Tempo expanze velkých hobbymarketů zpomaluje
Tisková informace společností INCOMA Research a GfK Praha k projektu „DO-IT-YOURSELF 2002“
Počet specializovaných velkoprodejen nabízejících zboží pro dům, domácnost a zahradu překročil před nedávnem v České republice stovku. Přitom ve více než padesáti případech se jedná o velkoplošné hobbymarkety s plochou nezřídka převyšující velikost fotbalového hřiště. Celková prodejní plocha těchto velkoprodejen oslovujících především kutily, řemeslníky, stavebníky a zahrádkáře, dosahuje podle aktuální databáze INCOMA Research již 370 tisíc m2. Celkový obrat šesti největších řetězců zaměřených na tento sortiment loni dosáhl téměř 19 mld. Kč.
Zatímco ovšem ve druhé polovině devadesátých let hobbymarkety přibývaly jako houby po dešti, v uplynulém roce se jejich expanze téměř zastavila – na trhu přibylo jen sedm nových velkoprodejen a i pro letošek se počítá jen s malým přírůstkem.
Společnosti INCOMA Research a GfK Praha uskutečnily v květnu rozsáhlý výzkum „DO-IT-YOURSELF 2002“, jehož cílem bylo zmapovat nákupní zvyklosti českých domácností ve vztahu k danému sortimentu. Šetření potvrdilo vysokou oblibu velkoplošných hobbymarketů. 17 % českých domácností realizuje hlavní část svých nákupů zboží pro domácnost, dům a zahradu v prodejnách Baumax, 15 % upřednostňuje OBI, 15 % některý z dalších hobbymarketových řetězců. Důležitou roli nicméně stále hrají i menší specializované prodejny, zejména při nákupech stavebnin, elektrosortimentů či autopotřeb. Část zákazníků dává přednost širokosortimentním hypermarketům, ty ovšem zpravidla disponují pouze velmi omezeným spektrem relevantní nabídky.
Cenovou úrovní nabídky zákazníky nejvíce oslovuje Globus a také „širokosortimentní“ řetězce Makro a Kaufland. Nejlepší hodnocení co do šíře sortimentu a kvality nákupního prostředí získal Hornbach, s personálem jsou zákazníci nejvíce spokojeni v prodejnách Mountfield.
Domácnosti letos hodlají nakupovat především potřeby pro zahradu (40 %), potřeby pro domácnost (36 %) a stavební materiály (28 %). Místo nákupu si budou volit zejména podle schopností personálu, úrovně cen, šíře sortimentní nabídky, výrazně vzrostla i potřeba parkování u prodejny.
JAKÉ PRODEJNY, VE KTERÝCH LZE KOUPIT ZBOŽÍ PRO DŮM, DOMÁCNOST A ZAHRADU ZNÁTE?
Pramen: DO-IT- YOURSELF 2002 (INCOMA Research + GfK Praha)
Poslední zprávy z rubriky Obchod a služby:
Přečtěte si také:
Prezentace
23.04.2024 Podle čeho vybírat plechový zahradní domek?
18.04.2024 Daňové přiznání lidem provětralo peněženky....
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Evropský průmysl zelené energie má problém: Společnosti se stěhují do USA
Mgr. Timur Barotov, BHS
Trhy střízliví a vedou ruku amerického Fedu ke zpřísnění politiky
Petr Lajsek, Purple Trading
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Michal Brothánek, AVANT IS
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Ali Daylami, BITmarkets
Bitcoin stanovil nové historické maximum – Je už na nákup pozdě?
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz