Češi nakupují na internetu častěji a za větší částky
V roce 2016 vzrostl meziročně počet obyvatel ČR, kteří za 3 měsíce nakoupí na internetu 6 a více krát o více než 115 %. Nejaktivnější jsou v oblasti internetových nákupů lidé ve věku 20 – 34 let. Kupodivu, nejmenším tempem rostou on-line nákupy obyvatel ve věkové skupině 16 – 19 let, nejvíce naopak u obyvatel ve věkové skupině 45 – 54 let.
Počet nákupů za 3 měsíce u jednotlivých věkových skupin v roce 2016 (podíl z celkové populace)
věková skupina | 1-2 nákupy | 3-5 nákupů | 6-10 nákupů | více než 10 nákupů |
16 - 19 let | 17 | 10 | 3 | 0 |
20 - 24 let | 23 | 16 | 5 | 2 |
25 - 34 let | 20 | 17 | 5 | 2 |
35 - 44 let | 19 | 13 | 3 | 1 |
45 - 54 let | 16 | 10 | 3 | 1 |
55 - 64 let | 9 | 5 | 1 | 0 |
65 - 74 let | 5 | 2 | 0 | 0 |
Počet nákupů za 3 měsíce u jednotlivých věkových skupin v roce 2015 (podíl z celkové populace)
věková skupina | 1-2 nákupy | 3-5 nákupů | 6-10 nákupů | více než 10 nákupů |
16 - 19 let | 22 | 7 | 0 | 0 |
20 - 24 let | 24 | 13 | 3 | 1 |
25 - 34 let | 24 | 13 | 4 | 1 |
35 - 44 let | 20 | 11 | 1 | 1 |
45 - 54 let | 14 | 6 | 1 | 0 |
55 - 64 let | 9 | 4 | 0 | 0 |
65 - 74 let | 4 | 1 | 0 | 0 |
Zatímco v roce 2015 žádný z dotazovaných nenakoupil na internetu v uplynulých 3 měsících více než 1 000 eur, v roce 2016 to bylo již 9 % populace. Nejčastěji na internetu utratili v uplynulých 3 měsících více než 1 000 eur lidé ve věkové skupině 25–34 let (celkem 3 % z celkové populace v této věkové kategorii). Průměrná hodnota kvartálních útrat se v České republice pohybuje nejčastěji mezi 100–499 eur na následně mezi 50–99 eur. Pokud bychom českou e-commerce scénu měřenou frekvencí nákupů a útratou za uplynulé 3 měsíce porovnali s okolními trhy, zjistili bychom, že pokulhává za Slovenskem i Polskem. Pozadu zůstává „pouze“ Maďarsko. Je to pak Slovensko, které ve sledovaných poměrech platí jako nejvyspělejší trh „Višegrádské čtyřky“. Zatímco v České republice na internetu nakoupilo v uplynulých 3 měsících 30 % obyvatel ve věku 16-19 let, v Polsku to bylo 31 % a na Slovensku dokonce 55 %. 62 % obyvatel Slovenska ve věku 20-24 let realizovalo v uplynulých 3 měsících alespoň 1 nákup. Tito zákazníci utratili ve sledovaném období nejčastěji 50–99 eur.
Procento populace v jednotlivých věkových skupinách dle celkové útraty na internetu za uplynulé tři měsíce (hodnoty v eur)
Země | Věková skupina | méně než 50 | 50-99 | 100-499 | 500-999 | 1000 a více |
Polsko | 16-19 let | 16 | 9 | 6 | 0 | 0 |
Polsko | 20-24 let | 19 | 11 | 18 | 1 | 0 |
Polsko | 25-34 let | 14 | 13 | 23 | 2 | 2 |
Polsko | 35-44 let | 10 | 8 | 18 | 3 | 1 |
Polsko | 45-54 let | 6 | 5 | 10 | 1 | 1 |
Polsko | 55-64 let | 3 | 3 | 5 | 1 | 1 |
Polsko | 65-74 let | 1 | 2 | 2 | 0 | 0 |
Slovensko | 16-19 let | 16 | 22 | 16 | 0 | 1 |
Slovensko | 20-24 let | 13 | 26 | 19 | 3 | 1 |
Slovensko | 25-34 let | 9 | 15 | 23 | 5 | 1 |
Slovensko | 35-44 let | 8 | 16 | 20 | 3 | 2 |
Slovensko | 45-54 let | 7 | 13 | 16 | 4 | 2 |
Slovensko | 55-64 let | 4 | 6 | 7 | 2 | 1 |
Slovensko | 65-74 let | 2 | 3 | 4 | 0 | 0 |
Maďarsko | 16-19 let | 25 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Maďarsko | 20-24 let | 36 | 3 | 1 | 0 | 0 |
Maďarsko | 25-34 let | 31 | 3 | 2 | 1 | 0 |
Maďarsko | 35-44 let | 34 | 2 | 2 | 0 | 0 |
Maďarsko | 45-54 let | 21 | 1 | 1 | 0 | 0 |
Maďarsko | 55-64 let | 15 | 1 | 1 | 0 | 0 |
Maďarsko | 65-74 let | 4 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Česká republika | 16-19 let | 7 | 11 | 12 | 0 | 0 |
Česká republika | 20-24 let | 5 | 15 | 24 | 1 | 1 |
Česká republika | 25-34 let | 3 | 11 | 24 | 2 | 3 |
Česká republika | 35-44 let | 3 | 9 | 21 | 1 | 2 |
Česká republika | 45-54 let | 4 | 7 | 16 | 1 | 2 |
Česká republika | 55-64 let | 2 | 4 | 8 | 1 | 1 |
Česká republika | 65-74 let | 1 | 2 | 3 | 0 | 0 |
Zatímco v České republice provede 10 a více nákupů během 3 měsíců „pouze“ 6 % populace, v Polsku je to 9 % populace a na Slovensku dokonce 15 % populace. Zároveň, počet obyvatel nakupujících na internetu alespoň jednou za čtvrt roku roste v České republice nejméně, v roce 2016 to bylo meziročně o 13 %. Maďarsko za stejné období vykázalo růst o 16,7 %, Polsko o 18,7 % a Slovensko o 22,3 %.
Poslední zprávy z rubriky Internet a telefony:
Přečtěte si také:
Prezentace
28.03.2024 5 kroků pro pravidelnou údržbu vaší motorové pily
27.03.2024 I elektrická koloběžka musí mít povinné ručení
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Revoluce v umělé inteligenci: Nový superčip společnosti Nvidia může změnit svět
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Kdy a komu se vyplatí využít DIP (dlouhodobý investiční produkt)
Mgr. Timur Barotov, BHS
Michal Brothánek, AVANT IS
SPILBERK investiční fond SICAV, a.s. se mění k lepšímu aneb Co přinesla Valná hromada
Miroslav Novák, AKCENTA CZ
ČNB pokračuje ve snižování sazeb, proinflačním rizikem slabší koruna
Ali Daylami, BITmarkets
Bitcoin stanovil nové historické maximum – Je už na nákup pozdě?
Petr Lajsek, Purple Trading
Slabá koruna prodraží dovolenou. Kolik si kde letos připlatíme?
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Okénko finanční rady
Petr Holub, MojeNebankovka
Zuzana Klímová, RekvalifikačníKurzy.cz
Sekvoj patří mezi stromové titány: Načerpejte energii v netradičním lesoparku v ČR
Iva Grácová, Bezvafinance
Bankovní turista, nebo věrný klient: Kdo vyhrává ve hře o finanční výhody?
Tomáš Rosenkranc, Ušetřeno.cz
Snižování úrokové sazby přináší výhodnější podmínky pro refinancování hypotéky
Marek Pokorný, Portu
Japonská centrální banka po 17 letech zvýšila sazby. Co to znamená?
Jan Béreš, Kalkulátor.cz
Jiří Sýkora, Swiss Life Select
Swiss Life Hypoindex březen 2024: Hypoteční sazby stagnují. Další zlevnění hypoték přijde na jaře