SkyToll přitvrzuje: S námi by „Doprava“ ušetřila 800 milionů
Společnost SkyToll, která je nejhlasitějším kritikem postupu ministerstva dopravy při výběru provozovatele mýtného v ČR, tvrdí, že nabízí levnější řešení.
SkyToll firma, která na Slovensku provozuje mýtný systém je nejvytrvalejším a nejhlasitějším kritikem postupu vlády a ministerstva dopravy v případě mýtného systému v České republice. V posledních dnech stupňuje rétoriku a vyhrožuje konkrétními právními kroky. Nechce je však specifikovat.
„Ministerstvo deklaruje, že díky uzavřenému dodatku ušetří státu oproti současným podmínkám 28 %, ve skutečnosti ale stát zaplatí za provoz mýta téměř o 800 milionů Kč více, než by musel. Naše nabídka, kterou jsme učinili ministerstvu dopravy před několika měsíci, zahrnovala provoz systému i všechny další služby, a to dokonce ve větším rozsahu, za celkovou částku 4,5 mld. Kč. Proto mě velmi překvapuje, že ministr Ťok stále zmiňuje skutečnost, že jedná s péčí řádného hospodáře, přitom ale dojednal výrazně horší podmínky, než jsme mu nabízeli my,“ řekl Matej Okáli, CEO a předseda představenstva společnosti SkyToll s tím, že jejich nabídka nebyla vůbec zohledněna. Jeho firma proto každý den podávala námitky proti deklarovanému postupu ministerstva. To totiž, v souladu s mandátem vlády, deklarovalo, že bude jednat pouze s jedním uchazečem a to stávajícím provozovatelem.
To se však nelíbilo SkyTollu, jehož právníci podávali každý den námitky proti postupu ministerstva. Nyní, po podpisu smlouvy, zpochybňují její platnost. „Dle našeho právního názoru nebylo ministerstvo oprávněno uzavřít smlouvu, protože bylo povinno vyčkat marného uplynutí lhůty 15 dní pro podání námitek proti rozhodnutí o výběru. Uvedené je potvrzeno i judikátem – rozhodnutím předsedy ÚOHS o rozkladu,“ vysvětluje Okáli, který zároveň řekl, je SkyToll zahájí právní kroky proti českému státu. Mluvčí Anton Bódis však nechce specifikovat právní kroky, které jejich firma učiní. „Konkrétní právní kroky provedeme v nejbližších dnech. Jejich podobu ani přesný termín nechceme medializovat předčasně,“ uvedl pouze.
Vyhrožováním právníky se v reakci na článek Ekonomického deníku „vysmál“ ministr dopravy Dan Ťok, který uvedl, že SkyToll nemá v právním sporu šanci. Na to samozřejmě nemohl nereagovat mluvčí Bódis. „To, jestli byl postup ministerstva dopravy v souladu se zákonem nezávisí na názoru ministra, ale na rozhodnutí relevantních nezávislých institucí,“ uvedl Bódis. „Dle našeho právního názoru nebylo ministerstvo oprávněno uzavřít smlouvu, protože bylo povinno vyčkat marného uplynutí lhůty 15 dní pro podání námitek proti rozhodnutí o výběru. Uvedené je potvrzeno i judikátem – rozhodnutím předsedy ÚOHS o rozkladu,“ vysvětluje Matej Okáli.
Ťokovy pochybnosti
Ministr dopravy Dan Ťok sice nevidí na postupu ministerstva nic vadného a stále se tváří, že si je jistý svým postupem, ale určité pochybnosti v něm asi hlodají. Smlouvu se stávajícím provozovatelem totiž podle všech informací zevnitř úřadu nepodepsal. Tuto „roli“ určil jednomu ze svých náměstků. Zde se nabízí zajímavá paralela. První smlouvu o výběru mýta totiž nepodepsal tehdejší ministr dopravy Milan Šimonovský, ale také jeho náměstek.
Bude tedy velmi zajímavé sledovat, jaké právní kroky SkyToll provede a jak se k jeho námitkám postaví příslušné orgány. Pokud by totiž z nějakého důvodu pozastavily platnost podepsané dohody, stát by tratil každý den několik desítek milionů korun na vybraném mýtném. Je totiž více než jisté, že nový dodatek na provoz mýtného od 1. 1. 2017 by se nestihl projednat a podepsat.
Nynější dohoda je na maximálně 5,629 miliardy korun zaplatí do konce roku český stát za výběr mýtného na zpoplatněných úsecích. Výtěžek by se měl pohybovat okolo 33 miliard korun. Ťok svým podpisem dokončil krok, který mu v polovině července schválila vláda, tedy zajistit výběr mýta i po prosinci 2016, kdy končí původní desetiletá smlouva. O tom, že prodloužení kontraktu je jediným možným řešením, informoval Ekonomický deník v řadě textů, například v květnovém Posudky na mýto potvrzují Kapsch, SkyToll nesouhlasí a vyčkává kroků ÚOHS.
Jiří Reichl
Přečtěte si další články o mýtu
Ťok: Skytoll nemůže ve sporu o mýto uspět
SkyToll chystá právní bitvu o mýto
Ministerstvo dopravy navrhuje mýto jen na některé „jedničky“
ANO se diví, že na ně ČSSD „střílí“ kvůli mýtu. Náboje jí však dalo samo
SkyToll CZ: Mýto na tři roky bez tendru napadneme
Vláda schválila mýto pro Kapsch na další tři roky
Posudky na mýto potvrzují Kapsch, SkyToll nesouhlasí a vyčkává kroků ÚOHS
Poslední zprávy z rubriky Investice:
Přečtěte si také:
Prezentace
28.03.2024 5 kroků pro pravidelnou údržbu vaší motorové pily
27.03.2024 I elektrická koloběžka musí mít povinné ručení
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Revoluce v umělé inteligenci: Nový superčip společnosti Nvidia může změnit svět
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Kdy a komu se vyplatí využít DIP (dlouhodobý investiční produkt)
Mgr. Timur Barotov, BHS
Michal Brothánek, AVANT IS
SPILBERK investiční fond SICAV, a.s. se mění k lepšímu aneb Co přinesla Valná hromada
Miroslav Novák, AKCENTA CZ
ČNB pokračuje ve snižování sazeb, proinflačním rizikem slabší koruna
Ali Daylami, BITmarkets
Bitcoin stanovil nové historické maximum – Je už na nákup pozdě?
Petr Lajsek, Purple Trading
Slabá koruna prodraží dovolenou. Kolik si kde letos připlatíme?
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz