Patria (Patria Finance)
Investice  |  28.09.2017 17:23:36

Audi se dostává do čela samořídícího pelotonu. Proč se tam ostatním zase tolik nechce?

Německá automobilka Audi se posouvá do čela snah o automatizaci řízení. Georgina Prodhan a Agnieszka Flak k tomu na stránkách Reuters dodávají, že ostatní automobilky se tímto směrem nijak zvlášť neženou. Příčinou je nejasné právní a regulační prostředí.

Audi představilo na autosalonu ve Frankfurtu model A8, který je za určitých podmínek schopen samořízení, pomáhá řidiči přejíždět z jednoho jízdního pruhu do druhého a není u něj třeba, aby řidič neustále sledoval silnici. Stačí jen, aby byl připraven převzít řízení v případě, že se ozve alarm. Na stupnici od nuly do pěti, kde nula značí současné plně manuální řízení a pětka plně autonomní řízení, se A8 pohybuje na úrovni tří. Nachází se tak stupeň nad vozy od Tesly a General Motors.

Audi se snaží zbavit stínu, který na něj vrhá emisní skandál mateřské společnosti Volkswagen. Automobilka se tak snaží přijít na trh s novým prestižním modelem a jeho ředitel pro výzkum a vývoj Peter Mertens tvrdí, že se mu skutečně daří potvrdit heslo „Vorsprung durch Technik“. Jenže tento „pokrok skrze technologii“ brzdí nutnost speciálních schvalovacích řízení, která opravňují k řízení aut, jako je A8. Otázkou je i to, jak rychle se má vlastně řidič v případě potřeby začít věnovat řízení a kdo je zodpovědný za situaci vzniklou během doby, kdy jej ještě nepřevzal.

Některé automobilky tak ještě nejsou přesvědčeny, že trh je již pro tyto nové technologie zralý. Didier Leroy, který stojí v čele evropských aktivit Toyoty, se například ptá: „Kdo bude platit za něco, co může využít jen v extrémně omezených podmínkách?“ Podle něj snahy Audi neznamenají, že se nyní stejným směrem vrhnou i ostatní.

A8 nabízí například „pilota pro zácpy“, který dovede na dálnici sám řídit až do rychlosti 60 kilometrů v hodině. Audi očekává, že jeho zákazníci budou moci tyto technologie využívat od roku 2019 a žádá proto o schválení v řadě zemí včetně Německa. Automobilka doufá, že se tím dostane před Teslu a její systémy samořízení. Ty navíc utrpěly značný šrám na pověsti poté, co při nehodě zemřel řidič, který je využíval. Tesla ovšem tvrdí, že je využíval v podmínkách, kdy tak činit neměl.

Automobilky čelí obrovskému množství regulačních režimů, protože každá země používá svůj vlastní a v USA se dokonce liší stát od státu. Nejméně restrikcí je uplatňováno na Floridě, kde je v podstatě možné využívat autonomní řízení bez zvláštního povolení a pojištění. Na druhém konci spektra se nachází New York, kde musí mít řidič vždy alespoň jednu ruku na volantu.

V Německu, které stojí v čele regulačních úprav v této oblasti v Evropě, je od května legalizováno autonomní řízení s tím, že za volantem musí sedět řidič s platným řidičským průkazem. Každý model auta s touto technologií ale musí projít vlastním schvalovacím řízením. A němečtí politici doufají, že se jim podaří přesvědčit ostatní evropské země, aby byla přijata jednotná regulace.

(Zdroj: Reuters)

 
 

Patria Online je investiční portál s real-time daty zaměřený na domácí a zahraniční kapitálové trhy. Poskytujeme online informace a analytickou podporu z oblasti financí, makroekonomiky a investic. Samozřejmostí jsou také aktuální investiční tipy a dlouhodobá investiční doporučení. Akcie, měny, komodity, investice, doporučení - vše přehledně na jednom místě.

K článku zatím nejsou žádné komentáře.
Přidat komentář





Zobrazit sloupec 
Kurzy.cz logo
EUR   BTC   Zlato   ČEZ
USD   DJI   Ropa   Erste

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Ochranné známky

Finanční katalog

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Monitoring ekonomiky

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

 

Copyright © 2000 - 2024

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.

ISSN 1801-8688