Obrovské IPO „pneumatikové Prady“ ukáže na moc prémiových valuačních kouzel
Dnes si na úvod dovolím jednu hádanku: Jaké odvětví dodává významné součásti automobilů, které se musí téměř pravidelně měnit, a je mu pravděpodobně úplně jedno, jestli auta budou jezdit na benzín, elektřinu (v Evropě tedy hlavně na plyn), či vodík? Je mu také jedno, jestli se auto bude řídit samo, nebo bude i nadále vyžadovat řidiče. A také jde o odvětví, v němž mají společnosti většinou dost slušnou návratnost investovaného kapitálu a vysokou schopnost generovat hotovost. Pokud bych ještě dodal, že opravdu velkou hrozbou by pro tyto společnosti bylo snad jen auto létající, asi bude jasné, že hovořím o výrobcích pneumatik. Jak to s nimi vypadá po investiční stránce?
Následující obrázek podle ukazuje, že i u pneumatikářů platí jednoduchá zásada: Pokud chcete mít výjimečné zisky, musíte nabízet výjimečný produkt. Přesněji řečeno produkt, který spotřebitel za výjimečný považuje. U komoditnějších odvětví je těžké něčeho takového dosáhnout, ale Pirelli se tím odradit nedá a nabízí svým zákazníkům „Color Edition“ za téměř 7 000 dolarů, která má zákazníkovi jednoduše řečeno pomoci vyniknout:
Chris Bryant na Bloomberg Gadfly poukazuje na to, že Pirelli byla před dvěma lety stažena z trhu, nyní se ale chystá na své opětovné IPO. Podle dosavadních informací by úpisová cena měla být poměrně vysoko – následující graf porovnává implikované PE s valuací obchodovaných výrobců pneumatik. Podle něj by nad Pirelli čněl jen finský Nokian, zbytek trhu se obchoduje s násobky mnohem nižšími:
Bude zajímavé sledovat, jak se IPO a následné obchodování s akciemi této „pneumatikové Prady“ bude vyvíjet. Výše zmíněné ukazuje na jasnou úpisovou logiku: Prémiový produkt = prémiová valuace. Těžko ale říci, nakolik jí bude věřit i trh. Každopádně platí, že firmy z odvětví dokážou své akcionáře hezky povozit na horské dráze. Ti, které divoká jízda neodradila, si ale během delšího období většinou přišli na zajímavé zisky:
Zdroj: Financial Times
Obchodované firmy z odvětví určitě nejsou růstovými sázkami: Nokian dovedl až v roce 2016 zastavit pokles tržeb. Goodyear to snad dokáže letos. Bridgestone čelil v roce 2016 klesajícím tržbám a stejně na tom byl Michelin. Pirelli se možná bude investory snažit přesvědčit, že její prémiovost jí zajišťuje dobrou pozici v segmentech rostoucích – tedy zejména u SUV s neustále se zvětšujícími koly. Ale obratem se opět dostáváme k otázce, zda je tato prémiovost dost velká na to, aby valuace byla třeba ve srovnání s Michelinem dvojnásobná.
Ještě větší otázkou, až záhadou je pak pro mě valuace Nokianu. V principu se totiž vysoké PE dá ospravedlnit jen vysokým očekávaným růstem, či nižším rizikem (relativně ke konkurenci). Ani jedním se ale Nokian alespoň při zběžném pohledu chlubit nemůže. Ano, jde o firmu s relativně silným tokem hotovosti a vysokými návratnostmi investovaného kapitálu, ale tím není ani zdaleka jediná. Vysvětlení by snad mohlo spočívat v nízkém poměru zisků a cash flow (firma vydělává více, než se podle zisků zdá). Nicméně i tak se může ukázat, že akcií s největší valuační odvahou nebyla (v potenciálním největším letošním IPO v Evropě) černá Prada, ale pneumatikárna z města Nokia.
Patria Online je investiční portál s real-time daty zaměřený na domácí a zahraniční kapitálové trhy. Poskytujeme online informace a analytickou podporu z oblasti financí, makroekonomiky a investic. Samozřejmostí jsou také aktuální investiční tipy a dlouhodobá investiční doporučení. Akcie, měny, komodity, investice, doporučení - vše přehledně na jednom místě.
Poslední zprávy z rubriky Investice:
Přečtěte si také:
Prezentace
18.04.2024 Daňové přiznání lidem provětralo peněženky....
15.04.2024 Kam půjdou úrokové sazby? Aktuální přehled...
15.04.2024 Zabouchnuté dveře vyřeší zámečník od pojišťovny...
Okénko investora
Mgr. Timur Barotov, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Michal Brothánek, AVANT IS
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Ali Daylami, BITmarkets
Bitcoin stanovil nové historické maximum – Je už na nákup pozdě?
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz