Firmy budoucnosti a skrytá hra na ještě většího hlupáka
Hodně se nyní hovoří a píše o technologických gigantech jako je Google, Amazon, či Facebook. Spolu s námi jako jejich uživateli mění svá odvětví, celou ekonomiku, vnímání naší reality, hodnotové žebříčky a v neposlední řadě i akciový trh. Nemám přitom ani tak na mysli zvýšenou koncentraci celkové kapitalizace trhu do těchto společností, či podobné technikálie. Hovořím o tom, jak se téměř nepozorovaně, ale přesto razantně posunul zájem investorů od „hmoty“ k myšlence.
Na trhy byly vždy tituly, které nazývám akciemi povídkovými. U nich je současný fundament, tedy jejich současná schopnost generovat tržby, zisky a zejména hotovost podružnější záležitostí. Rozhodující není to, na co si lze nyní „sáhnout“ (tedy ona „hmota“), ale myšlenka, příběh. Tedy očekávání vývoje za několik málo, či více let. U mladých společností je tato fáze většinou nevyhnutelná. Čím více ale společnost stárne, těžiště její pomyslné hodnoty se přesouvá z daleké budoucnosti k tomu, co je schopna vytvořit nyní (nečeká se totiž, že budoucnost přinese nějaké prudké zlomy).
Technologické tituly jsou často nevyhnutelně zástupci povídkových titulů, ale možná by u některých z nich bylo namístě hovořit o superpovídkovosti. Tento rys jim totiž zůstává i v pozdějším věku jejich existence. Prvním kandidátem na členství v této elitní skupině, kde se fundament pohybuje na hraně irelevance a vše je o příbězích, by podle mne mohl být destruktor Amazon. Jde o ničitele v dobrém slova smyslu – ve smyslu kreativní destrukce, protože boří řadu zaběhlých pořádků. A jak jsem zmínil v úvodu, je to i přeborník v ničení zaběhlých pořádků na akciovém trhu.
Zdroj: Recode
Znalci akcie by mohli poukázat na to, že s tokem hotovosti této společnosti je to lepší a budou mít pravdu. Provozní cash flow za posledních pět let vzrostlo ze 4 miliard dolarů na více než 16 miliard dolarů. Po investicích jí minulý rok zbylo asi 5 miliard dolarů, zatímco před pěti lety to bylo asi 0,5 miliardy dolarů. I když je ale tok hotovosti silnější (hodně tomu pomáhá pracovní kapitál), firma nejeví známky toho, že by chtěla tuto hotovost alespoň z malé části vracet akcionářům.
Vše uvedené je samozřejmě odrazem celkové strategie Amazonu: Držet marže na minimálních úrovních a tím ničit konkurenci, zvyšovat svůj tržní podíl a expandovat do nových odvětví. A to, co se vydělá, je buď investováno, nebo drženo v rozvaze jako munice pro investice a akvizice budoucnosti. Pokud se na tento model podíváme z darwinistické perspektivy, je téměř dokonalý. Firmy prospívá a roste a vše je doladěno tak, že její vnitřní stabilita je přes mohutnou expanzi stále vysoká (alespoň na finanční úrovni).
Jedinou potenciální slabou stránkou jsou ale ti, kteří se nejvíce radují – akcionáři. Dosavadní strategie bude totiž skutečným úspěchem pouze v případě, že nakonec se model otočí a Amazon začne vybudovanou pozici používat k tomu, aby skutečně něco generoval a vracel akcionářům. Nic na tom nemění úvahy o tom, že tato doba je ještě daleko a že podobných společností „budoucnosti“ najdeme na trhu více.
Popsaná změna může skutečně přijít a vše skončí monumentálním úspěchem. Ale je tu také možnost, že technologičtí giganti budou ve snaze neustále živit svůj příběh slávy investovat do stále větších nesmyslů a všechny peníze propálí. Jinak řečeno, poněkud bolestná transformace na firmy, které prostě jen vydělávají peníze svým akcionářům, se nikdy nedostaví. V takovém případě by investice do firem jako Amazon, či Google postupně stávala hledáním ještě většího hlupáka, který ještě věří, že firma jednou nějaké peníze vyplatí. Snad to je ale jen možnost z oblasti finance fiction.
Patria Online je investiční portál s real-time daty zaměřený na domácí a zahraniční kapitálové trhy. Poskytujeme online informace a analytickou podporu z oblasti financí, makroekonomiky a investic. Samozřejmostí jsou také aktuální investiční tipy a dlouhodobá investiční doporučení. Akcie, měny, komodity, investice, doporučení - vše přehledně na jednom místě.
Poslední zprávy z rubriky Investice:
Přečtěte si také:
Prezentace
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
23.04.2024 Podle čeho vybírat plechový zahradní domek?
Okénko investora
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Evropský průmysl zelené energie má problém: Společnosti se stěhují do USA
Mgr. Timur Barotov, BHS
Trhy střízliví a vedou ruku amerického Fedu ke zpřísnění politiky
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz