Jiřina Kavková (Kurzy.cz)
Z domova  |  30.04.2002 13:42:53

Volební program KSČM

Volební program KSČM - Komunistické strany Čech a Moravy
/zkrácená podoba - clý text najdete na http://www.kscm.cz

Kontakty:
Ústřední výbor Komunistické strany Čech a Moravy
Politických vězňů 9, 110 00 Praha 1
tel.: (+420) (2) 22897111, fax (+420) (2) 22897207

Výsledky volebroce 2002 budou velmi důležité. Česká pravice zahájila protiofenzívu. Na její vítězství v podmínkách, kdy jsou zdroje státu téměř vyčerpány, by občané doplatili mnohem víc než v 90. letech. Vláda ČSSD příliš mnoho na negativních trendech současného vývoje nezměnila. Jejíma rukama díky opoziční smlouvě v podstatě stále vládla ODS.

Tempa růstu české ekonomiky nejsou přes sebevědomá prohlášení sociálnědemokratických politiků nijak uchvacující. Vláda ČSSD rozprodala, co se dalo. Na podporu ekonomického rozvoje se státní rozpočet, jehož schodek se stále zvyšuje, orientoval nedostatečně. Nejen stát, ale také nové kraje a obce mají stále méně prostředků na celkový sociální a kulturní rozvoj země, na potřeby svých občanů. Celkově špatná ekonomická i sociální situace se záporně promítá i do oblasti lidských práv. Výrazně jsou porušována například práva zaměstnanců, projevují se také snahy omezit rozvoj demokracie. Příkladem jsou i nové volební zákony, jejichž cílem je ještě více zúžit politické spektrum, a to i v oblasti komunální politiky.

KSČM odmítá tezi, podle níž vše automaticky vyřeší volný trh a každý člověk se musí umět postarat sám o sebe. Chceme šance a upevňování jistot pro všechny. Svoboda a rovnoprávnost se nevylučují, ale podmiňují.

KSČM připravovala svůj volební program odpovědně, s vědomím všech problémů, které občanům přináší dnešní doba. Neklademe požadavky, které nelze splnit. Jsme si vědomi, že dosažení sociálně spravedlivé a skutečně demokratické, socialistické společnosti je dlouhodobou záležitostí. Náš program pro volební období 2002-2006 se zaměřuje na tři hlavní oblasti: na lepší životní podmínky občanů, na dynamický rozvoj české ekonomiky a na rozvoj demokracie, samosprávy i odpovědnou roli státu. Tyto oblasti nelze oddělit. Poslanci KSČM, které zvolíte, budou usilovat o co nejširší prosazení těchto programových cílů. Žádná “opoziční smlouva” ani jiné lákavé nabídky nás nepřinutí opustit volební program.

 

I. Co chceme pro občany

Všichni občané mají právo na slušné životní podmínky bez ohledu na obsah svých peněženek. Prioritou KSČM je, aby se skutečně – a ne jen na papíře – realizovala všechna práva lidí, včetně sociálních práv. Jen v takové společnosti může být občan skutečně svobodný. Jde především o právo na práci, na bydlení, na bezplatné vzdělání, na bezplatnou lékařskou péči i na důstojný život ve stáří. Mimořádně důležité je posilovat význam rodiny, vytvářet podmínky pro harmonické vztahy v rodině a věnovat maximální pozornost výchově dětí. Stát se nemůže zříci své odpovědnosti. Nesouhlasíme se snahou přenášet náklady přímo na občany a jejich rodiny a ještě více prohlubovat sociální rozdíly. Nejde nám o pouhé přidělování sociálních dávek; chceme, aby sociální systém napomáhal  vlastní aktivitě občanů. Tento systém musí být efektivní a nezatížený zbytečnou administrativou, která pouze odčerpává veřejné prostředky.

 

a) Občan má právo na práci

Růst nezaměstnanosti není v naší zemi způsoben jen nezbytnými strukturálními změnami v ekonomice, ale i likvidací konkurenceschopných českých firem a nezodpovědným hospodařením vlastníků či vrcholného managementu podniků. Za zásadní krok považujeme takové zaměření zaměstnanosti, které by zohlednilo jak potřebu modernizace výroby, tak nabídku práce pro každého, kdo pracovat chce a může. K vytváření nových pracovních příležitostí je nutný reálný rozvoj ekonomiky, opírající se o strategické řízení, podporu klíčových výrob a bilancování potřeby pracovních sil v souladu s regionálními i místními programy rozvoje. S potřebami trhu práce je nutné sladit i přípravu pracovní síly a změny ve vzdělávacím systému.

- Zajistit zaměstnanost podporou růstu ekonomiky, cíleného zejména do regionů s největší nezaměstnaností; podporou investic a restrukturalizace výroby na základě nových oborů a technologií. V  rámci státního programu odstraňování nezaměstnanosti v příštích letech rozšířit nabídku práce nejméně o 300 000 nových trvale udržitelných pracovních míst.

- Prohloubit účinnost aktivní politiky zaměstnanosti. Systém rekvalifikací vytvářet podle rostoucí potřeby změn odbornosti a celoživotního vzdělávání, snížit daňové zatížení malého a středního podnikání, plně využít vybraný příspěvek na politiku zaměstnanosti a celkově zvýšit objem těchto prostředků cca o 10 miliard . Hospodaření s těmito prostředky podrobit přísné veřejné kontrole.

- Státním programem i legislativně zajistit zaměstnávání absolventů škol, kteří dosud neměli žádnou praxi. Dotovat zejména tvorbu pracovních míst pro mladé lidi, občany se změněnou pracovní schopností, samoživitelky a živitele početnějších rodin.

- Vytvářet pracovní místa postupným zkracováním pracovní doby (až na 35 hodin týdně) při zachování mezd, což podle zahraničních zkušeností vede i k růstu produktivity práce.

- Práci žen v rodinách, která je také prací pro společnost, ocenit začleněním do systému státní politiky podpory rodiny a státní politiky zaměstnanosti.

- Ve spolupráci s územními samosprávami vytvořit program "Zaměstnání v obci", který by využíval možnosti zaměstnání ve veřejném zájmu (v oblasti veřejné infrastruktury, služeb sociální péče, udržování veřejného pořádku a zlepšování i ochrany životního prostředí). Program se bude opírat o místní instituce služeb zaměstnanosti a na jejich činnosti se budou podílet regionální zástupci zaměstnanců, veřejné správy i podniků, aby úřady práce byly nejen evidenčním místem, ale spolu s ostatními složkami veřejné správy i aktivním tvůrcem politiky zaměstnanosti.

- Zvýšit podpory vyplácené v nezaměstnanosti v poměru k čisté mzdě tak, aby se postupně dostávaly na průměrnou evropskou úroveň; současně omezit možnosti jejich zneužívání. Motivaci k práci posílit také zvýšením minimální mzdy, a to s ohledem na úroveň životního minima pro rodinu s dětmi. Průběžně valorizovat životní minimum i minimální mzdu.

- Chránit práva zaměstnanců před poskytováním neúměrně nízké odměny za práci, včetně zaměstnanců, jejichž mzda není sjednána v kolektivní smlouvě. účinněji chránit zaměstnance, kteří pečují o děti. Výrazně omezit zaměstnávání na dobu určitou tam, kde jsou tímto způsobem přenášena podnikatelská rizika na zaměstnance (zejména v oblasti služeb a obchodu).

- Posílit zákonnou ochranu zaměstnanců před nespravedlivými rozdíly v odměňování (i před rozdílným odměňováním mužů a žen).

- Zajistit dodržování práv zaměstnanců. Zákonem stanovit účinné postihy v případě, že zaměstnavatel nevytvoří podmínky pro nezávislou činnost odborů, zaměstnaneckých rad apod., a tím zabránit situaci, kdy zaměstnanci pod tlakem zaměstnavatele odbory nezakládají. Důsledně hájit právo zaměstnanců na odborové sdružování a na stávku a jasně vymezit práva a povinnosti zaměstnanců a zaměstnavatelů v rámci kolektivního vyjednávání. Monitorovat dodržování zákoníku práce a vyvozovat důsledky z jeho porušování ze strany zaměstnavatelů.

 

b) Každý potřebuje bydlet

Právo na bydlení považuje KSČM za jedno ze základních lidských práv. Řešení bytových potřeb má vliv na životní podmínky celých rodin včetně dětí. Je proto zájmem nejen soukromým, ale především veřejným a proto jej nelze ponechat pouze živelnému působení trhu.

- Zpracovat a schválit dlouhodobé koncepce bydlení na úrovni vlády i územních samospráv, navazující na dlouhodobé rozpočtové výhledy a strategie rozvoje.

- Ze zdrojů Fondu národního majetku a státního rozpočtu podpořit hospodaření Státního fondu rozvoje bydlení (SFRB) a zvýšit finanční krytí státních programů na podporu obnovy bytového fondu, půjček obcím na obnovu a modernizaci bytového fondu, podpory regenerace panelových sídlišť, hypotečního úvěrování a výstavby nájemních bytů a technické infrastruktury.

- Vytvořit legislativní a finanční podmínky pro zahájení bytové výstavby v rozsahu až 30 tisíc bytových jednotek ročně. Za tímto účelem podporovat sdružování různých finančních zdrojů (včetně účasti zaměstnavatelů a individuálního stavebního spoření; obojí se státní podporou formou daňových úlev a úrokových dotací) při důrazu na státní dotace (směrované zejména na přiměřené, sociálně únosné, nikoli nadměrně drahé a luxusní bydlení).

- Podporovat zejména rozvoj bytových družstev a družstevní bytové výstavby. Prosadit u bytových družstev statut neziskových organizací. V nákladové skladbě družstevní bytové výstavby podporovat nevratné půjčky státu na družstevní výstavbu v rozsahu 200 tisíc Kč, vedle přiměřeného členského příspěvku jednotlivců a hypotéky pro družstvo. Státními dotacemi a poskytováním garancí zvýhodnit hypoteční půjčky a půjčky na opravy, poskytovat daňové úlevy při správě a provozování družstevního majetku.

- Zvýšit zapojení obcí a regionů do politiky bydlení formou jejich účasti na rozhodování o SFRB formou sdílení kompetencí. Vymezit odpovědnost obcí za poskytování bydlení s ohledem na místní sociální situaci a zákonnou úpravou stanovit nezbytný podíl bytového fondu (zejména u velkých sídel) ponechaný v majetku obce a určený pro sociálně slabé občany (penzisty, mladá manželství aj.).

- Posílit ochranu práv nájemníků a vymahatelnost těchto práv. V případě výměny bytů by měla probíhat směna do nezměněných nájemních podmínek včetně trvání smluvního vztahu. Při poskytování prvního bydlení (popř. azylového ubytování) na dobu určitou by měl být smluvní vztah v případě nezměněných podmínek obnovován.

- Celkové náklady na bydlení (nájem, energie, služby) by se měly ustálit na únosné, ekonomicky zdůvodněné úrovni, která již ve velké části případů byla dosažena, někde dokonce překonána. Zachovat regulaci nájemného podobně jako dalších nákladů spojených s bydlením (cena elektřiny, plynu, vodné, stočné a další služby).

- Zachovat příspěvek na bydlení domácnostem a rodinám s nízkými příjmy. Znovu posoudit účinnost, adresnost a výši příspěvku s cílem zlepšit možnosti bydlení u rodin se zvláště nízkými příjmy.

Obnovit novomanželské půjčky se státní garancí na byt a vybavení bytu ve výši 500 000 .

- Zabraňovat spekulacím s bytovým fondem a úbytku bytového fondu z důvodu zanedbané péče nebo přeměny bytového fondu na nebytové prostory. Rekolaudaci bytu na nebytový prostor či dlouhodobé nevyužívání bytu (na základě registru bytů) zatížit daněmi nebo podmínit závazkem vystavět náhradní byt.

- Prostředky získané  prodejem obecních bytů nebo z  nájemného v obecních domech využívat výhradně na výstavbu, údržbu a rekonstrukci bytového fondu.

 

 






Zobrazit sloupec 

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Katastrální úřady

Ochranné známky

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Finanční katalog

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

 

Copyright © 2000 - 2024

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.

ISSN 1801-8688