Indie chce být velmocí v elektro autech. Sníží tak náklady na dovoz ropy o polovinu
Dramatické posuny v podpoře automobilového segmentu směrem k elektro mobilitě pro jeden z nejrychleji rostoucích automobilových trhů na světě, připravil nejvlivnější vládní think-tank v Indii. Ten doporučil indické vládě opatření, které mají snížit náklady na dovoz ropy do roku 2030 o polovinu a omezit prodeje aut s konvenčním pohonem. Uvedla to agentura Reuters.
Zpráva Niti Aayog, která byla vypracována ve spolupráci s americkým Rocky Mountain Institute, představuje 15letý plán na podporu elektro mobility automobilového segmentu s dopady na celé hospodářství, rozděleného do tří fází. Začít se už má v roce 2017. Za nejradikálnější návrh přitom komentátoři považují omezení registrací vozidel s konvenčním pohonem, doplněným o preferenční registrace elektrických aut. Podobný systém už funguje v Číně.
Přinese elektro mobilita plánované zisky?
Doporučení, která materiál obsahuje, směřují k celkové elektrizaci vozového parku v Indii do roku 2032. A k tomu bude nutné vytvořit i zcela novou politiku mobility. Mezitím chce Indie v roce 2018 otevřít nové zařízení na produkci výkonných baterií, které by měly snížit jejich zatím vysoké ceny a zapojit výnosy z daňových příjmů z prodeje benzinu a nafty do budování sítě nabíjecích stanic pro elektrická vozidla. Doporučení think tanku se tak ale odklání od stávající podpory automobilového segmentu, která cílí i na hybridní vozidla. A to může podle agentury Reuters vzbudit silnou nevoli u výrobců automobilů v Indii.
Indický plán na elektro mobilitu aut, který nepočítá s hybridními technologiemi motorů, přichází poté, co Čína v loňském roce oznámila sadu akčních opatření na podporu „plug-in“ aut, mezi kterými nechyběly dotace, financování výzkumu technologií, které odstraní motory na fosilní paliva a zavedení pravidel pro získání státní podpory na podobné aktivity. Indické návrhy jdou ale ještě dál –provládní think tank říká, že přijetím záměrů o elektro mobilitě by Indie do roku 2030 snížila své náklady na dovoz ropy o polovinu dnešního stavu a omezila znečišťující emise v rámci závazku z pařížské klimatické konference.
Z toho vyplývá, že projekt elektro mobility v Indii bude čelit řadě výzev. V Indii se potýkají s vysokými náklady na výkonné baterie pro auta, které výrazně zvýšují ceny vozů, chybí také ucelená síť nabíjecích stanic a další infrastruktura, nutná pro provoz elektro aut. Jediným výrobcem elektrických aut v zemi je dosud společnost Mahindra & Mahindra.
Indická elektro mobiita auto segmentu má na čem stavět
Indie v roce 2015 spustila program podpory nákupu hybridních a elektrických vozidel. Podpora směřovala k tomu, aby společnosti, které do svých aut montovaly čisté palivové technologie, zvýšily produkci na 7 milionů vozidel do roku 2020. Jenže statistiky ukazují, že ani po zavedení podpory ve výši 140 tisíc rupií (2 175 amerických dolarů) se prodejnost vozidel s těmito technologiemi výrazně nezvýšila. Prodej elektrických a hybridních automobilů tak tvoří zatím jen zlomek z celkového objemu prodaných 3 milionů osobních aut v roce 2016.
Kromě rychlého (do roku 2018) vybudování sítě elektrických nabíjecích stanic tak, aby se náklady na provoz elektrických aut dostaly do roku 2025 do parity s náklady na konvenční modely aut, zahrnují návrhy think tanku také pobídky k používání elektrických automobilů jako taxislužby formou snížení daní, úrokových sazeb z úvěrů na nákupy elektro aut a úpravu sazeb na spotřebu elektřiny pro provozovatele vozového elektro parku, včetně snížení daní pro výrobce elektro vozidel.
Patria Online je investiční portál s real-time daty zaměřený na domácí a zahraniční kapitálové trhy. Poskytujeme online informace a analytickou podporu z oblasti financí, makroekonomiky a investic. Samozřejmostí jsou také aktuální investiční tipy a dlouhodobá investiční doporučení. Akcie, měny, komodity, investice, doporučení - vše přehledně na jednom místě.
Přečtěte si také
Poslední zprávy z rubriky Auto Moto:
Přečtěte si také:
Prezentace
28.03.2024 5 kroků pro pravidelnou údržbu vaší motorové pily
27.03.2024 I elektrická koloběžka musí mít povinné ručení
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Revoluce v umělé inteligenci: Nový superčip společnosti Nvidia může změnit svět
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Kdy a komu se vyplatí využít DIP (dlouhodobý investiční produkt)
Mgr. Timur Barotov, BHS
Michal Brothánek, AVANT IS
SPILBERK investiční fond SICAV, a.s. se mění k lepšímu aneb Co přinesla Valná hromada
Miroslav Novák, AKCENTA CZ
ČNB pokračuje ve snižování sazeb, proinflačním rizikem slabší koruna
Ali Daylami, BITmarkets
Bitcoin stanovil nové historické maximum – Je už na nákup pozdě?
Petr Lajsek, Purple Trading
Slabá koruna prodraží dovolenou. Kolik si kde letos připlatíme?
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Okénko finanční rady
Zuzana Dubová, RekvalifikacniKurzy.cz
5 klíčových dovedností, které získáte na rekvalifikačních kurzech, a které ocení každý zaměstnavatel
Iva Grácová, Bezvafinance
Bankovní turista, nebo věrný klient: Kdo vyhrává ve hře o finanční výhody?
Petr Holub, MojeNebankovka
Tomáš Rosenkranc, Ušetřeno.cz
Snižování úrokové sazby přináší výhodnější podmínky pro refinancování hypotéky
Marek Pokorný, Portu
Japonská centrální banka po 17 letech zvýšila sazby. Co to znamená?
Jan Béreš, Kalkulátor.cz
Jiří Sýkora, Swiss Life Select
Swiss Life Hypoindex březen 2024: Hypoteční sazby stagnují. Další zlevnění hypoték přijde na jaře