Češi se poučili, nové byty nakupují opatrně
Při výběru bytu jsou Češi obezřetnější než před pěti lety. Chodí na opakované prohlídky, zkoumají dokumentaci a nebojí se smlouvat o ceně. Méně důvěřují projektům na papíře – naopak nejsilnější poptávka panuje během výstavby. Až 50 procent kupujících představují rodiny s dětmi, které chodí do školky nebo školy. Trend satelitů se změnil na preferenci bezpečné lokality s kompletní občanskou vybaveností uprostřed měst.
„Zhruba polovinu všech zájemců o nový byt tvoří lidé ve středním věku s menšími dětmi. Ostatní klientela se rovnoměrně dělí mezi mladé páry do 30 let a klienty starší 50 let. Speciální skupiny tvoří lidé, kteří byt kupují jako okamžitou investici, a takzvaní singles, kteří si pořizují menší byty jako investici do budoucna. Singles kupují byt nejprve pro sebe, ale nejsou příliš vázáni místem, v případě proměny potřeb, založení rodiny nebo získání nové práce byt dál pronajímají,“ uvedl Jan Kalaš, obchodní ředitel společnosti Star Group.
Přestože nájemné dnes dosahuje nižších hodnot než v minulosti, většina lidí si přeje bydlet ve vlastním. I lidé do 30 let, kteří stále více preferují menší byty, zato s veškerým komfortem, vnímají koupi jako vhodnou investici, jíž v současnosti nahrávají nízké úrokové sazby hypoték. „Mladí hledají především projekty cenově dosažitelné, dbají na dostupnost centra a školy, kde studují nebo tráví volný čas. Zásadním faktorem se pro ně stává také dostupnost sportovišť a dalších volnočasových aktivit,“ popsal Jan Kalaš.
Priority rodin s dětmi jsou jiné. Většinou se pohybují v autě a blízkost centra pro ně není rozhodující. Jako důležitější vnímají pocit bezpečí a kompletní občanskou vybavenost, která tolik chybí v dříve oblíbených satelitech. V nich rodiny s dvěma malými dětmi velmi brzy zjistily, že přepravu ratolestí do školy a vzdálených zájmových kroužků lze jen stěží skloubit s pracovními povinnostmi.
Podle údajů společnosti Star Group je typickým kupujícím nového bytu v moderních projektech právě rodina se školkovými nebo školními dětmi. „V našem nejnovějším projektu Nové Chabry hledají kvalitní, dobře situovaný projekt s výbornou dostupností jak do města, tak do přírody. Projekt s kompletní občanskou vybaveností, dobrou dispozicí a za rozumnou cenu. Poptávku samozřejmě také ovlivňuje fakt, že v tomto projektu převládají velké byty 3+kk a 4+kk, které rodiny s dětmi žádají nejvíc,“ vyjmenoval Jan Kalaš.
V posledních letech se podle Jana Kalaše velmi proměnilo rozložení poptávky v různých fázích příprav a výstavby nových bytů. „Dříve, především před krizí, byl velký zájem o byty na papíře, klidně i několik měsíců před zahájením výstavby. Dnes si chce klient jednak byt prohlédnout a jednak mít jistotu, kdy bude dokončen. Na papíře se prodá cca 20 procent bytů, v průběhu výstavby 50 procent a po kolaudaci zbylých 30 procent. Výjimkou jsou lokality s výhodným poměrem ceny, kvality a umístění – v Nových Chabrech bylo v první etapě, ještě před zahájením výstavby, prodáno během tří měsíců neuvěřitelných 50 procent bytů,“ uvedl Jan Kalaš ze Star Group.
Kupující se také stali obezřetnějšími a svou investici více zvažují. Před definitivním rozhodnutím navštíví vyhlédnutý byt hned několikrát, polemizují o cenách i možných slevách a jsou připraveni ptát se na jakékoli podrobnosti. „Klienti mají technické dotazy, zajímá je dokumentace a často si na prohlídky zvou odborníky. Řekl bych, že pro kvalitního developera je tento posun určitě výhodou, protože klient už je sám schopen rozpoznat rozdíl mezi zkušeným a nekvalitním developerem a snížit tak riziko své investice,“ míní Jan Kalaš.
Poslední zprávy z rubriky Bydlení:
Přečtěte si také:
Prezentace
23.04.2024 Podle čeho vybírat plechový zahradní domek?
18.04.2024 Daňové přiznání lidem provětralo peněženky....
Okénko investora
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Evropský průmysl zelené energie má problém: Společnosti se stěhují do USA
Mgr. Timur Barotov, BHS
Trhy střízliví a vedou ruku amerického Fedu ke zpřísnění politiky
Petr Lajsek, Purple Trading
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Okénko nemovitosti
Jan Dvořák, Salutem Fund
Patrik Kostyo, Occollo
Okénko finanční rady
Marek Pokorný, Portu
Petr Holub, Zoxo Financial s.r.o.
Před koupí nemovitosti pečlivě kontrolujte rezervační smlouvu
Zuzana Dubová, RekvalifikacniKurzy.cz
Jak vybrat správný rekvalifikační kurz: Průvodce pro začátečníky
Petr Holub, MojeNebankovka
Tomáš Vrňák, Ušetřeno.cz
Tomáš Kadeřábek, Swiss Life Select
Lenka Rutteová, Bezvafinance
Úvěr na rekonstrukci za max. 3,5 %. Rozjela se nová vlna dotací
Lukáš Kaňok, Kalkulátor.cz