Na automobilky doléhá velká riziková trojka
Na počátku týdne jsem zde poukazoval na to, že nová americká vláda má na globální scéně zdatného protivníka v oblasti alternativní ekonomie a faktů. Je jím Německo. Doutnající spor mezi těmito zeměmi může skončit řadou scénářů od postupného uklidnění až po „plnotučnou“ obchodní válku. V přední linii každého takového sporu by pak pravděpodobně byly (respektive už jsou) německé automobilky (viz i Víkendář: Natře to Trump německé ekonomice?).
Následující obrázek ukazuje vývoj cen akcií BMW, Daimleru, VW a také francouzského Renaultu. Ten si vede zdaleka nejlépe, Němci jsou daleko za ním. Z vrcholu na počátku roku 2015 si prošli znatelnou korekcí, nejlépe je na tom s dlouhodobou návratností Daimler (necelých 50 %) a nejhůře VW (cca nula). A z grafu je také patrné, že zatímco druhá polovina roku 2016 byla k automobilkám přívětivá, počátek roku 2017 přinesl obrat sentimentu:
Zdroj: FT
Analytici Commerzbank poukazují na to, že projekce ziskovosti BMW a Daimleru (EBIT pro rok 2017 – viz první z následující dvojky grafů) se drží na relativně konstantní úrovni, ovšem s valuacemi je to složitější (viz druhý graf). I u nich je v druhé polovině loňského roku patrný obrat směrem nahoru a také určitá korekce z počátku letošního roku. Z grafu je ale hlavně zřejmé, že celkově na automobilky už dlouhou řadu měsíců doléhá značný pesimismus. Je patrný i z toho, že někdy na konci roku 2015 se začaly rozevírat nůžky mezi valuací BASF na straně jedné a valuacemi BMW a Daimleru na straně druhé a propast je nyní ve srovnání s obdobím před rokem 2015 obrovská:
Velká riziková trojka
Automobilky, a zejména ty německé, podle mne čelí tomu, co můžeme nazvat velkou rizikovou trojkou: Za prvé, probíhá postupná přeměna automobilek na finanční instituce (to se týká téměř všech, nejen těch německých). V současné době to znamená, že i přes ziskovou výrobu zůstává jejich volné cash flow vázáno v investicích do pohledávek, a celkově tak nemají automobilky peněz nazbyt. V tom lepším případě se to otočí ve chvíli, kdy se proces financializace zastaví a pak nastanou hotovostní žně. V tom nejhorším případě se ukáže, že z automobilek se stala nová centra finanční nestability.
Za druhé, automobilky se musí vypořádat s novými technologiemi, včetně rozvoje elektromobilů a dalších alternativ k tradičnímu spalovacímu pohonu. Mohli bychom opět říci, že tento trend a konkurence ze strany společností, jako je Google a Apple, se týkají všech automobilek. Ovšem podle řady indicií se zdá, že právě ty německé zaspaly v této oblasti dobu (svým způsobem je důkazem i dieselgate). Je podle mne možné, že jde o další příklad toho, kdy se silná stránka stává časem i stránkou slabou – v tomto případě je to německý důraz na tradici a konzervativní přístup.
A za třetí je tu onen tlak americké vlády. Optimisté by mohli tvrdit, že německé vozy tíhnou k prémiovosti a tudíž se u nich dá předpokládat menší cenová elasticita poptávky. Jinak řečeno, zdražení kvůli clům by nemělo zase tak citelný dopad na poptávku po vozech VW, BMW a Daimleru (podobně bychom mohli argumentovat u celkových německých exportů). Na druhou stranu je ale rozumné předpokládat, že marketingoví specialisté těchto firem v minulých letech nastavili ceny zhruba na optimální úroveň maximalizující zisky a cly vyvolané zdražení by se tak negativně projevit muselo, minimálně na maržích.
V této souvislosti pohleďme na následující graf, který ukazuje, že německé vozy jsou dokonce těmi zdaleka nejdražšími na trhu. Na jednu stranu to podporuje výše zmíněnou tezi o malé cenové elasticitě – typický zájemce o BMW zase tolik neřeší, o kolik procent je tento vůz dražší než Kia. Není ale také namístě uvažovat o tom, že ještě větší mezera mezi německými vozy a třeba Japonci už by přece jen k určité migraci k Toyotám a Mazdám vedla?
Z výše uvedeného je zřejmé, že situace v odvětví a jeho německém segmentu je dosti složitá. Z investičního hlediska je hlavní otázkou, zda onen v grafu popsaný valuační pesimismus již dosáhl dna, či dokonce přestřelil, nebo zda jde jen o předehru. Považme přitom, že v posledních čtvrtletích jsou data týkající se prodejů aut dosti optimistická – prodeje v eurozóně rostly v roce 2016 meziročně o 7 %, v Číně o 16 %, v USA se stabilizovaly na vysokých úrovních. Pevný názor na další vývoj nemám, ale přikláním se k tomu, že dokud se nevyjasní situace kolem popsaných třech rizik, nějakou automobilovou rally a ani rallye na trhu neuvidíme.
Patria Online je investiční portál s real-time daty zaměřený na domácí a zahraniční kapitálové trhy. Poskytujeme online informace a analytickou podporu z oblasti financí, makroekonomiky a investic. Samozřejmostí jsou také aktuální investiční tipy a dlouhodobá investiční doporučení. Akcie, měny, komodity, investice, doporučení - vše přehledně na jednom místě.
Poslední zprávy z rubriky Investice:
Přečtěte si také:
Prezentace
18.04.2024 Daňové přiznání lidem provětralo peněženky....
15.04.2024 Kam půjdou úrokové sazby? Aktuální přehled...
15.04.2024 Zabouchnuté dveře vyřeší zámečník od pojišťovny...
Okénko investora
Mgr. Timur Barotov, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Michal Brothánek, AVANT IS
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Ali Daylami, BITmarkets
Bitcoin stanovil nové historické maximum – Je už na nákup pozdě?
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz