Bývalí zaměstnanci mohou firmu stát i miliony

Malé a střední firmy si svůj mediální obraz na internetu příliš nehlídají

„A to ani ty, které přímo na internetu podnikají a jsou tedy na kladném hodnocení svých výrobků nebo služeb přímo závislé, protože provozují například eshop nebo je větší část jejich byznysu spojena s internetem jiným způsobem.“ Doplňuje Kateřina Procházková z portálu pomluvynainternetu.cz, který nedávno uskutečnil ojedinělý mediální průzkum. 

Průzkumu se zúčastnilo celkem 296 malých a středních firem, které přiznaly, že svůj mediální obraz na internetu a informace uveřejněné o jejich společnosti zkoumají víceméně náhodně. Až 42,2 % dotazovaných firem se na své vlastní reference podívá jen 1 – 2x ročně!

Necelá polovina dotázaných společností (45,9 %) kontroluje svůj mediální obraz alespoň jednou měsíčně /z toho: 17,2 % firem denně, 18,6 % firem týdně, 10,1 % firem měsíčně – viz níže uvedený graf a tabulka/. Dosud nikdy svůj byznys takto neohlídalo 7,8 % respondentů. Zbývající 4,1 % firem kontroluje reference zhruba jednou za čtvrt roku.

Lži a pomluvy na internetu

Pokud firmy zjistí některé negativní reference, lži nebo pomluvy, pak se jejich řešení většinou ujímají sami majitelé a jednatelé firem. Bohužel velmi často tak činí s velkým časovým skluzem, řešení dlouho odkládají, a pokud se do něj pustí, obvykle končí bez zjevného úspěchu.

S právníky nebo mediálními odborníky se za účelem řešení poškozování dobrého jména společnosti spojí jen nepatrný zlomek z těch, kteří negativní zmínky zaznamenali a chtějí svoji negativní publicitu vůbec řešit. „Překvapivě velká část poškozených firem se domnívá, že se s takto získaným mediálním obrazem nedá nic dělat, nestojí jim to za námahu, nevědí si s ním rady, případně mají pocit, že se jedná o zbytečně vynaložené finanční prostředky. A to navzdory faktu, že je negativní reference na internetu již připravily o statisíce či dokonce miliony.“ Podivuje se nad daty získanými z dotazníku Procházková.

Nespokojený bývalý zaměstnanec může firmu připravit i miliony

Pokles zakázek a úbytek zákazníků bývá prvním znamením, že se něco děje. Jestliže firma zjistí, že jsou na vině negativní reference, obvykle zjišťuje dále a pátrá po původci těchto informací. Z průzkumu vyplynulo, že největší finanční dopad má poškození dobrého jména společnosti od bývalých zaměstnanců.

Celkově byl v rámci dotazování zaznamenán úbytek zakázek/objednávek ve 124 případech. Nejčastější příčinou tohoto stavu byli nespokojení klienti (77 případů) společně s konkurencí (46 případů), avšak nejednalo se ve svém důsledku o citelné finanční ztráty, obvykle se jedná o tisícové či desetitícové položky.

Velkou finanční újmu firmy zaznamenaly až ve chvíli, kdy je na internetu očernili bývalí zaměstnanci (18 případů) nebo společníci (8 respondentů). A jsou to právě bývalí zaměstnanci, společníci a výjimečně i konkurence, kteří společnostem způsobují ztráty v řádech statisíců (18 dotazovaných firem) či dokonce milionů (uvedlo 6 společností).

Rychlý zásah zabrání vysokým škodám

„Při potírání negativních informací na internetu je právě rychlost reakce tím, co dokáže nejvíc zmírnit případné škody, které jak ukázal průzkum, mohou být v řádu desetitisíců, statisíců nebo i milionů.“ Upozorňuje Procházková.

Jestliže menší a střední české firmy podobný útok zaznamenají, řeší ho zpravidla svépomocí, ale kýženého výsledku dosáhnou málokdy. K tomuto kroku se přiznalo celkem 101 oslovených, úspěšných bylo 22 z nich a dalších 79 sporů nedopadlo ve prospěch poškozených firem dobře. Specializovanou agenturu oslovily jen 4 firmy, advokátních služeb pak využilo 12 respondentů. Dalších 7 společností momentálně některý spor řeší a hledají odbornou pomoc, zbývajících 172 firem žádný podobný případ dosud nepotřebovalo.

„Jak se ukázalo, firmy sice v případě krizové komunikace ušetří za služby odborníků, které by je určitě něco stály, avšak z průzkumu vyplynulo, že v konečné fázi jsou jejich finanční ztráty daleko vyšší, než by tyto odborné služby leckdy mohly stát.“ Uzavírá Procházková.

 


Sdílejte článek na sociálních sítích nebo emailem

Social icons
Hodnocení článku

Fotogalerie na bydlet.cz, nejlépe hodnocené fotografie



Články Tiskové zprávy