V e-shopech nakupuje téměř 77 % „online“ lidí v ČR
Češi nakupují nejenom v domácích e-shopech, ale také v těch zahraničních. Cena přitom už není tím hlavním kritériem, které rozhoduje. Důležitou se stává šíře sortimentu a kvalita a dostupnost zboží. Nejvíce přitom táhnou české spotřebitele oděvy, elektronika a hračky.
Čeští zákazníci sice preferují české obchody, stále častěji ale také nakupují v těch zahraničních. Alespoň jednou za půl rok, nakupuje v zahraničních online obchodech 16% lidí, kteří jsou v české republicek „online“. Vyplývá to z průzkumu společností GfK a Paypal, jenž je jedním z hlavní hráčů na trhu v oblasti online plateb.Mezi českými zákazníky přitom vedou internetové obchody v Číně, kde nakoupila už více než polovina online komunity, následují je německé, americké a britské e-shopy.
Důvody, proč Češi nakupují v zahraničních e-shopech, se mění. Cena je důležitá pouze v případě čínských obchodů. Zákazníci se ale stále víc rozhodují podle dostupnosti zboží, které není možné dostat doma a důležitá je pro ně také vyšší kvalita produktů, příznivý směnný kurz či větší výběr zboží a stylů.
Domácí zákazníky přitom do zahraničních e-shopů nejvíce táhne oblečení, které nakupuje více než třetina. Až za nimi je spotřební elektronika, kterou takto nakupuje 28 % a hračky (15 %). I zde se ale trendy trochu mění: Na vzestupu jsou například šperky přípravky na péči o tělo.
„Čeští zákazníci stále lépe chápou přínosy digitální globalizace obchodování,“ říká Matt Komorowski, generální ředitel společnosti PayPal pro střední a východní Evropu. „Díky tomu můžeme pozorovat, že téměř denně využívají cenově výhodné nákupy v Číně. Počet zákazníků, kteří tam nakupují, trvale roste. V roce 2014 pravidelně nakupovalo online v čínských e-shopech 26 % Čechů a nyní je to již 53 % českých zákazníků, kteří nakupují v zahraničí,“ dodává Komorowski.
Online nakupování s sebou nese ale také především bezpečnostní rizika spojená s placením za objednané zboží. Důležité je proto zvolit správný způsob platby. Podle zmíněného aktuálního průzkumu je mezi českými spotřebiteli nejoblíbenějším způsobem platby za nákupy v zahraničí PayPal, při nákupech v zahraničních e-shopech jej využívá 36% zákazníků. Pro srovnání, druhý nejoblíbenější způsob na seznamu (bankovní platební karty) používá 33% českých online nakupujících.
Jiří Reichl
Poslední zprávy z rubriky Investice:
Přečtěte si také:
Prezentace
18.04.2024 Daňové přiznání lidem provětralo peněženky....
15.04.2024 Kam půjdou úrokové sazby? Aktuální přehled...
15.04.2024 Zabouchnuté dveře vyřeší zámečník od pojišťovny...
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Evropský průmysl zelené energie má problém: Společnosti se stěhují do USA
Mgr. Timur Barotov, BHS
Trhy střízliví a vedou ruku amerického Fedu ke zpřísnění politiky
Petr Lajsek, Purple Trading
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Michal Brothánek, AVANT IS
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Ali Daylami, BITmarkets
Bitcoin stanovil nové historické maximum – Je už na nákup pozdě?
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz