Šatník Olga Medlíková (Šatník Olga Medlíková)
Práce  |  24.06.2015 11:59:32

Prezentujte přesvědčivě: Praktické finty

Umíte správně prezentovat? Je možné, že ano. Určitě znáte všechny „zlepšováky“? Pokud jste byť trochu znejistěli, přečtěte si o tipech a fintách ke zvýšení dobrého dojmu.

Dobrý prezentátor má tajnou ingredienci - osobní kouzlo. Jiní říkají šarm, charisma nebo přitažlivost. Dá se to částečně naučit. Kouzlo vás, jako mluvčího, můžete posílit zájmem o lidi. Vnímáte, zda mají všichni přítomní materiály, kdy je třeba rozsvítit, vyvětrat, udělat pauzu, sledujete, kdo přišel. Nebojíte se emocí a umíte nadlehčit situaci historkou, umíte zvládnout hádku, víte, jak reagovat na arogantní chování a umíte se vyrovnat s osobním útokem. Není vůbec na škodu, když dobře vypadáte. Ba naopak. Příjemné chování, upravenost vzhledu, či to, zdali své oblečení „umíte nosit“, hraje velkou roli. Důležitá je i autentičnost mluvčího. Tím myslím, že obsah a forma vašeho sdělení je v souladu a působíte „vnitřně přesvědčeně“. Pokud tohle všechno máte, gratuluji, můžeme se věnovat praktickým dovednostem.

Cesty ke zvýšení dobrého dojmu

To je pole prezentačních tipů, triků, „vychytávek“ a motivátorů. Jako mluvčí, prezentátoři si vytváříme svoje „cestičky“, jak zajistit a udržet pozornost lidí. Nejdůležitější je vždy posluchačům prezentovat přínos, užitek tématu, akce, návrhu neboli - k čemu jim to bude. A protože lidská pozornost je velmi těkavá, nejlépe několikrát za celou prezentaci. Obvykle hodně vnímáme na začátku a na konci prezentace, tak to dobrá prezentace také využívá. Znáte? Nuže dobrá. Desatero námětů pro zesílení prezentačního dojmu možná už ne.

  1. Zakazujte posluchačům, co si nemají pamatovat – zůstane jim to v paměti. 

Tip:  např. „Tohle je jen poznámka pod čarou, pouze mezi námi …, tohle raději moc nepoužívejte… “

  1. Slibujte cokoliv, co je ve vašich možnostech – slib zvyšuje zájem posluchačů, pracuje s překvapením. Překvapení pobaví neboli – máte pozorné publikum. 

Tip: např. pauza za 5 minut, překvapení na závěr prezentace, představení nového člena týmu, občerstvení po prezentaci, 7 klíčových bodů pro úspěch projektu.

  1. Provokujte posluchače, pochopitelně v rozumných mezích. Provokace zesiluje zapojení a zájem. 

Tip: např. otázky, přehnaná tvrzení, chyba, na kterou vzápětí upozorníte a opravíte ji, příklady konkurenčních úspěchů.

Provokaci je vždy nutno osvětlit, uvést věci na pravou míru, aby posluchači pochopili, že nejste „nepřítel“, ale že šlo o záměrně a účelově použitý prostředek.

  1. Dokladujte – uvádíte-li zdroje, kde si mohou posluchači ověřit vaše slova, působíte velmi věrohodně. 

Tip: tabulky, grafy, písemné podklady, autorita z oboru, autorita ve firmě, renomovaný časopis či kniha, web, příklady „dobré praxe“.

  1. Bavte své publikum – lidé nejdou jenom po informacích, minimálně stejně důležitý je zážitek. 

Tip: např. zábavná historka, obrázky, videosekvence, úryvek z filmu, kvíz, střídání mluvčích, hravá aktivita s malou odměnou na konci.

  1. Zapojujte posluchače – aktivita lidi baví, zlepšuje paměťovou stopu, atmosféru prezentace i celkový dojem z prezentační akce. 

Tip: např. otázky, soutěže, úkoly, modelové situace, hlasování, výběr z možností.

  1. Dramatizujte určitá sdělení nebo části tématu – posluchači se tím zvýrazní jejich význam, lépe si zapamatuje potřebné, ale i vás jako mluvčího s výraznou intenzitou. 

Tip: např. změna hlasového průběhu, odmlky a pauzy, malá etuda, kontrast obrazu oproti textu, paradox v řeči.

  1. Pečujte o pohodlí svých posluchačů – lidé se cítí výjimečně, lépe se soustředí, přisuzují prezentaci větší význam. 

Tip: např. sledujte, zda se lidé potřebují k něčemu vrátit, zda jim nesvítí světlo do očí, upravujte teplotu v místnosti, zajistěte servis občerstvení.

  1. Předcházejte námitkám, otázkám nebo reakcím – budete působit fundovaně a profesionálně a vyhnete se některým problematickým situacím.

Tip: např. časté otázky napsané dopředu na flip, reakce typu: “Asi vás napadlo … k tomu mohu předložit následující čísla“, malá elektronická anketa, o co mají lidé zájem, uskutečněná před vlastní prezentací.

  1. Porovnávejte vaše závěry s oponentovými, výsledek vaší firmy a konkurence - mluvčí působí fundovaně, není to konfrontační, lidé si dají spíše říct.

Tip: např. předpřipravené údaje pro srovnání zahrnuté již v písemných materiálech, malý benchmarking  na flipu, zapíšete rovnou údaje oponenta na veřejně viditelné záznamové médium a vedle dosadíte své údaje.


Zdravá hádka

A kdyby se stalo, že debata ve skupině posluchačů bude příliš bouřlivá, můžete využít některé ze zásahových technik doporučovaných pro obtížné situace: Respektujte svobodu slova, ale jděte proti osobním výpadům, pamatujte si, že každý má právo na time out, tedy čas na rozmyšlenou, a to i moderátor. Raději projednávejte vždy jen jednu věc, protože žádný generál nezvítězil na mnoha frontách. Pokud to je možné dopředu, domluvte se na pravidlech diskuze a udělejte to. Jestli se nedomluvíte, propagujte stanovení pravidel po prvním sporu mezi posluchači. Dovolte, aby každý mohl přednést své stanovisko, ale to neznamená, že je budete všechny řešit v jedné diskuzi. Některá stanoviska nemá cenu řešit. Co se týče moderátora, i ten má právo vyslovit emoce. Nezapomínejte zůstat v přítomnosti a řešit budoucnost (minulost má význam pouze pro zpětnou vazbu) a pamatujte, že když odpovíte na otázku otázkou, naštvete většinou tazatele a nakonec, ačkoli je pro mnohé lidi sarkasmus vlastní, je to jen odraz, nepřináší řešení. Místo toho použijte humor, příklad, referenci, vizualizaci;

Sexy prezentace“ má neotřelý závěr. Proto si na konec schovejte něco zajímavého, překvapivého, legračního, šokujícího, hravého, zapamatovatelného, soutěživého, intenzivního – podle kontextu a záměru prezentace. Ať je to ale odlišné od předcházejícího dění, protože závěr si lidé odnášejí v mysli.

PaedDr. Olga Medlíková

pracuje jako samostatná lektorka pro byznys, neziskové organizace a státní správu od roku 1996. Zaměřuje se na vzdělávání dospělých v oblastech: prezentační dovednosti, sociální dovednosti (komunikaci, řešení konfliktů, vyjednávání), manažerské dovednosti, společenský a protokolární kontakt. Specializuje se na trénink mluvčích, argumentaci, rétoriku a lektorské dovednosti. Olga spolupracuje s organizací Neziskovky.cz, o.p.s., kde je členkou správní rady, členkou Aliance lektorů a konzultantů ICN a mentorkou organizace Business and Professional Women. Píše populárně naučné knihy o tématech, které učí (prezentace, řešení konfliktů, založení a provoz neziskových organizací, lobbing, lektorské dovednosti). V roce 2012 získala cenu Osobnost roku v oblasti praktické aplikace vzdělávání dospělých a andragogiky. Vystudovala Pedagogickou fakultu v Ústí nad Labem a mnoho kurzů a stáží v Čechách i v Německu.

Více informací na:http://satnik.net/

K článku zatím nejsou žádné komentáře.
Přidat komentář







Zobrazit sloupec 

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Ochranné známky

Finanční katalog

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Monitoring ekonomiky

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

 

Copyright © 2000 - 2024

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.

ISSN 1801-8688