Patria (Patria Finance)
Investice  |  04.03.2017 12:14:03

Když odchází manažerská legenda

Může šestá největší automobilka na světě přežít, když v jejím čele už nebude stát Carlos Ghosn? Nissan se každopádně bude muset vyrovnat s jeho částečným odchodem. Ghosn bude sice dál působit jako předseda dozorčí rady, na jeho místo ale dosedne Hiroto Saikawa, který pro Nissan pracuje od sedmdesátých let a často fungoval jako Ghosnův zástupce. Investoři z této změny po jejím oznámení moc nadšení nebyli a akcie odepsaly asi 1 %.

Žádné velké obavy ale namístě nejsou. Pokud je něco jasné z odborných studií zabývajících se Ghosnovým způsobem vedení společnosti, je to jeho ochota delegovat. Všechna jeho klíčová rozhodnutí týkající se Nissanu byla učiněna během týdne v každém měsíci, který trávil v Japonsku. Když ze země odletěl, Nissan podle jeho slov nechal být a zabýval se aktuálními problémy: „Když jsem v Paříži, dělám rozhodnutí týkající se Renaultu. Když jsem v Rusku, rozhoduji o AvtoVAZ. Nemíchám vše dohromady, namísto toho chci, aby svou zodpovědnost cítily týmy v jednotlivých firmách,“ uvedl Ghosn v roce 2014 v rozhovoru pro LinkedIn.

Saikawa se dostal nahoru jako manažer v oddělení nákupu, což je jedna z nejtěžších pozic v celém odvětví, se kterou souvisí obrovská zodpovědnost. Pak držel řadu vrcholných pozic včetně ředitele americké pobočky. Ghosn má nyní za cíl integraci Mitsubishi s Renaultem a Nissanem, a to zejména v oblasti hybridních vozů. Renault-Nissan-Mitsubishi se stal největším výrobcem elektroaut na světě, ale po prvotním úspěchu s vozem Nissan Leaf na něj nyní doléhá velký tlak konkurence.

Vývoj podílu na trhu elektrovozů popisuje následující obrázek. Ghosnova říše je stále jejich největším výrobcem, ovšem v posledních měsících ztrácí a konkurence se na ni tvrdě dotahuje:

 Překlady

Ghosn stojí v čele automobilky už dlouhou dobu a úvahy o jeho nástupci jsou nesmírně důležité. Pokud by se totiž po jeho úplném odchodu měl Renault-Nissan-Mitsubishi rozpadnout na části, ničemu by to neprospělo. On sám také říká: „Když jsem se stal ředitelem, bylo mi 45 let a pracoval jsem o sto šest. To ale nejde dělat, když vám je 60 nebo 65.“ Příští měsíc mu přitom bude 63.

Nissan není považován za společnost, která by stála v centru zájmu investorů. Investoři věří spíše Tesle a její kapitalizace se tak dostala dokonce nad kapitalizaci Nissanu (viz následující obrázek). Roční produkce Tesly přitom odpovídá asi pětidenní produkci Nissanu! Nissan má ale jiné trumfy a mezi ně patří například spolehlivost. Pro jeho přežití také hovoří to, že eliminoval svou starou hierarchickou strukturu. Dá se tedy čekat, že i bez svého dosavadního ředitele se mu povede dobře.

 překlady

Autor: David Fickling

(Zdroj: Bloomberg GadFly)

 

Patria Online je investiční portál s real-time daty zaměřený na domácí a zahraniční kapitálové trhy. Poskytujeme online informace a analytickou podporu z oblasti financí, makroekonomiky a investic. Samozřejmostí jsou také aktuální investiční tipy a dlouhodobá investiční doporučení. Akcie, měny, komodity, investice, doporučení - vše přehledně na jednom místě.

K článku zatím nejsou žádné komentáře.
Přidat komentář





Zobrazit sloupec 
Kurzy.cz logo
EUR   BTC   Zlato   ČEZ
USD   DJI   Ropa   Erste

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Katastrální úřady

Ochranné známky

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Finanční katalog

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

 

Copyright © 2000 - 2024

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.

ISSN 1801-8688