Jaká jsou vaše práva při nákupech na internetu?

Nákupy na internetu jsou stále častější a oblíbenější záležitostí, co ale dělat, když obchod neproběhne podle vašich představ? Zákon na to pamatuje a při online nákupech chrání práva zákazníků ještě více než při klasických transakcích v kamenných obchodech. Automaticky tak máte právo zboží do čtrnácti dnů vrátit bez udání důvodu a reklamovat ho úplně stejně jako při běžném nákupu.

 

ODSTOUPENÍ OD SMLOUVY DO 14 DNŮ

Při nákupu zboží se stále více zákazníků rozhoduje využít internetové obchody. Výhody jsou zřejmé – nakupující nemusí opustit pohodlí domova, stát ve frontách a navíc si může okamžitě prověřit reference zvoleného e-shopu či porovnat jeho ceny s konkurencí.  Zjevným nedostatkem je však chybějící možnost prohlédnout si kupované zboží a právě na to zákon reaguje. „Zákazník má do čtrnácti dnů možnost bez udání důvodu odstoupit od kupní smlouvy. Lhůta přitom začíná běžet ve chvíli, kdy dojde k převzetí zboží,“ vysvětluje právník Petr Novák ze společnosti Vaše nároky.cz, která pomáhá spotřebitelům v boji proti nepoctivému jednání obchodníků.

Ve chvíli, kdy vám nevyhovuje barva, velikost či z jakéhokoliv jiného důvodu nemáte už o zboží zájem, stačí jej v uvedené lhůtě zaslat prodejci s odstoupením od smlouvy zpět. Obchodník by vám měl opět do čtrnácti dnů vrátit peníze. Výjimky tvoří knihy a časopisy, CD s porušenými obaly či produkty vytvořené na míru zákazníkovi, u těch se bez udání důvodu zboží vrátit nedá.

 

REKLAMACE

Pokud se zboží pokazí až později, musí většinou zákazník řešit jeho reklamaci. I při nákupu na internetu však platí stejná pravidla jako v kamenných obchodech. „Na veškeré zboží se vztahuje záruka 24 měsíců od jeho převzetí, prodejce se pak musí do třiceti dnů vyjádřit, jestli reklamaci přijímá. Pokud se nevyjádří, vzniká zákazníkovi automaticky nárok na odstoupení od smlouvy a vrácení peněz,“ popisuje právník Novák s tím, že nárok na vrácení peněz má zákazník i v případě, že se stejná závada opakuje třikrát.

 

NÁKUPY PŘES FACEBOOK

Stále oblíbenějšími se stávají také nákupy přes sociální sítě, v těchto případech je zákazník chráněn stejně jako při nákupech v e-shopech. Pokud tak provedete nákup na facebooku, máte rovněž nárok na odstoupení od smlouvy bez udání důvodu do čtrnácti dnů. „Někteří obchodníci využívají neznalosti zákazníků a tvrdí, že se na facebook odstoupení od smlouvy nevztahuje. Pokud mají zákazníci problém tento svůj nárok uplatnit, měli by se obrátit na advokáta či na některou z firem, kde za advokáta nemusí platit,“ říká Novák z firmy Vaše nároky.cz, která se právě na tyto situace zaměřuje.

 

DŮLEŽITÉ JE, MÍT SE NA POZORU

Určitou prevencí vzniku nepříjemných situací při nákupech na internetu je obezřetnost už při výběru prodejce. Srovnání ceny, kvality zboží a doby dodání by mělo být samozřejmostí, dále se však vyplatí projít si minimálně reference ostatních zákazníků. Pokud na webu chybí adekvátní kontakt, zboží je nabízeno za podezřele nízkou cenu a jedinou možností úhrady je platba kartou, měli byste zpozornět. Pravděpodobně jde o podvodný web. Obrázek o obchodníkovi mohou dokreslit datum vzniku e-shopu či informace z obchodního rejstříku.

 

 

 

Společnost Vaše nároky.cz

pomáhá občanům získat finanční odškodnění, na které mají nárok v případě, že se stali obětí nepoctivého a nekalého jednání obchodníků, institucí či státu. Služby společnosti jsou nastaveny pro oboustrannou spokojenost tak, že za ně klient neplatí žádné poplatky a jedinou odměnou pro společnost je provize ze získané částky do maximální výše 25 % pouze v případě vyhraného sporu. Se společností Vaše nároky.cz tedy klient nic neriskuje, nic neztratí a může jen získat. Portfolio oblastí odškodnění, které společnost za klienty řeší, je opravdu široké, od kompenzace za zpožděný let, přes nevyplacenou mzdu, krácení pojistného plnění či reklamaci dovolené, až po náhradu škody za pochybení lékaře.

Více informací na:www.vasenaroky.cz



Sdílejte článek na sociálních sítích nebo emailem

Social icons
Hodnocení článku

Fotogalerie na bydlet.cz, nejlépe hodnocené fotografie



Články Tipy a triky