V prvé řadě je třeba vzít v úvahu už samotný typ zaměstnance. Jsem s jeho prací stoprocentně spokojen? Může stejně efektivně pracovat i mimo tým? Mohu se na něj spolehnout?

Lenoch ani workoholik

Určitá míra pohodlnosti a „moderní“ prokrastinace je vlastní víceméně každému z nás. Výjimkou není ani pracovní hyperaktivita. Oba typy zaměstnanců se ale pro práci z domova nehodí. U workoholika riskujete, že vinou vysokého pracovního nasazení bude chybovat, což bez každodenního kontaktu bude těžší detekovat. A pohodlnost si s domácím pracovním prostředím už ze své podstaty nerozumí.

Leccos v tomto ohledu můžete vyřešit pravidelnými poradami a pečlivým vedením reportů. Vězte ale, že to bude stát mnoho času, než si pracovník i management nový řád osvojí a splynou s ním.

Vše pro tým

Je řada pracovních úkolů, především administrativního typu, kdy člověk potřebuje klid a ruch v kanceláři, natož pak v prostorech typu „open space“, obtěžuje. Pak je práce z domova ideálním řešením. Nicméně při trvalém home workingu není rizikem, že dotyčný možná na čas vypadne z pracovního tempa, ale z pracovního kolektivu. Vybudovat dobrý pracovní tým je jedna z prioritních věcí v podnikání. Bývá alfou i omegou úspěchu, firemní kultury a vůbec i samotné existence firmy. Když už tedy máte to štěstí a fungující tým jste během let vybudovali, nedovolte, aby vazby mezi jeho členy povolily. Důležitost týmové práce si navíc uvědomují i sami zaměstnanci. Ostatně odhadem až třetina z nich netouží po práci z domova právě kvůli tomu, že si cení společnosti svých kolegů.

Efektivní kontrola

U téměř každé firmy, se kterou jsem jako konzultant spolupracoval a spolupracuji, jsme vždy museli napravit především neefektivní vedení, systém práce a interní komunikaci. Naprostou nezbytností jsou pravidelné porady, sdílené složky s potřebnými dokumenty a především pak reporty. Tím spíš pak u společností se zaměstnanci s home office. Jako zaměstnavatel s lidmi pracujícími z domova možná ušetříte část nákladů, ale o to usilovněji budete muset dbát na kontrolu, zpracování výkazů práce či včasné a úplné předávání informací. Při vědomí toho, že valná většina manažerů reporty při nejlepším jen přelétne očima, mnoho šancí pro práci z domova u českých malých a středních podniků upřímně nevidím.

Home office na zkoušku

Naprostou volnost svým zaměstnancům ve výběru místa, odkud budou pracovat, dává zatím ani ne deset procent českých firem. Z okruhu menších a středních podniků (mimo ty podnikající v IT) je opravdu jen hrstka, co home office nabízí. Zhruba 70 procent lidí má jednoduše takovou práci, kterou z domova nelze provádět. A zaměstnavatelé si jednoduše neumí výkon lidí pracujících z domova pohlídat. Ani já to při práci s malými a středními podniky nemohu vysloveně doporučit. Většina těchto firem totiž má dost svých starostí se systémovými změnami, napravením firemní kultury a zefektivněním komunikace. Home office si jednoduše může dovolit skvěle pracující, zodpovědný a samostatný zaměstnanec a perfektně fungující firma. A i tam bych doporučil začít zprvu s občasnými možnostmi vzít si home office a osvědčí-li se systém na jedné i na druhé straně, až pak postupně přejít ke stálému home workingu.