Zpráva auditora o ověření účetní závěrky k 31.12.1998 ve statutárním m. Plzeň
Zpráva nezávislého auditora
o ověření účetní závěrky
sestavené k 31. prosinci 1998
ve statutárním městě
Plzeň 24. března 1999
Rozdělovník:
4 výtisky Město Plzeň
1 výtisk BDO Finkonsult, s. r. o.
Obsah str.
Základní údaje *
Zpráva auditora *
Přílohy: |
Výkaz o plnění rozpočtu obcí a okresních úřadů k 31.12.1998 |
Rozvaha k 31. 12. 1998 | |
- Základní údaje
- Zpráva auditora
Obchodní jméno a sídlo účetní jednotky, u které bylo provedeno ověření účetní závěrky: |
Město Plzeň náměstí Republiky 1 306 32 Plzeň |
IČO: |
07 53 70 |
Rozvahový den: |
31. prosinec 1998 |
Období zahrnuté do účetní závěrky: |
1. 1. 1998 - 31. 12. 1998 |
Datum vyhotovení zprávy: |
24. března 1999 |
Příjemce zprávy: |
Magistrát města Plzně |
Auditorská společnost: |
BDO Finkonsult, s. r. o. |
č. licence 069 | |
Auditoři a jednatelé: |
Ing. Josef Zídek |
č.dekretu 054 | |
Ing. Petr Valenta | |
č. dekretu 0302 | |
Spolupracující osoby: |
Ing. Blanka Pož árová |
Ing. Pavlína Česalová | |
Ing. Alena Jiráková | |
Ing. Petr Novotný | |
Ing. Jiří Šavel | |
|
Petr Šejvar |
Ověřili jsme přiloženou účetní závěrku statutárního města Plzeň k 31. prosinci 1998. Za vedení účetnictví tak, aby bylo průkazné, úplné a správné, a za sestavení účetní závěrky odpovídá statutární orgán města. Naší úlohou je vyjádřit na základě auditu výrok o této účetní závěrce.
Audit účetní závěrky jsme provedli v souladu se Zákonem o auditorech a Komoře auditorů České republiky a s auditorskými směrnicemi vydanými Komorou auditorů České republiky. Tyto auditorské směrnice požadují naplánování a provedení auditu tak, aby auditor získal přiměřené ujištění o tom, že účetní závěrka neobsahuje významné nesprávnosti. Audit zahrnuje výběrový
m způsobem provedené ověření úplnosti a průkaznosti částek a informací uvedených v účetní závěrce a posouzení správnosti a vhodnosti účetních postupů a významných odhadů provedených účetní jednotkou a rovněž posouzení celkové prezentace účetní závěrky. Prezentací se rozumí obsahová úplnost, logická struktura a jednoznačnost poskytovaných informací v účetní závěrce z pohledu jejího uživatele. Jsme přesvědčeni, že provedený audit poskytuje přiměřený podklad pro vyjádření našeho výroku.Rozvaha rozpočtových o
rganizacíOmezení prací
Vzhledem k tomu, že naše auditorské práce započaly v souladu se smlouvou až v listopadu 1998, nemohli jsme se zúčastnit fyzických inventur investičního majetku a zásob k 1.1.1998. Pro tento účel využíváme výsledky auditu auditora
za r. 1997, který je identifikován na konci této zprávy.Výhrady
Nesoulad evidencí
Stavy investičního majetku vykázané v účetnictví města Plzně není možné odsouhlasit na stavy investičního majetku vykázané v technické evidenci majetku z důvodu, že oba tyto systémy nejsou propojeny jednotným společným znakem (klíčem), podle kterého by bylo možné jednoznačně definovat (spárovat) jednotlivé konkrétní položky. Tato historicky vzniklá nepropojenost obou evidencí je i zdrojem nepřesností, které byly zjištěny
v účetní analytické evidenci investičního majetku.Interní převody majetku
Provedené testy vybraných vzorků interních převodů majetku mezi jednotlivými správci městského majetku indikují nesprávnosti v hodnotě 251 mil. Kč. Nesprávností rozumíme stav, kdy předávající správce odúčtuje majetek v r. 1998 ze svého stavu a přebírající subjekt jej již do r. 1998 nezařadí. Tímto postupem je v rozvaze uveden nižší stav majetku a vlastních zdrojů.
Ocenění investičního majetku
Testy vybraných vzorků výdajů na opravy a udržování prokazují v 15 % případů vydání na investiční účely. Vzhledem ke zvláštnímu charakteru nesprávnosti a skutečnosti, že testování bylo prováděno výběrovým způsobem, nelze stanovit celkovou výši korekce. Celkové výdaje na opravy a udržování činily 334 mil. Kč.
Úroky z vydaných dluhopisů a úvěrů (po odpočtu dotací na úroky) v hodnotě 36 mil. Kč financujících dlouhodobé investiční záměry nevstupují do pořizovací ceny investičního majetku.
Hodnotové vyjádření pozemků v účetnictví nelze plně doložit technickou evidencí a historicky vzniklou cenou.
Vnitřní kontrolní systém
Testy uvedené v předchozích výhradách prokazují, že vnitřní kontrolní systém v oblasti majetku, který tvoří 86 % aktiv města není plně funkční a efektivní.
Aktiva a pasiva sdružení
Město Plzeň uzavřelo smlouvu o sdružení se dvěma dalšími obcemi. Vedením účetnictví je pověřeno město Plzeň. Na konci účetního období mají být aktiva a pasiva sdružení rozděleny mezi jeho účastníky. K 31. prosinci 1998 jsou tato aktiva a pasiva sdružení zahrnuta v rozvaze města Plzně, která jsou tímto nadhodnocena o 31 mil. Kč.
Auditorský výrok k rozvaze rozpočtových organizací
Z důvodů uvedených v předchozích pěti odstavcích jsme nebyli schopni získat přiměřené ujištění o správnosti vykázání aktiv a pasiv města Plzně v rozvaze.
Vzhledem k objemové významnosti uvedených skutečností nejsme schopni vydat a nevydáváme výrok k rozvaze města Plzně k 31. prosinci 1998.
Výkaz o plnění rozpočtů obcí a okresních úřadů
Výhrady
Příjmy a náklady z vlastní činnosti
Příjmy z plateb za teplo a energie vybrané od nájemníků jsou zatříděny jako příjmy z pronájmu majetku. Ve skutečnosti o příjem rozpočtu nejde, neboť se jedná o cizí prostředky, ze kterých se hradí náklady na energie spotřebované nájemníky. Totéž se týká nákladů na energie v pronajímaných bytech. Vzhledem ke zvláštnímu charakteru nesprávnosti a skutečnosti, že testování bylo prováděno výběrovým způsobem, nelze stanovit celkovou výši korekce.
Výdaje na opravy a udržování
Testy vybraných vzorků výdajů na opravy a udržování prokazují v 15 % případů investiční účely. Vzhledem ke zvláštnímu charakteru nesprávnosti a skutečnosti, že testování bylo prováděno výběrovým způsobem, nelze stanovit celkovou výši korekce. Celkové výdaje na opravy a udržování činí 334 mil. Kč.
Úroky z vydaných dluhopisů a úvěrů (po odpočtu dotací na úroky) v hodnotě 36 mil. Kč financujících dlouhodobé investiční záměry jsou vykázány jako běžné výdaje – úroky místo kapitálové výdaje – úroky.
Příjmy a výdaje sdružení
Město Plzeň uzavřelo smlouvu o sdružení se dvěma dalšími obcemi. Vedením účetnictví je pověřeno město Plzeň. Na konci účetního období mají být příjmy a výdaje sdružení rozděleny mezi jeho účastníky. K 31. prosinci 1998 jsou veškeré příjmy a výdaje sdružení zahrnuty v plnění rozpočtu města Plzně. Příjmy města jsou proto nadhodnoceny o 11 mil. Kč a výdaje o 6 mil Kč a představují podíly na sdružení ostatních účastníků.
Auditorský výrok k výkazu o plnění rozpočtu obcí a okresních úřadů
Podle našeho názoru, s výjimkou důsledků vlivů uvedených v předchozích třech odstavcích, výkaz o plnění rozpočtů obcí a okresních úřadů věrně zobrazuje výsledky hospodaření města Plzně za účetní období r. 1998.
Příloha k účetní závěrce
Účetní závěrka se podle zákona č. 563/1991 Sb., o účetnictví skládá z výkazu o plnění rozpočtů obcí a okresních úřadů, rozvahy rozpočtových organizací a přílohy k účetní závěrce. Ministerstvo financí nevydalo dosud opatření upravující obsah přílohy k účetní závěrce pro rozpočtové organizace. Proto nebyla
příloha městem Plzní zpracována a my nejsme schopni vydat a nevydáváme výrok k příloze k účetní závěrce města Plzeň za účetní období r. 1998.Zdůraznění skutečností
Aniž bychom vznášeli další výhradu, upozorňujeme na rozdílné účetní principy aplikované městem Plzní jako rozpočtovou organizací oproti účetním principům používaným podnikatelskými subjekty. Hmotný a nehmotný majetek není odepisován a je v aktivech rozvahy oceněn v pořizovacích cenách, netvoří se rezervy ani opravné položky k majetku. Město s
leduje v souladu s postupy účtování vydanými ministerstvem financí prvotně příjmy a výdaje, není používáno časové rozlišení nákladů a výnosů, nejsou podklady pro vyplnění účetního výkazu zisků a ztrát. Všechny uvedené principy byly použity městem Plzní při sestavování jeho účetní závěrky za r. 1998.Město Plzeň používá pro vedení účetnictví výpočetní systém Fénix. Aniž bychom uváděli další výhradu, upozorňujeme, že na použití systému Fénix nejsou zpracována žádná opatření řešící bezporuchový chod systému i po 31. prosinci 1999.
Audit za r. 1997
Audit města Plzně za r. 1997 provedla auditorská firma Deloitte
& Touche, s.r.o., licence Komory auditorů České republiky č. 79, odpovědný auditor Karel Hampl, dekret č. 005. Auditorská zpráva byla vydána 25. března 1998 s výhradami k výkazu o plnění rozpočtů obcí a okresních úřadů, odmítnutím výroku k rozvaze a zdůrazněním skutečnosti poukázáním na odlišné účetní principy používané městem Plzní jako rozpočtovou organizací ve srovnání s účetními principy platnými pro podnikatelské subjekty.
V Plzni dne 24. března 1999
BDO Finkonsult, s. r. o. |
Ing. Josef Zídek |
auditor, dekret č. 054 |
Poslední zprávy z rubriky Plzeň:
Přečtěte si také:
Prezentace
28.03.2024 5 kroků pro pravidelnou údržbu vaší motorové pily
27.03.2024 I elektrická koloběžka musí mít povinné ručení
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Revoluce v umělé inteligenci: Nový superčip společnosti Nvidia může změnit svět
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Kdy a komu se vyplatí využít DIP (dlouhodobý investiční produkt)
Mgr. Timur Barotov, BHS
Michal Brothánek, AVANT IS
SPILBERK investiční fond SICAV, a.s. se mění k lepšímu aneb Co přinesla Valná hromada
Miroslav Novák, AKCENTA CZ
ČNB pokračuje ve snižování sazeb, proinflačním rizikem slabší koruna
Ali Daylami, BITmarkets
Bitcoin stanovil nové historické maximum – Je už na nákup pozdě?
Petr Lajsek, Purple Trading
Slabá koruna prodraží dovolenou. Kolik si kde letos připlatíme?
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz