Okénko investora  |  28.08.2014 21:30:03

USAF: Nahradí Lockheed Martin F-35 legendární A-10?

Autor: Ing. Libor Stoklásek

První pilotovaný letoun Fairchild-Republic v roce 1972 nesl oficiální název Thunderbolt II. Tato A-10 byla navržena na ničení případné tankové sovětské invaze do západní Evropy. Od té doby se ale svět hodně změnil. V současnosti probíhá jeden z nejnákladnějších vojenských programů v novodobé historii. Společnost Lockheed Martin spustila program F-35 Lightning II schválený ministerstvem obrany USA za účelem vytvoření jednotného víceúčelového stíhacího letounu, který by se měl v letech 2015 a 2016 zařadit do americké výzbroje USAF (Letectvo), USN (Námořnictvo), USMC (Námořní pěchota) a spojenců NATO (Severoatlantická aliance). Díky tomuto rozsahu by mělo být možné vyrábět stroje ve velkých sériích, což značně sníží jejich cenu. Nový typ stíhacího letounu by měl nahradit verze, jako jsou F16, F18, Harrier a právě americkými vojáky velmi oblíbený stroj A-10 Thunderbolt II.

Společnost Fairchild byla založena Shermanem Fairchildem v roce 1925 a stala se předním americkým výrobcem letadel v New Yorku, Marylandu a Texasu. Mezi aktivity společnosti během druhé světové války patřila výroba dvoumetrového cvičného letadla Fairchild AT-21 Gunner v bývalé továrně na syntetické hedvábí v Burlingtonu v Severní Karolíně. Mezi lety 1949 a 1973 firma pracovala na vývoji několika významných letadel od civilních dopravních letadel až po plně ozbrojené stroje pro vojenské využití. Zlom nastal během let 1971 a 1972, kdy Fairchild vyvinula bitevní letoun později známý jako Fairchild Republic A-10 Thunderbolt II a porazila s ním konkurenční typ od firmy Northrop. V roce 1996 společnost převzal Dornier GmbH a o šest let později ji skoupila M7 Aerospace. Před čtyřmi roky, v roce 2010, skončil Fairchild v rukou izraelského obranného dodavatele Elbit Systems, kde je dodnes. Akcie společnosti Elbit Systems Ltd. se obchodují na americkém Nasdaqu za současnou aktuální cenu 59,75 dolarů za akcii s tržní kapitalizací 2,53 miliard dolarů. Elbit Systems Ltd. navrhuje a vyrábí obranné elektronické systémy a působí v oblasti leteckého průmyslu, pozemních, námořních i bezpilotních systémů. Společnost byla založena v roce 1966 a sídlí v izraelské Haifě.

Lockheed Martin Corporation je bezpečnostní a letecká společnost zabývající se výzkumem, designem, vývojem, integrací a podporou perspektivních technologických systémů a výrobou pro obranu, civilní a komerční využití. Její obchodní aktivity převažují nejen ve Spojených státech, ale i v mezinárodním měřítku. Aby toho nebylo málo, společnost poskytuje manažerské, inženýrské, technické, vědecké, logistické a informační služby. Okruh její působnosti je tedy značně rozšířen. Společnost se dělí na několik segmentů, jež se zabývají specifickými projekty. Letecká divize nabízí vojenská letadla, jak bojové tak vzdušně mobilní stroje, bezpilotní vzdušné prostředky a související technologie. Mezi její nejznámější výrobní programy patří stíhací letoun F16 Fighting Falcon, neviditelný stíhací letoun z řady stealth F22 Raptor, čtyřmotorový transportní letoun C-130 Hercules, či víceúčelový taktický transportní letoun C-5M Super Galaxy. Divize Systems & Global Solutions nabízí služby v oblasti správy, integrovaných informačních technologií a technologických řešení pro civilní obranu a vládu USA. Segment Missiles and Fire Control poskytuje letecké a raketové obranné systémy, taktické rakety a útočné vojenské systémy vzduch-země. Provádí podporu systémů ponorek, bojových lodí a námořní i pozemní protiraketové obrany. V neposlední řadě The Space Systems divize nabízí satelity, strategické a obranné raketové systémy a systémy přepravy ve vesmíru. Společnost byla založena v roce 1909 a sídlí v městě Bethesda, v americkém státě Maryland. Akcie Lockheed Martin Coporation vyšplhaly během srpna letošního roku na nová historická maxima na úroveň 176,61 dolarů za akcii. LMT je obchodována na NYSE s celkovou tržní kapitalizací 54,8 miliard dolarů.

Od začátku roku 2014 akcie společnosti Elbit Systems (ESLT) připsala pouhých 0,57 %, oproti růstu 20,85 % akcií Lockheed Martin (LMT).

 

Komparace akcií LMT a ESLT od začátku roku

Fairchild-Republic A-10 Thunderbolt

A-10 Thunderbolt II je americký vojenský jednomístný, dvoumotorový proudový letoun určený k poskytování přímé palebné podpory jednotkám pozemních sil (ničení tanků, obrněných vozidel a dalších pozemních cílů). Rovněž může působit jako předsunutý letecký návodčí a navádět jiné letouny na pozemní cíle. Je to první typ letounu letectva USA od počátku navržený pro plnění úkolů přímé palebné podpory. V letectvu je ale častěji neoficiálně označován jako Warthog (prase bradavičnaté) nebo jednoduše jen Hog (prase).

A-10 je známá svým typickým zvukem při střelecké podpoře z kulometu GAU-8 Avenger. Kulomet systému gatling (rotační kulomet), který byl vytvořen v USA v 19. století panem Richardem Jordanem Gatlingem, je sedmihlavňové 30 mm monstrum vážící 860 kg, s municí o hmotnosti až 1,8 tuny a měřící přes pět metrů. Když americké letectvo vydalo na konci 60. let specifikace na nový bitevní letoun, podmínkou bylo, že ponese velkorážnou hlavňovou zbraň. A-10 tedy vlastně vznikal jako létající obal pro tenhle masivní kulomet.

Kulomet je poháněn dvěma nezávislými hydraulickými motory, přičemž kadence střelby je až 4200 ran za minutu. Zbraň používá speciální lehké hliníkové nábojnice, díky kterým vydrží bez údržby až 200 tisíc výstřelů. A-10 nese v bubnovitém zásobníku 1174 střel, každá měří 29 cm a váží přes půl kila, které jsou schopné prorazit i pancíře tanků. I přesnost avengerů je famózní. A-10 trefí terč o průměru 1,2 metru ze vzdálenosti 300 m, takže trefit tank z kilometru a půl není pro pilota vůbec problém.

Piloti střílejí krátkými dávkami s přestávkami na ochlazení kulometu, přičemž už jen bzučivý a zlověstný zvuk při výstřelu je děsivý. Projektily létají trojnásobnou rychlostí zvuku. Takže vzdálenost jednoho kilometru urazí za necelou sekundu.  

A-10 a kulomet GAU-8 Avenger

Video zde: www.youtube.com/watch?v=AicqBhHvGlA

 

Projekt Lockheed Martin F-35 Lightning II

V současnosti probíhá jeden z nejnákladnějších vojenských programů v novodobé historii. Lockheed Martin F-35 Lightning II je program schválený ministerstvem obrany USA za účelem vytvoření jednotného víceúčelového stíhacího letounu, který by se měl v letech 2015 a 2016 zařadit do výzbroje USAF (Letectvo), USN (Námořnictvo), USMC (Americká námořní pěchota) a spojenců NATO (Severoatlantická aliance). Díky tomuto rozsahu by mělo být možné vyrábět stroje ve velkých sériích, což značně sníží cenu za jeden kus. Nový typ stíhacího letounu by měl nahradit verze, jako jsou F16, F18 a Harrier.

Během vývoje vznikly dva prototypy: X-32 od firmy Boeing a X-35 od firmy Lockheed Martin. Koncepce Boeingu byla lepší podle původního zadání, ale jak se požadavky měnily, ztrácela na atraktivnosti, až byly obě koncepce vyrovnané. Nakonec zvítězil X-35 od Lockheedu, a to kvůli lépe řešenému systému motorů u varianty s kolmým startem F-35B. F-35B je konvenční stíhací stroj s velkým poměrem tahu k hmotnosti. Svým řešením připomíná větší, pokročilejší a také dražší dvoumotorový F-22 Raptor, který také ve stavech USAF doplní. Všechny verze F-35 jsou stealth (neviditelné pro radar), ovšem za předpokladu, že mají veškerou výzbroj na čtyřech vnitřních závěsnících. Kolmým startem připomíná anglo-americký Harrier. Zatím je vyrobeno 63 kusů a jsou určeny pouze k výcviku. Přibližná cena stroje by se měla pohybovat v rozmezí 80 až 200 milionů dolarů.

I přes mírné překážky během prvních testovacích letů, kdy se muselo opětovně zapracovat na nových přepážkách uvnitř trupu letounu, mluvčí Pentagonu neočekává zpoždění plánované doby dodání verze pro USMC, která by mohla začít letoun používat v boji už od roku 2015.

 

F-35 po úspěšném vertikálním přistání na letadlové lodi USS WASP

Video zde: www.youtube.com/watch?v=Ki86x1WKPmE


Ministerstvo obrany USA a řízení nákladů

Navzdory tomu, že americké ministerstvo obrany čelí snížení rozpočtu asi o 500 miliard dolarů v rámci desetiletého programu automatických škrtů známých jako sekvestrace, akcie společnosti předvádí nevídanou výkonnost. USA omezuje výdaje na zbrojení po letech válekIrákuAfghánistánu. Nicméně Lockheed Martin Corp. nebere situaci na lehkou váhu a postupně hodlá snižovat počet zaměstnanců a udržet strukturu nákladů pod pokličkou, což povede k lepší konkurenceschopnosti do budoucna.

Jak na vyřazení A10 reaguje okolí?

Kritici tohoto rozhodnutí tvrdí, že odchodem A-10 Thunderbolt II se sice otevírá cesta pro nové, výkonnější stroje, bojí se ale rychlého skoku k bojem neprověřeným strojům. Jednomotorová víceúčelová stíhačka F-35, která má (mimo jiné) plnit i úkoly A-10, patří mezi nejdražší zbrojní programy americké historie a nemá zatím zkušenosti z reálného boje. Letectvo USA tvrdí, že nemá jinou možnost, než nechat stárnoucí "warthogy" odejít do důchodu. Předpokládá, že ukončením provozu celkové flotily letadel A-10 do roku 2020 ušetří odhadem 3,7 miliardy dolarů. I přesto je toto rozhodnutí nepopulární jak mezi vojáky, tak mezi politiky.

Nové letouny F-35, které A-10 nahradí, se od počátku potýkají s technickými administrativními zádrhely a opakovaným překračováním rozpočtu. Ještě na začátku vývoje se cena jedné F-35 pohybovala okolo 81 milionu dolarů, nyní už odpovídá 161 milionům.

 

Komparace vývoje kurzu akcie LMT a ESLT s indexem S&P500 za rok 2014

Akcie společnosti Lockheed Martin letošní rok trhají nová maxima, když se během srpna vyšplhaly k hranici 176,6 dolarů. Od začátku roku připsaly + 20,85 %, na rozdíl od indexu S&P500, který zhodnotil o 9,18 % k psychologické hranici 2000 bodů.

Za minulý rok 2013 akcie LMT vzrostly o neuvěřitelných 56,6 %, což je v porovnání o 30 % více, než kdyby investoři vložili veškerý svůj kapitál do amerického hlavního indexu S&P500. Uvolněná měnová politika americké centrální banky sice přinášela na trhy klid a umožňovala drastický růst většiny aktiv, nicméně zdravá finanční stránka společnosti opírající se o kvalitní management a neustálý příjem nových vládních zakázek, vede podnik úspěšně k tak masivním číslům.  


Co je to burzovně obchodovaný fond ETF naleznete zde:

http://stox.cz/zpravodajstvi/clanky/etf


Alternativa k akciím - ETF

Následující ETF, v tabulce pod textem, zachovávají významnou expozici Lockheed Martin Corporation ve svých fondech. Ve sloupci váha nalezneme procentuální zastoupení LMT v burzovně obchodovaném fondu. iShares US Aerospace & Defense (ITA) od začátku roku připsalo +4,23 %, Power Shares Aerospace & Defense (PPA) více než +6,69 %, PowerShares DWA Industrials Momentum Portfolio (PRN) +1,42 %, iShares Dow Jones Select Dividend ETF (DVY) +8,42 %, SPDR S&P Aerospace & Defense (XAR) přesně +4,09 % a Industrial Select Sector SPDR Fund (XLI) +5,08 %. Přestože investice do ETF by investorovi přinesla menší zhodnocení, než čistá investice do akcií, je na první pohled zřejmé, že tyto fondy mohou posloužit jako výborný instrument pro diverzifikaci portfolia.


 Seznam ETF s procentuální expozicí akcií LMT

Více o alternativním investování do ETF naleznete zde:

http://stox.cz/zpravodajstvi/clanky/lekce-etf-aneb-co-by-kazdy-investor-mel-znat


Navzdory tomu, že USA hodlá snížit investice do zbrojního průmyslu, LMT představuje zajímavou složku k diverzifikaci portfolia. Armáda představuje nenahraditelnou součást fungujícího národa, přičemž vstup dalších firem do tohoto odvětví je velmi omezen.


Veškerá data a informace v článku jsou uváděna k datu 28.8.2014, zdroj dat: Yahoo Finance

Ing. Libor Stoklásek

Absolvent manažersko-ekonomického studijního programu Mendelovy univerzity v Brně a navazujícího studia programu hospodářská politika a správa se zaměřením na finance a investiční management. Problematice kapitálových trhů a burzovního obchodování se začal naplno věnovat už během studia. Po absolvování patnácti měsíční praxe u společnosti Grant Capital a.s. se začlenil do managementu investičního projektu STOX.CZ.

logo STOX.CZ
STOX.CZ je obchodní portál určený pro individuální online investory. Svým klientům poskytuje spolehlivou platformu pro online obchodování na více než 80 akciových trzích v 18 zemích světa a zprostředkovává vedení vysoce pojištěného multiměnového účtu s možností vkladu v českých korunách. STOX.CZ nabízí bezkonkurenční poplatky a technickou podporu v obchodní dny od 9:00 do 22:00. Více na www.stox.cz.

18.11. 16:52  PR článek (Ja a ja)
18.09. 08:10  Oprava (Stoklásek)
17.09. 13:22  Oprava (Bedřich)





Zobrazit sloupec 

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Katastrální úřady

Ochranné známky

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Finanční katalog

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

 

Copyright © 2000 - 2024

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.

ISSN 1801-8688