Tři „absurdně“ levné akcie
Investor Brian Feroldi se domnívá, že akcie Transocean, American Airlines Group a General Motors jsou „absurdně levné“. Projevovat by se to mohlo jejich hodně nízkým PE, tedy poměrem ceny a zisku na akcii. Na GM jsme se zde spolu nedávno dívali, rád bych se tedy věnoval zbylým dvěma titulům. Podívejme se ale nejdříve krátce na to, jak vlastně zadefinovat absurdně levnou akcii.
Co říká nízká výnosnost akcie
Absurdně levná je pak pouze taková akcie, jejíž valuace je úplně mimo úrovně, které odpovídají její požadované návratnosti, růstu a schopnosti generovat cash flow (ve srovnání se schopností generovat zisky). Jde pak samozřejmě o akcii, kterou investoři neprávem trestají a která představuje příležitost.
Transocean
Nyní se podívejme na první ze zmíněných společností. Transocean je jednou z největších vrtných firem na světě. Provozuje flotilu vrtných souprav, které pronajímá velkým ropným společnostem. Je tak jasné, že poslední roky nemohly být pro firmu procházkou růžovým sadem, protože klesající ceny ropy vedly k prudkému omezení investic ropných gigantů a to se následně projevilo na všech firmách, které jim něco dodávají.
Jak ukazuje zelená křivka v grafu, akcie Transocean během posledních tří let skutečně nebyly miláčkem investorů, v současné době v tomto časovém horizontu prodělávají investorům asi 75 %. To akcie American Airlines si s cca 50 % návratností vedou znatelně lépe, i když za sebou mají i lepší roky než je ten současný:
Zdroj: Financial Times
Veškeré problémy v ropném průmyslu a fundamentu ropných společností dovedly akcie Transocean k tomu, že se obchodují s PE (počítaném ze zisků za posledních 12 měsíců) na hodnotě 3 (slovy tři). Ve srovnání s jinými společnostmi jde skutečně o extrém. Na druhou stranu se plně potvrzuje to, co jsem psal v úvodu:
-Beta akcie (jako měřítko systematického rizika) je na hodnotě blížící se 2 a to znamená, že akcie je téměř dvojnásobně rizikovější než celý trh a její požadovaná návratnost bude mnohem výše než u „průměrné“ akcie. U podobných firem je navíc pravděpodobné, že beta není tím nejlepším měřítkem rizik a celkové hodnocení by vyznělo ještě hůře, než by beta naznačovala.
-S růstem zisků to také není nejslavnější, protože podle konsenzu by se firma měla opět propadnout do ztráty. Dlouhodobější výhled se pak přirozeně plně odvíjí od toho, co si myslíme o dalším vývoji na trhu s ropou.
S generování hotovosti na tom firma není zase tak zle – není ve stavu, kdy by její provozní cash flow soustavně nepokrývalo investice a dluhy by raketově rostly. Naopak, v roce 2015 zbylo firmě po investicích asi 1,4 miliardy dolarů a tyto prostředky v podstatě všechny věnovala na snižování dluhu. I tak má ale Transocean téměř 8 miliard dolarů dluhu, více než 5 miliard dluhu čistého a to není s ohledem na jeho ziskovost a cash flow málo.
Nevím, zda je s ohledem na výše uvedené Transocean „absurdně“ levný. Jde prostě o hodnotovou sázku na to, že v budoucnu se začne zase více vrtat. Pokud ano, odvážní na tom hodně vydělají. Pokud ne, Transocean se zařadí mezi sklaplé hodnotové pasti.
Patria Online je investiční portál s real-time daty zaměřený na domácí a zahraniční kapitálové trhy. Poskytujeme online informace a analytickou podporu z oblasti financí, makroekonomiky a investic. Samozřejmostí jsou také aktuální investiční tipy a dlouhodobá investiční doporučení. Akcie, měny, komodity, investice, doporučení - vše přehledně na jednom místě.
Poslední zprávy z rubriky Akcie v ČR:
Přečtěte si také:
Prezentace
18.04.2024 Daňové přiznání lidem provětralo peněženky....
15.04.2024 Kam půjdou úrokové sazby? Aktuální přehled...
15.04.2024 Zabouchnuté dveře vyřeší zámečník od pojišťovny...
Okénko investora
Mgr. Timur Barotov, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Michal Brothánek, AVANT IS
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Ali Daylami, BITmarkets
Bitcoin stanovil nové historické maximum – Je už na nákup pozdě?
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz