s 13 %) a Francii (s 12 %). Také v oblasti investic, směřujících do zemí přistupujících k EU, Česká republika jasně vede – získala dokonce 50 % všech projektů. Celkem bylo v loňském roce v Evropě realizováno celkem 153 investičních projektů výroby automobilových komponentů, což oproti předchozímu roku představuje 22% nárůst. Co je příčinou úspěchu České republiky? TRADICE AUTOMOBILOVÉHO PRŮMYSLU
Automobilový průmysl je nejdůležitějším průmyslovým odvětvím v České republice. Celých 85 % výroby je určeno na export, a jen toto odvětví představuje samo o sobě 21 % celkového českého vývozu. Obrat všech společností, působících v automobilovém průmyslu, dohromady dosahuje 11,3 milionů eur (350 miliard Kč), a každým rokem se zvyšuje o 7,1 %. Toto odvětví zaměstnává celkem 130 tisíc Čechů. Výroba osobních automobilů má v České republice dlouhou a jedinečnou tradici. V roce 1897 byla Tatra President prvním automobilem vyrobeným na výrobní lince ve střední Evropě. Dnes Tatra vyrábí těžké nákladní automobily s celosvětovou reputací, kterou si vydobyla díky závodům Paříž – Dakar. Škoda Auto je třetím nejstarším výrobcem osobních automobilů na světě. Po roce 1989, a především poté, co Škodu Auto převzala společnost Volkswagen Group, prošel automobilový průmysl důležitými změnami. Privatizace státních podniků umožnila zahraničním firmám přebírat existující podniky a využívat kvalifikované české pracovní síly. Pod vedením VW dnes Škoda vyrábí automobily, které jsou úspěšné na celém světě. Příchod Volkswagenu navíc logicky vyvolal velký zájem a příliv subdodavatelů. ÚSPĚCH ZAHRANIČNÍCH FIREM V ČESKÉ REPUBLICE INSPIRUJE
Francouzská skupina Valeo je v České republice zavedena od roku 1996. Provozuje tři výrobní závody: v Rakovníku, Žebráku a Humpolci. Jejich hlavním výrobním programem je produkce součástek a dílů pro vlastní klimatizační systémy a také výroba kompresorů a výměníků tepla. Skupina Valeo navíc buduje v Praze nové výzkumné a vývojové středisko, zaměřené na klimatizace a vytápění osobních automobilů. Německá společnost Continental AG plánuje postavit v areálu firmy Barum Continental spol. s r.o. v Otrokovicích nový výrobní závod na zpracování gumárenských směsí s výrobou speciálních vysokorychlostních pneumatik. Celková výše investice by měla dosáhnout 2, 345 mld. Kč.
Robert Bosch, druhý největší evropský investor do odvětví automobilové výroby, už v České republice vybudoval tři své divize. Ty nyní ve výrobě špičkových kompresorových jednotek, hlav válců motorů a vstřikovacích jednotek motorové nafty zaměstnávají celkem 7 000 lidí. Na jaře letošního roku dokončilo konsorcium TPCA (Toyota Peugeot Citroen Automobile) hrubou stavbu svého nového výrobního závodu v blízkosti středočeského Kolína. Díky této mimořádné investici o celkovém objemu 1,5 miliardy eur zde vznikne až 3 tisíce pracovních míst. Nový závod v plánuje vyrobit 300 tisíc automobilů ročně, z toho dvě třetiny pod značkou PSA a třetina pod značkou Toyota. V letošním roce zahájila japonská společnost Denso Corporation zkušební provoz ve svém rozsáhlém výrobním závodě v Liberci. Na evropský trh bude dodávat jednotky klimatizace a topení pro osobní automobily a plánuje zde zaměstnat více než tisíc lidí. Divize Denso Airs, která jako subdodavatel hliníkových potrubí také investuje v severních Čechách, se v roce 2002 spojila se společností Denso Corporation. To dohromady představuje největší japonskou investici do automobilového průmyslu v České republice. Česká republika se stala atraktivním místem pro umístění velkého množství automobilových investic mimo jiné díky své výhodné poloze v centru Evropy, stabilnímu podnikatelskému prostředí a podpoře státu (systém investičních pobídek). Výraznými přednostmi ČR, které investoři uvádějí, jsou také dobrá infrastruktura, připravené průmyslové zóny a kvalifikovaná pracovní síla. ČESKÉ PODNIKY
Automobilový průmysl nestojí výhradně jen na přítomnosti zahraničních firem. Českými firmami s největším nárůstem tržeb v automobilovém průmyslu jsou společnosti Galvia, Gemi Czech a Kasko. Mezi české společnosti, které také uspěly v tomto odvětví, kde je velmi silná konkurence, patří další subdodavatelé automobilových závodů v ČR, jako jsou například společnosti Gumotex, Karsit, Metalplast Lipník, Tanex, plasty, Motor Jikov, ČZ Strakonice, Adaco, AXL Semily, Buzuluk Komárov, BTV plast, Kastek UB, Isolit Bravo nebo SVA Holýšov. |
|
|
Poslední zprávy z rubriky Akcie v ČR:
Přečtěte si také:
Prezentace
18.04.2024 Daňové přiznání lidem provětralo peněženky....
15.04.2024 Kam půjdou úrokové sazby? Aktuální přehled...
15.04.2024 Zabouchnuté dveře vyřeší zámečník od pojišťovny...
Okénko investora
Mgr. Timur Barotov, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Michal Brothánek, AVANT IS
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Ali Daylami, BITmarkets
Bitcoin stanovil nové historické maximum – Je už na nákup pozdě?
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz