Vladimír Urbánek
(Kurzy.cz)
Makroekonomika  |  18.11.2016 12:02:40

Globální obchod zpomaluje! I bez Trumpa ...


Nově zvolený americký prezident Donald Trump se netají svým příklonem k protekcionalismu a vůlí ke  změnám v hlavních světových obchodních dohodách jako jsou TPP, NAFTA a dalších obchodních dohod.
Podle analytiků ale intenzita globálního obchodu v posledních několika letech zjevně slábne sama od sebe.
Vlna protekcionalismu se světem šíří i bez nového amerického prezidenta. V období krátce po ukončení světové krize v roce 2008/9 ve světě díky superlevným zdrojům financování vzniklo velké množství výrobních kapacit a služeb, které nyní pouze s obtížemi hledají uplatnění, což vede ke zvýšené snaze států omezovat možnosti volného obchodu v zájmu ochrany vlastní ekonomiky a svých pracovních trhů.

Například Trumpův předchůdce Barack Obama například letos v červnu zvýšil dovozní cla na ocel z Číny, Indie. Jižní Koreje, Tajwanu a Itálie. K obdobnému kroku směrem k Číně se odhodlala také EU, mnoho menších zemí přistoupilo k cílenému omezování obchodních vazeb s jinými státy.

Podle WTO v posledních 5 měsících bylo v rámci skupiny G-20 každý měsíc implementováno 17 obchodních omezení. Podle analytiků organizace je nyní zjevný všeobecný trend omezování obchodních vazeb, což je velmi znepokojivé.

Podle statistik MMF růst objemu světového obchodu od roku 2012 dosahuje v průměru úrovně 3% ročně, což není ani polovina tempa průměru za předchozích 30 let. V letech 1985-2007 růst obchodu dosahoval přibližně dvojnásobku růstu globálního HDP. Oproti vyrovnané bilanci v posledních 5 letech.

HDP Singapuru, který je jednou z hlavních světových křižovatek obchodu, ve 3Q tohoto roku poklesl o 4,1% mezikvartálně. Objem kontejnerové přepravy v rámci jeho přístavního terminálu, který patří mezi největší na světě, poklesl o 8,7% v loňském roce a o 1,7% letos od začátku roku.

Největší japonské loděnice Nippon Yusen, Mitsui a Kawasaki Kisen čelí dohromady ztrátám ve výši 85 mld. JPY = cca 780 mil. USD za tento fiskální rok. Podle šéfa německého kontejnerového přepravce Hapag-Llyod čelí lodní přepravci největší úrovni šrotování nepotřebných lodí v historii sektoru.

Důležitou úlohu v poklesu globální obchodní aktivity hraje také rozvoj rozvojových zemí jako jsou Čína, Indie a další. Jen v případě Číny, která táhla růst globálního obchodu v první polovině prvního desetiletí po roce 2000, dosahoval podíl dovozů komponent a surovin 52% všech dovozů do země, ale nyní je to již jen 42%, což znamená, že došlo ke zvýšení samostatnosti a výrobních schopností této země.
Zároveň se snižuje objem vývozu z rozvíjejících se ekonomik. Čína letos za prvních 10 měsíců roku vyvezla zboří a produkty za 1,7 biliónu USD, což představuje meziroční pokles o 6,3%. Dovozy celkově se snížily o 7,5%.




K článku zatím nejsou žádné komentáře.
Přidat komentář





Zobrazit sloupec 
Kurzy.cz logo
EUR   BTC   Zlato   ČEZ
USD   DJI   Ropa   Erste

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Ochranné známky

Finanční katalog

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Monitoring ekonomiky

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

 

Copyright © 2000 - 2024

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.

ISSN 1801-8688