Optimismus průmyslníků je oprávněný
Průmyslníci byli v červenci nadšenější než v červnu. Příliv dobré nálady v klíčovém sektoru české ekonomiky posiluje pozitivní očekávání pro hospodářský vývoj i ve druhé polovině letošního roku. Současný vývoj spotřebitelských cen má na rozpoložení spotřebitelů nezanedbatelný vliv. Nálada spotřebitelů meziměsíčně ochladla, oproti loňskému roku má však stále „navrch“. Výsledky pravidelného konjunkturálního průzkumu za měsíc červenec dnes zveřejnil Český statistický úřad (ČSÚ).
Vyšší účtované ceny jsou v posledních měsících viditelné téměř všude. Ani další vývoj cen, který nás letos čeká, pravděpodobně příliš nepotěší. Spotřebitelé si zdražování uvědomují takřka na každém kroku - při návštěvě obchodu s potravinami, úhradě složenek za bydlení nebo obměně šatníku. Navzdory tomuto vnímání se však jejich obavy z dalšího zdražování meziměsíčně nezměnily. Důvěra mezi spotřebiteli meziměsíčně klesá nebo stagnuje již čtvrtý měsíc v pořadí. Červencové zhoršení nálady však mělo spíše kosmetickou podobu. Náladu spotřebitelů by naopak mohl v následujících měsících zvýšit současný vývoj české koruny vůči dolaru a společné evropské měně. Díky tomuto postupnému posilování koruny vůči nim mají Češi více možností, jak si zpříjemnit svůj pobyt v zahraničí.
Ukázněný vývoj české koruny ve vztahu k euru od ukončení kurzového závazku dosud těšil také průmyslníky. Postupné posilování české měny, nikoli skokově, ale krok po kroku, buduje optimistický výhled pro české průmyslníky vyvážející svou produkci do zahraničí. Ačkoli si zahraniční poptávka mezi průmyslníky vysloužila mírně horší hodnocení než v červnu, plnění objednávkových knih zahraničními zakázkami a jejich následná realizace jsou stále jedním z klíčových faktorů růstu českého průmyslu. Pro zajištění provozu je však nezbytné zajištění personálních kapacit. Lze očekávat, že řešení otázky obsazení volných pracovních míst, a to nejen v průmyslu, bude jednou z hlavních priorit personálních oddělení i po zbytek roku. Nálada v českém průmyslu se zlepšila již druhý měsíc v pořadí. Letos je v průmyslu, stejně jako ve stavebnictví, obchodě a službách, dobré nálady více než před rokem.
PhDr. Petr Gapko
MONETA Money Bank
MONETA Money Bank, a.s., je přední nezávislou českou bankou poskytující služby svým zákazníkům prostřednictvím celostátní pobočkové sítě. Od svého vstupu na Pražskou burzu cenných papírů v roce 2016 má banka silnou pozici v retailovém a zemědělském sektoru a svoje služby zaměřuje na malé a střední podniky. Mimo to banka poskytuje další produkty jako pojištění nebo investiční fondy. Klienti MONETA Money Bank tvoří přes 9 % populace České republiky a využívají její multikanálovou strategii, která zahrnuje více než 230 poboček, přes 630 bankomatů, digitální bankovní aplikaci, která je špičkou na trhu, a dále vlastní call centrum, smluvní prodejce automobilů, finanční zprostředkovatele a leasingové partnery.
Více informací na: www.moneta.cz
Poslední zprávy z rubriky Makroekonomika:
Přečtěte si také:
Prezentace
23.04.2024 Podle čeho vybírat plechový zahradní domek?
18.04.2024 Daňové přiznání lidem provětralo peněženky....
Okénko investora
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Evropský průmysl zelené energie má problém: Společnosti se stěhují do USA
Mgr. Timur Barotov, BHS
Trhy střízliví a vedou ruku amerického Fedu ke zpřísnění politiky
Petr Lajsek, Purple Trading
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz