Proč nejsou řidiči kamionů? Těžká práce, malé platy, stěžují si
V Česku podle odhadů chybí asi 5000 tisíc řidičů vnitrostátní i mezinárodní kamionové dopravy. Situace je už tak tristní, že někteří dopravci tvrdí, že to může narušit ekonomiku celé země.
Kritický nedostatek řidičů kamionů už začíná způsobovat zpoždění dodávek zboží i surovin. Zejména dopravní firmy v příhraničí sousedícím s Německem by mohly přijmout stovky řidičů nákladních vozidel pro mezinárodní dopravu. "Pokud se něco nezmění, tak může nastat i globální problém, že to naruší celou ekonomiku. Neumím říci, jestli to bude za půl roku, za rok," řekl Milan Čmiko, jednatel CM Transport Tachov.
Kde je problém? Podle samotných řidičů si jich dopravci neváží, práce je těžká, dlouhá, riziková, řidiči jsou stále na cestách a ani platy prý často neodpovídají slibům. "Za současných podmínek to už nechce nikdo dělat. Já jsem začínal v době, kdy slovo ´tirák´ něco znamenalo. Měli jsme platy lepší průměr a diety ve valutách a možnost dovézt si ze zahraničí nedostatkové zboží. Ještě za dob ČSAD se začalo zavádět, že řidiči měli takřka minimální mzdy a začaly se zavádět kilometrové diety, které nepřímo nutily řidiče porušovat předpisy, aby si alespoň něco vydělali. Najít místo u slušné firmy která platila a nenutila řidiče porušovat zákony, už byl problém před vstupem ČR do EU a Schengenu. Nyní je to katastrofa," reagoval na text TN.cz o nedostatku řidičů muž podepsaný Tasekp.
I další řidiči si stěžují na platy. Včerejší text uváděl inzeráty některých velkých dopravních firem, které nabízejí řidičům platy v rozmezí 30 a 40 tisíc korun měsíčně. To podle řidičů v mnoha případech neplatí. "35 až 40 tisíc je mzda ne měsíční,ale čtvrtletní. A diety si dopravce na berňáku uplatňuje pravidelně, ale řidiči je vyplácí podle toho, jak se vyspí. A zkuste vyvolat nějakou státní kontrolu. Ta je dopravci k smíchu. Ve skutečnosti bereme tak 50 korun na hodinu," tvrdí čtenář podepsaný jako Koxkum.
Pravda je patrně někde uprostřed. Jak nám prozradil řidič Pavel, kterého TN.cz vyzpovídala, i na vysoké platy mohou řidiči dosáhnout. "U nás je přibližně deset firem, kde jsou dobré pracovní podmínky. Řidiči si místa dost střeží a když už se místo uvolní, existují na něj dokonce pořadníky. Tady jsou vysoké platy. Dá se tu vydělat kolem 30 tisíc čistého," tvrdí Pavel, který přibližně takovou částku dostává od zaměstnavatele každý měsíc.
Jsou ale i jiné firmy. "V dalších firmách mají řidiči většinou fixní plat, klidně jen 9 až 12 tisíc a k tomu potom osobní ohodnocení a diety. V některých firmách to ale kvůli daní funguje i tak, že řidiči dostávají peníze bokem. Když se řidič hodně otáčí, může si vydělat za měsíc i 50 tisíc, ale za cenu, že není skoro doma," vysvětluje Pavel.
I Pavel ví o nedostatku řidičů kamionů na pracovním trhu. České dopravce ale podle něj sráží zahraniční konkurence. "Nedostatek zaměstnanců firmy řeší například tak, že přeprodávají vlastní zakázky. Nejčastěji Polákům, Bulharům a Rumunům. Poláci teď jezdí dost pod cenou, je jim jedno, co vezou, kam to vezou. Pro málo peněz udělají hodně," myslí si řidič Pavel, který za několik let procestoval takřka celou Evropu a jeho nejčastější cesty míří do Velké Británie, Španělska, Francie, Portugalska, Německa, Polska, Finska a na Ukrajinu.
Pokud nemáte práci nebo přemýšlíte, že byste se rádi stali řidičem dálkové přepravy, máte možnost. Požadavky zaměstnavatelů obvykle nejsou nijak tvrdé. "K tomu, aby mohl člověk dělat řidiče kamionu, potřebuje řidičský průkaz skupiny C a E. Dále pak profesní průkaz řidiče. Svého času stál asi 65 tisíc korun. Firmy proto lákaly řidiče tak, že jim slíbily, že jim průkaz zaplatí. O to nižší výplatu pak řidiči dostávali," dodal Pavel.
TNBiz.cz - Zprávy TNBiz jsou zpravodajským kanálem Televize Nova, TN.cz společnosti CET 21. TN.cz přináší zpravodajství z domácí i zahraniční ekonomiky a politiky.
Přečtěte si také
Poslední zprávy z rubriky Auto Moto:
Přečtěte si také:
Prezentace
28.03.2024 5 kroků pro pravidelnou údržbu vaší motorové pily
27.03.2024 I elektrická koloběžka musí mít povinné ručení
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Revoluce v umělé inteligenci: Nový superčip společnosti Nvidia může změnit svět
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Kdy a komu se vyplatí využít DIP (dlouhodobý investiční produkt)
Mgr. Timur Barotov, BHS
Michal Brothánek, AVANT IS
SPILBERK investiční fond SICAV, a.s. se mění k lepšímu aneb Co přinesla Valná hromada
Miroslav Novák, AKCENTA CZ
ČNB pokračuje ve snižování sazeb, proinflačním rizikem slabší koruna
Ali Daylami, BITmarkets
Bitcoin stanovil nové historické maximum – Je už na nákup pozdě?
Petr Lajsek, Purple Trading
Slabá koruna prodraží dovolenou. Kolik si kde letos připlatíme?
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Okénko finanční rady
Zuzana Klímová, RekvalifikačníKurzy.cz
Sekvoj patří mezi stromové titány: Načerpejte energii v netradičním lesoparku v ČR
Iva Grácová, Bezvafinance
Bankovní turista, nebo věrný klient: Kdo vyhrává ve hře o finanční výhody?
Petr Holub, MojeNebankovka
Tomáš Rosenkranc, Ušetřeno.cz
Snižování úrokové sazby přináší výhodnější podmínky pro refinancování hypotéky
Marek Pokorný, Portu
Japonská centrální banka po 17 letech zvýšila sazby. Co to znamená?
Jan Béreš, Kalkulátor.cz
Jiří Sýkora, Swiss Life Select
Swiss Life Hypoindex březen 2024: Hypoteční sazby stagnují. Další zlevnění hypoték přijde na jaře