Češi nakupují na internetu nejčastěji oblečení a sportovní potřeby, podíl lidí nakupujících elektroniku klesá
Nejvíce v oblasti e-commerce roste prodej potravin, následovaný bytovými potřebami a medicínou. A naopak, v uplynulých 5 letech dokonce klesl počet lidí, kteří si na internetu kupují videohry, software či finanční produkty 38 % obyvatel ČR, kteří byli v uplynulém roce alespoň jedenkrát na internetu, si na webu kupuje oblečení a sportovní potřeby. Až s velkým odstupem následuje bytové vybavení (23 % uživatelů) a vstupenky (22 %).
Procento lidí nakupujících na internetu vybrané položky
Položka | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 |
Online purchases: clothes, sports goods | 13 | 28 | 27 | 34 | 38 |
Online purchases: household goods | 3 | 4 | 6 | 7 | 23 |
Online purchases: tickets for events | 9 | 17 | 18 | 21 | 22 |
Online purchases: travel and holiday accommodation | 6 | 11 | 13 | 14 | 16 |
Online purchases: electronic equipment | 3 | 11 | 14 | 14 | 13 |
Online purchases: films/music or books/magazines/e-learning material or computer software | 7 | 12 | 12 | 13 | 13 |
Online purchases: others | 10 | 21 | 12 | 17 | 12 |
Online purchases: books/magazines/e-learning material | 5 | 8 | 8 | 9 | 10 |
Online purchases: Food/groceries | 1 | 3 | 3 | 3 | 9 |
Online purchases: medecine | 1 | 1 | 2 | 2 | 6 |
Online purchases: computer software | 2 | 3 | 3 | 3 | 4 |
Online purchases: telecom services | 2 | 3 | 4 | 4 | 3 |
Online purchases: films/music | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 |
Online purchases: computer hardware | 1 | 2 | 2 | 2 | 2 |
Online purchases: e-learning material | 1 | 0 | 1 | 1 | 1 |
Online purchases: films/music or books/magazines/e-learning material or computer software, delivered or upgraded online | 0 | 0 | 2 | 0 | 0 |
Online purchases: shares/insurance/other financial services | 1 | 2 | 2 | 3 | 0 |
Individuals who ordered goods over the internet from retailers known outside the internet (physical store, catalogue) | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Online purchases: films/music, delivered or upgraded online | 0 | 0 | 1 | 0 | 0 |
Online purchases: video games software and upgrades | 1 | 2 | 0 | 0 | 0 |
Online purchases: computer software other than video games and upgrades | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Online purchases: books/magazines/e-learning material, delivered or upgraded online | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Online purchases: computer software, delivered or upgraded online | 0 | 0 | 1 | 0 | 0 |
Statistiky Eurostatu vyvrací dogma, že na internetu nakupují převážně lidé z velkých měst. Pokud jde o podíl osob s přístupem k internetu, které realizují online nákupy, menší města a vesnice nezůstávají za velkými aglomeracemi pozadu. Ano, drobné odchylky tu jsou, stejně tak existují rozdíly v podílu lidí nakupující konkrétní typ zboží či služeb. Nicméně, nejedná se o nijak zásadní rozdíly.
Při rozdělení uživatelů dle pohlaví zjistíme, že muži i ženy nakupují na internetu nejčastěji sportovní potřeby, oblečení a bytové vybavení, přičemž ženy toto zboží nakupují častěji než muži (co se podílu na celkové internetové populaci týče).
Při pohledu na jednotlivé věkové skupiny je patrné, že ženy začínají s nakupováním na internetu ve větší míře již ve věku od 16 let. Napříč všemi věkovými skupinami dominují mezi muži i ženami ti, kteří na internetu nakupují oblečení a sportovní potřeby, přičemž „nejsilnější“ skupinou jsou v tomto směru ženy ve věku 20–24 let a ženy ve věku 25–64 let. Ženy jsou zároveň v nákupech na internetu aktivnější i v pokročilém věku, přičemž dovolené v TOP 3 nejčastěji kupovaných komodit nahrazuje vybavení pro domácnost.
Prodej elektra na internetu má nejlepší léta za sebou
Zajímavé je jistě to, že elektronika měla svůj vrchol na internetu v roce 2009–2011, kdy ji kupovalo zhruba 16 % lidí připojených k internetu, v roce 2015 to bylo „jen“ 15 % a v roce 2016 dokonce 14 % lidí připojených k internetu v uplynulých 12 měsících a v roce. Nejvíce klesl podíl lidí nakupujících elektroniku na internetu v oblastech s hustotou osídlení 100 – 499 obyvatel na kilometr čtverečný, nejméně naopak v oblastech s hustotou osídlení méně než 100 obyvatel na kilometr čtverečný.
Poslední zprávy z rubriky Internet a telefony:
Přečtěte si také:
Prezentace
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
23.04.2024 Podle čeho vybírat plechový zahradní domek?
Okénko investora
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Evropský průmysl zelené energie má problém: Společnosti se stěhují do USA
Mgr. Timur Barotov, BHS
Trhy střízliví a vedou ruku amerického Fedu ke zpřísnění politiky
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Okénko finanční rady
Petr Holub, Zoxo Financial s.r.o.
Petr Holub, MojeNebankovka
Marek Pokorný, Portu
Zuzana Dubová, RekvalifikacniKurzy.cz
Jak vybrat správný rekvalifikační kurz: Průvodce pro začátečníky
Tomáš Vrňák, Ušetřeno.cz
Tomáš Kadeřábek, Swiss Life Select
Lenka Rutteová, Bezvafinance
Úvěr na rekonstrukci za max. 3,5 %. Rozjela se nová vlna dotací
Lukáš Kaňok, Kalkulátor.cz