Nenasytní řidiči v Evropě nakupují jak o život
Boom automobilového trhu v Evropě neutichá. Stále rostoucí počty registrací osobních vozů ve většině zemí EU přesně odpovídají pravidelným průzkumům mezi spotřebiteli, které už delší dobu indikují silnou vůli pořídit si nový vůz. Jde o výsledek kombinace několika příznivých faktorů, ať už jde o celkově příznivější ekonomickou i finanční situaci domácností spojenou s oživením ekonomiky, dravou cenovou politiku automobilek nebo samotný efekt odložené spotřeby, která se s odstupem času začala realizovat. Zapomenout nelze ani na nízké úrokové sazby, které mohou motivovat k nákupu aut ze dvou důvodů. Tím prvním je levnější financování, tím druhým je fakt, že volné peníze může být v eurozóně stále obtížnější zhodnotit.
Registrace nových aut v EU se v červnu zvýšily meziročně o téměř 7 %, od začátku roku již o 9,4 %. Když se podíváme na průběžné kumulované výsledky za posledních dvanáct měsíců, tak lze říct, že ke zdolání historického rekordu dosaženého v roce 2008 už opravdu moc nechybí. Za poslední rok se v EU prodalo cca 14,4 mil. aut a k ročnímu maximu chybí fakticky už jen 100 tisíc.
Pouze ve dvou zemích došlo v červnu k poklesu zájmu o nová auta. V Bulharsku a ve Velké Británii, kde čtyři roky trvající auto-boom prozatím už kulminoval. S ohledem na výsledek referenda o Brexitu se prodeje aut v Británii stanou velmi dobrým lakmusovým papírkem spotřebitelských reakcí. V červnovém výsledku ovšem tento vliv zatím ještě vidět nebyl.
Při pohledu na vývoj trendu registrací v jednotlivých zemích lze říct, že úspěšné budou pro automobilky i následující měsíce. Německý trh je stále na vzestupu, podobně jako francouzský, italský a španělský. Negativní trend je zatím vidět v Holandsku, které ovšem zažilo silný boom loni, a po dvou velmi dobrých letech ochlazuje i trh v Irsku. Český trh se svými rekordními prodeji se až vymyká z celkového obrázku a fakticky každý další měsíc přináší další nová maxima.
S tím, jak se celý trh dostává k historicky rekordním prodejům, vyvstává otázka, zda se již trh s auty neblíží nasycení. Prozatím lze ze spotřebitelských indikací vyčíst, že růst prodejů by měl začít zpomalovat, avšak k obratu dolů s největší pravděpodobností v nejbližším půlroce ještě dojít nemusí.
Patria Online je investiční portál s real-time daty zaměřený na domácí a zahraniční kapitálové trhy. Poskytujeme online informace a analytickou podporu z oblasti financí, makroekonomiky a investic. Samozřejmostí jsou také aktuální investiční tipy a dlouhodobá investiční doporučení. Akcie, měny, komodity, investice, doporučení - vše přehledně na jednom místě.
Poslední zprávy z rubriky Makroekonomika:
Přečtěte si také:
Prezentace
23.04.2024 Podle čeho vybírat plechový zahradní domek?
18.04.2024 Daňové přiznání lidem provětralo peněženky....
Okénko investora
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Evropský průmysl zelené energie má problém: Společnosti se stěhují do USA
Mgr. Timur Barotov, BHS
Trhy střízliví a vedou ruku amerického Fedu ke zpřísnění politiky
Petr Lajsek, Purple Trading
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz