Radek Stolář
(Kurzy.cz)
Osobní finance  |  12.01.2017 10:25:44

Předvánoční příprava v českém maloobchodě

Češi začali s přípravou na vánoční svátky již v listopadu. Maloobchodní prodeje se zvýšily o 7,9 %, čímž překonaly očekávání trhu. Nákupy prostřednictvím internetu si „trhly“ nový letošní rekord – meziročně povyskočily téměř o třetinu. Informace o silné nákupní aktivitě Čechů dnes zveřejnil Český statistický úřad.  

Bez zahrnutí motorových vozidel se listopadové maloobchodní prodeje meziročně zvýšily o 7,9 %. Očištění o jeden pracovní den navíc se projevilo v mírném zpomalení, když maloobchod vzrostl o 6,7 %. Z hlediska meziměsíčního srovnání si maloobchodníci ve svých prodejích polepšili o 1,9 %.

Ze struktury maloobchodních prodejů je zřejmé, že Češi nenechávají nákupy vánočních dárků na poslední chvíli. Naznačuje to alespoň jejich zájem o nepotravinářské zboží. Výrazněji než před rokem Češi nakupovali nejen počítače, ale i oblečení. Při nákupu oděvů se nezalekli ani vyšší průměrné ceny. Někteří Češi si vybavovali domácnost, jiní vynaložili úspory ve prospěch svého volného času – nakupovali knihy, časopisy, sportovní vybavení, hračky nebo vyrazili do restauračních zařízení.

Suverénně nejlépe v listopadu dopadly prodeje on-line maloobchodníků. Téměř třetinový meziroční růst představuje nejsilnější meziroční zvýšení od roku 2013. Lze očekávat, že jinak tomu nebylo ani v posledním měsíci loňského roku.

Češi nasedli na vlnu nákupní nálady už v roce 2015 a po celý rok 2016 z ní nesesedli. Důvěra spotřebitelů se hned na začátku roku 2016 vyhoupla na historicky nejvyšší hodnotu. V průběhu roku se sice jejich rekordně dobrá nálada mírně vytratila, závěr roku však opět přinesl návrat k optimismu. Jejich dobré rozpoložení by však v následujících měsících mohl ovlivnit cenový vývoj. V prosinci se totiž spotřebitelské ceny meziročně zvýšily o rovná dvě procenta. V pozadí silného růstu stály především dražší potraviny. Více než před rokem však Češi platili také za alkoholické nápoje, tabák a nově také za pohonné hmoty.
 

Listopadová čísla, stejně jako čísla všech předchozích deseti měsíců loňského roku naznačují, že české domácnosti se pravděpodobně opět stanou králem růstu HDP i v posledním čtvrtletí a nakonec i za celý uplynulý rok. Nákupní apetit by se Češi měli udržet alespoň i v úvodu letošního roku. Chuť nakupovat pravděpodobně půjde ruku v ruce s vyšší mzdou

 

Zdroj: Petr Gapka
hlavního ekonom MONETA Money Bank 

K článku zatím nejsou žádné komentáře.
Přidat komentář







Zobrazit sloupec 

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Katastrální úřady

Ochranné známky

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Finanční katalog

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

 

Copyright © 2000 - 2024

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.

ISSN 1801-8688