(Kurzy.cz)
Požadavky mladých na zaměstnavatele se výrazně zvyšují
Mladá generace finančních profesionálů je ochotna pracovat maximálně 12 hodin přesčasů za měsíc, a navíc požaduje možnost práce z domova, dostatečný profesní rozvoj a odpovídající finanční ohodnocení
Podle nového průzkumu mezinárodní Asociace
certifikovaných účetních (ACCA) mezi zaměstnavateli a mladými talenty ve
finanční profesi (rok narození
1980–1991) pozoruje zvýšené požadavky zaměstnanců z řad generace Y na
39 procent společností. 59 procent z těchto společností se přitom
požadavkům
a představám mladých přizpůsobuje, zbylých 41 procent je neakceptuje.
21 procent všech dotazovaných zaměstnavatelů navíc uvedlo, že jsou ochotni talentovaným
zaměstnancům nabídnout nadstandardní finanční podmínky, aby si je ve firmě
udrželi.
Jak z průzkumu dále vyplynulo,
zástupci generace Y u zaměstnavatelů hledají nejčastěji odpovídající finanční
ohodnocení a možnost profesního rozvoje. Tzv.
work-life balance, nebo-li sladění pracovního a osobního života, hraje pro
generaci Y rovněž důležitou roli. Naopak nefinanční benefity nebo image značky
jsou považovány za méně důležité.
Zaměstnavatelé si u generace Y nejvíce cení flexibility a ochoty učit se novým věcem a jazykové vybavenosti. Znalosti IT a ochota pracovat přesčas, vyžaduje-li to daná situace, jsou rovněž považovány za významný faktor. Oproti tomu odborné znalosti nebo prezentační a komunikační vybavenost zaměstnavatelé od mladé generace neočekávají.
„Všeobecně
platí požadavek na vyšší odborné znalosti a lepší připravenost absolventů na
praxi, jak však průzkum ukázal, společnosti tuto vybavenost od svých zaměstnanců
spíše neočekávají. Lze si to vysvětlit i tak, že firmy jsou dnes smířeny
s realitou
a počítají s tím, že současný vzdělávací systém bohužel absolventy pro
praxi dostatečně nevybaví“, říká Kateřina
Benešová, ředitelka ACCA pro Českou republiku, Slovensko a
Maďarsko.
Z průzkumu dále vyplynulo, že na 79 procent dotázaných zaměstnanců z generace Y plánuje do tří let změnit svoji stávající pracovní pozici, přitom změnu svého stávajícího zaměstnavatele plánuje do tří let pouze 52 procent respondentů. Více než pět let plánuje ve firmách setrvat 29 procent dotázané populace generace Y. Může se tedy zdát, že firmy mají o loajální zaměstnance postaráno, v celkovém pohledu se však stále jedná o velmi vysoké procento odchodů zaměstnanců.
Mezi
nejdůležitější faktory, které generaci Y motivují zůstat u jednoho
zaměstnavatele, patří dle respondentů profesní rozvoj a možnost dalšího
vzdělávání, odpovídající finanční ohodnocení a jako třetí v pořadí zajímavé
pracovní výzvy
a uspokojivá pracovní náplň. Jak z průzkumu dále vyplývá, shodují se tyto
požadavky s nabídkou na straně zaměstnavatelů, kteří dále nabízí možnost
práce v mezinárodním týmu nebo dobré vztahy
s kolegy a pracovní morálku v týmu. Co se dalšího vzdělávání
týče, má generace Y největší zájem o prohlubování odborných znalostí
z oboru, posílení prezentačních a komunikačních dovedností (soft skills) a
o profesní rozvoj v oblasti leadership.
Jak
průzkum dále ukázal, 99 procent zaměstnanců z generace Y pracuje přesčas –
nejčastěji zůstávají déle v kanceláři nebo pracují večer z domova. 23
procent zaměstnanců má přitom snahu přesčas nepracovat. Za přiměřený počet
přesčasů považuje 60 procent zaměstnavatelů 6–12 hodin za měsíc, podle průzkumu
však
u více jak poloviny zaměstnanců přesahuje měsíční počet přesčasů 12 hodin
měsíčně a téměř každý druhý z nich pracuje přesčas více než 20 hodin za měsíc.
34 procent všech dotázaných zaměstnanců si přitom myslí, že je přiměřené
pracovat přesčas maximálně 6–12 hodin měsíčně.
Práci
z domova nabízí 74 procent dotázaných zaměstnavatelů, zbylých 26 procent
firem možnost home office neumožňuje. Zaměstnanci z generace Y pracují z
domova nejčastěji jeden až dva dny měsíčně, rádi by však v home office
pracovali více –
76 procent respondentů uvedlo, že by chtěli z domova pracovat minimálně
tři dny v měsíci. 33 procent zaměstnanců dále uvedlo, že z domova
nepracuje nikdy, ale
93 procent z nich by rádo pracovalo alespoň někdy.
Průzkumu se zúčastnilo
328 zaměstnanců z generace Y (ročníky narození
1980–1991) a 38 zaměstnavatelů z České a Slovenské republiky a byli
v něm zastoupeni finanční profesionálové napříč odvětvími.
Daniela Paličková
Senior Consultant, Weber ShandwickKateřinaBenešová
Ředitelka ACCA pro Českou republiku, Slovensko a Maďarsko
O ACCA:
ACCA (Asociace certifikovaných účetních) je globální organizace sdružující profesionální účetní se 170 000 členy a 436 000 studenty ve 180 zemích celého světa. Snažíme se nabízet prvotřídní kvalifikaci relevantní pro naše odvětví pracovitým, schopným a ctižádostivým lidem po celém světě, kteří usilují o uspokojivou kariéru v účetnictví, financích a managementu.
Pracujeme prostřednictvím sítě více než 91 kanceláří a center a s více než 8 500 schválenými zaměstnavateli po celém světě, kteří svým zaměstnancům poskytují vysoký standard v učení a rozvoji.
Poslední zprávy z rubriky Podnikání:
Přečtěte si také:
Prezentace
28.03.2024 5 kroků pro pravidelnou údržbu vaší motorové pily
27.03.2024 I elektrická koloběžka musí mít povinné ručení
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Revoluce v umělé inteligenci: Nový superčip společnosti Nvidia může změnit svět
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Kdy a komu se vyplatí využít DIP (dlouhodobý investiční produkt)
Mgr. Timur Barotov, BHS
Michal Brothánek, AVANT IS
SPILBERK investiční fond SICAV, a.s. se mění k lepšímu aneb Co přinesla Valná hromada
Miroslav Novák, AKCENTA CZ
ČNB pokračuje ve snižování sazeb, proinflačním rizikem slabší koruna
Ali Daylami, BITmarkets
Bitcoin stanovil nové historické maximum – Je už na nákup pozdě?
Petr Lajsek, Purple Trading
Slabá koruna prodraží dovolenou. Kolik si kde letos připlatíme?
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Okénko nemovitosti
Jan Dvořák, Salutem Fund
Patrik Kostyo, Occollo
?
Okénko pro podnikatele
Michal Petrák, Comgate
Jitka Weiss, SNAIL TRAVEL INTERNATIONAL a.s.