Eva Jurčíková (Vaše Nároky.cz)
Osobní finance  |  28.08.2015 09:52:49

Prohlášení provozovatele aquaparků a koupališť odpovědnosti za úrazy nezbaví

Při nahlédnutí do provozních řádů jednotlivých veřejných koupališť nebo aquaparků, se návštěvník velmi často setká s ustanovením, ve kterých se provozovatel zbavuje odpovědnosti za úrazy. Dojde-li však k úrazu návštěvníka v důsledku porušení norem ze strany provozovatele nebo chybou jeho zaměstnance, má návštěvník právo požadovat po provozovateli odškodnění za újmu na zdraví. Prohlášením o zbavení se odpovědnosti se nárok poškozeného rozhodně nesnižuje.

Každý je povinen počínat si tak, aby nedošlo k újmě na zdraví, životě ani vlastnictví jiného. To platí nejen pro návštěvníky, ale také pro provozovatele koupališť nebo aquaparků. Dojde-li k úrazu v důsledku nedbalosti provozovatele nebo jeho zaměstnanců, má poškozený právo požadovat odpovídající odškodnění. Nárok návštěvníka na náhradu způsobené újmy tak nemůže být popřen prohlášením provozovatele o zbavení se odpovědnosti. Takové prohlášení je neplatné,“ komentuje situaci Mgr. Petr Novák, právník ze společnosti Vaše nároky.cz. „V minulém roce jsme řešili případ klientky, která si zlomila nohu při jízdě na tobogánu. Příčinou bylo nedostatečné množství vody v přistávacím bazénu. Aquapark prvně sváděl vinu na neopatrnost klientky a celý případ bagatelizoval, když jsme však přistoupili k předžalobní výzvě, svůj názor změnil a uhradil klientce bolestné, ušlý zisk a náklady spojené s léčením,“ doplňuje Novák.

V praxi je pak podstatné odlišit situace, kdy došlo ke zranění neopatrností návštěvníka a kdy naopak chybou provozovatele. Jestliže návštěvník poruší pokyny personálu anebo nebude dbát návštěvního řádu a způsobí si z tohoto důvodu zranění, provozovatel aquaparku či koupaliště za tento úraz odpovědný nebude. Tento případ může nastat například tehdy, když návštěvník bude skákat po hlavě do bazénu i přes zákaz nebo nesplní potřebnou výšku pro jízdu na tobogánu. Ve chvíli, kdy se návštěvník zraní například kvůli nedostatku vody ve skluzavce nebo trčící dlaždici, měl by vzniklou újmu způsobenou úrazem platit provozovatel. „Letos se na nás třeba obrátil poškozený, který si pořezal nohu o kovovou konstrukci v bazénu. Zatím probíhá vyjednávání o odškodnění,“ zmiňuje advokát.

Provozovatel koupaliště či aquaparku je nejen povinen dohlédnout na dodržení bezpečnostních norem v areálu, ale musí také dbát na hygienu a kvalitu vody. Usměrňuje ho vyhláška o stanovení hygienických požadavků na koupaliště, na jejíž dodržování dohlíží hygienická stanice.  Pokud by se například ve vodě objevily škodlivé bakterie, které by způsobily zdravotní potíže návštěvníkům, musel by provozovatel vyplatit poškozeným náhradu škody a ještě by mu hrozilo omezení činnosti či pokuta od dozorčího orgánu.

Několika větami umístěnými na webových stránkách nebo u odkládacích skříněk se provozovatel nemůže zprostit ani odpovědnosti za věci návštěvníků. „Pokud je s provozováním nějaké činnosti zpravidla spojeno odkládání věcí a věc byla odložena na místě k tomu určeném nebo obvyklém, tak má provozovatel povinnost nahradit poškození, ztrátu nebo zničení takové věci,“ upozorňuje právník z Vaše nároky.cz. To by se tedy týkalo především věcí odložených do skříněk. Návštěvníci musí mít totiž jistotu, že o jejich odložené věci na k tomuto účelu vyhrazeném místě bude řádně postaráno. Nutné je ovšem toto právo uplatnit u provozovatele bez zbytečného odkladu, nejpozději ovšem do 15 dnů. „Jestliže si však návštěvník ponechá cennosti bez dozoru na dece a dojde k jejich odcizení, provozovatel areálu za škodu zodpovědný nebude,“ doplňuje Petr Novák. 

Společnost Vaše nároky.cz pomáhá občanům získat finanční odškodnění, na které mají nárok v případě, že se stali obětí nepoctivého a nekalého jednání obchodníků, institucí či státu. Služby společnosti jsou nastaveny pro oboustrannou spokojenost tak, že za ně klient neplatí žádné poplatky a jedinou odměnou pro společnost je provize ze získané částky do maximální výše 25 % pouze v případě vyhraného sporu. Se společností Vaše nároky.cz tedy klient nic neriskuje, nic neztratí a může jen získat. Portfolio oblastí odškodnění, které společnost za klienty řeší, je opravdu široké, od kompenzace za zpožděný let, přes nevyplacenou mzdu, krácení pojistného plnění či reklamaci dovolené, až po náhradu škody za pochybení lékaře.

Více informací na www.vasenaroky.cz.

 
K článku zatím nejsou žádné komentáře.
Přidat komentář







Zobrazit sloupec 

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Ochranné známky

Finanční katalog

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Monitoring ekonomiky

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

 

Copyright © 2000 - 2024

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.

ISSN 1801-8688