VELKÉ SROVNÁNÍ: Kde v zemi jezdí žáci a studenti za vzděláním nejlevněji
Meziměstská doprava
Pokud děti a mládež musejí do školy dojíždět mezi městy, mohou si pořídit žákovský průkaz, respektují ho všichni velcí dopravci a platí pro vlaky i linkové autobusy. Do patnácti let platí vlastníci průkazu maximálně 37,5 procenta plné ceny, od patnácti do šestadvaceti let věku pak maximálně 75 procent plné slevy, konkrétně si cenu nastaví sám dopravce. V MHD má sleva pro školáky a studenty činit padesát procent.
Na meziměstských trasách poskytuje například Student Agency pětadvacetiprocentní srážku ceny pro ty, kterým je mezi patnáctým a šestadvacátým rokem. Mladší patnácti let pak nárokují slevu ve výši 62,5 procenta.
Veolia Transport nabízí těm, kdo ještě nevlastní občanský průkaz, jízdné ve výši 37,5 procenta z plné ceny. Starší skupina studentů zaplatí pětasedmdesát procent.
České dráhy pak nezletilým nabízejí slevu 65 procent, lacinější zpáteční jízdenky, stejně jako ty týdenní, měsíční a čtvrtletní. Od nafasování občanského průkazu do dovršení šestadvacátého roku života čerpají studenti slevu 45 procent a stejné další slevové výhody jako jejich mladší kolegové.
Se žákovskou průkazkou je jen ta potíž, že neplatí během letních prázdnin a o víkendech. Ale ti, kterým je mezi deseti a patnácti lety, mohou zašermovat průkazkou i v červenci a srpnu, o sobotách i nedělích, protože legitimace jim zaručuje poloviční slevu díky věku. Když ovšem žák prokáže, že ho škola nutí sedět ve škamnech i o víkendu, sleva mu platit bude.
Pamatujte, že tu funguje omezená platnost i lokální, průkazka totiž slouží na přesun z domova do vzdělávacího ústavu. Takže kdo bydlí v Lysé nad Labem a studuje v Praze, přesně na této trase může ukazovat legitimaci průvodčímu, ale až si vyrazí do Poděbrad, musí ji nechat ležet ladem v peněžence.
Část peněz na zlevněné jízdné přispívá stát, část kraje. Ministerstvo dopravy ovšem již ohlásilo záměr přestat dotovat žákovské jízdné. Dopravci na to reagovali tím, že slevy stejně zachovají. Žákovské jízdné vláda posvětila v roce 2004, platit začalo od následujícího školního roku. Agendu a provoz, smlouvy s dopravci, to všechno si zajišťují krajské samosprávy.
V roce 2009 se slávou zavedl někdejší hejtman za ČSSD David Rath žákovské cestování zdarma, o rok později už hledal způsob, jak ho poskytovat jen těm, kteří jsou v tíživé sociální situaci. O dva roky později už kraj vyplácel jízdné zpětně, nikoli dopředu a celý administrativní systém selhával a nestíhal odbavovat ani desetinu podaných žádostí ročně.
Jinde se do podobného experimentu nepustili, v rámci krajů platí totéž, co v celorepublikovém měřítku, ztráty, které dopravce uplatněním slev utrží, mu dorovná hejtmanství.
MHD v krajských městech
Žákovskou slevu nelze v Praze použít v městské dopravě, pouze v té příměstské. Za půlhodinovou jízdenku zaplatí děti od šesti do patnácti let šest korun, mladí lidé do svých šestadvacátých narozenin pak 13 korun. Plné jízdné přitom činí za třicetiminutový lístek 24 korun.
V Praze, pásmu P, se pak vyplatí Opencard. Když si ji pořídí děti od 6 do 15 let, nebudou platit za cestování po městě vůbec nic. Kategorie Junior (15 až 19 let) vydá za měsíční čipovou kartu 260 korun, stejně tak kategorie Student (do 26 let). Bez slevy stojí 550 korun, poloviční srážku mladí lidé uplatní i při nákupu čtvrtletního kuponu, na roční se úlevy nevztahují.
TABULKA SLEV PRO ŽÁKY A STUDENTY V KRAJSKÝCH MĚSTECH
|
||
|
Do 15 let
|
15 až 26 let
|
34 Kč/průjezd 20 zónami
|
70 Kč/průjezd 20 zónami
|
|
Č. Budějovice
|
142/215 Kč/měsíc (1/2 tarifní zóny)
|
190/286 Kč/měsíc (1/2 tarifní zóny)
|
210/280 Kč/měsíc (1/1+2 zóny)
|
210/280 Kč/měsíc (1/1+2 zóny)
|
|
195/245 Kč/měsíc (1/1+2 zóna)
|
195/245 Kč/měsíc (1/1+2 zóna)
|
|
190 Kč/měsíc
|
190 Kč/měsíc
|
|
300 Kč/měsíc
|
300 Kč/měsíc
|
|
175 Kč/měsíc
|
175 Kč/měsíc
|
|
176 Kč/měsíc v nejdražším pásmu
|
275 Kč/měsíc v nejdražším pásmu
|
|
200/205 Kč/měsíc (1/1+2 zóna)
|
215/220 Kč/měsíc (1/1+2 zóna)
|
|
1130 Kč/6měsíční lístek
|
1130 Kč/6měsíční lístek
|
|
260 Kč/měsíc
|
260 Kč/měsíc
|
|
156 Kč/měsíc
|
265 Kč/měsíc
|
|
190 Kč/měsíc
|
190 Kč/měsíc
|
|
Zdroj: dopravní podniky krajských měst |
Než děti sfouknou patnáct svíček na svém narozeninovém dortu, mohou po Brně jezdit za poloviční jízdné, před šestým rokem života zdarma. Plné jízdné na patnáct minut vyjde v jihomoravské metropoli na 20 korun, hodinový lístek stojí o pět korun více.
Na jižní Moravě pracují s univerzální žákovskou jízdenkou, ta je určena těm. kdo za měsíc nejedou do školy či na internát častěji než sedmnáctkrát. Na jízdence jsou vyznačena políčka, celkem dvacítka, ty si uživatel zaškrtává podle toho, kolika zónami projel. Základní jízdenka patří studentům od 15 do 26 let a vyjde na 70 korun, zlevněnou mají nezletilí a stojí 34 korun.
Na Hané si můžete vyřídit předplatné, na němž studentskou slevu uplatníte, tzv. lítačku. Anebo kupovat zlevněné lístky v automatech. Čtyřicetiminutová jízdenka stojí v plné výši 14 korun, studenti mají nárok na poloviční slevu. Pokud chcete jezdit po Olomouci od rána do rána, koupíte si denní lístek za 46 korun, studenti a mládež opět za polovinu. Stejná – padesátiprocentní srážka – platí i pro lítačky, měsíční či čtvrtletní. Ta pro příklad stojí 900 korun v plné výši.
V Ostravě se čas od času může svést zdarma každý, při vyhlášení smogové situace se uplatňuje bezplatné MHD, aby ovzduší nezatěžovaly ještě další výfukové plyny z osobních aut. Jenomže opatření nepřináší moc úspěchy, lidé si pohodlí vlastního vozu většinou stejně neodpustí.
Žáci a studenti se tu prokazují dvojím způsobem, buď celostátním průkazem, které vydává resort dopravy, nebo takzvaným průkazem ODIS. Ten se hodí, pokud nevyjíždíte mimo Moravskoslezský kraj. Hejtmanství je členěno do zón; je tu třeba Ostrava a její vnější okruh, ostatní velká města a pak menší oblasti nazvané jako regiony. Měsíční jízdné v regionech a okolí Ostravy přijde děti do patnácti let na 88 korun, v nejdražším městském ostravském pásmu pak na 206 korun. Pro mládež mezi 15 a 26 lety vyjde měsíční cestování po regionech a okolí krajského města na 176 korun, nejdražší městské pásmo stojí 275 korun. Úspora oproti plné ceně v regionech činí pro děti 208 korun, pro studenty 90 korun. Uvnitř havířské Ostravy děti zaplatí dokonce o 605 korun méně než jejich rodiče za měsíc.
V Liberci nechtěli být pozadu za pražským zázrakem Opencard a nechali jí zrodit sestřičku: Opuscard. Kdo ji nechce, může si koupit obyčejný papírový lístek, za čtyřicetiminutový jednozónový zaplatí v plné výši 20 korun, studenti ho pořídí za polovinu. S Opuscard vás stejná jízda vyjde na 18 a 9 korun.
Studenti a děti mají v rámci žákovských a studentských slev nárok na nižší jízdné tak, jak ho stanovuje vyhláška ministerstva dopravy.
Na běžné pětačtyřicetiminutové jízdence ušetří děti do 15 let osm korun, pro studenty to neplatí. Ti si mohou pořídit nepřenosný časový lístek, stejně jako jejich mladší kolegové. Za sedmidenní dá mladší skupina 56 korun, ta starší stovku. U devadesátidenní jízdenky jde o částky 423 a 618 korun. Oproti tomu jsou ceny v plné výši 195 a 1395 korun.
Karlovy Vary následují ministerskou vyhlášku, takže se žákovským průkazem mají lidé do 15 let nárok na placení maximálně 37,5 procenta plné částky a maximálně 75 procent pro studenty mezi 15 a 26 lety. První případ platí, studenti mají slevu 71,5 procenta.
V Plzni mají výhodu ti studenti, kteří vzdělávání získávají na některé ze škol přímo ve městě, protože nemusejí co půl rok běžet do dopravního podniku s potvrzením o studiu. Mohou využít elektronický systém, kdy si informaci vymění škola s dopravcem. Ti, kdo však studují mimo Plzeň, musí kondiční běhy absolvovat pořád.
Jinak u třicetiminutové jízdenky vytáhne z peněženky dítě 9 korun, student 18 – stejně jako dospělý. Poloviční hodnota pro děti platí i u dalších časů, studenti pořád žádnou slevu nečerpají. Žákovský průkaz uplatní jen na vnějších zónách, tedy kdy dojíždějí z města do města.
V Českých Budějovicích myslí na pásmo pro děti do 15 let a pak studenty do 26 let. Běžné týdenní jízdné stojí v jedné tarifní zóně 115 korun, děti vydají 43 korun a studenti 57 korun.
V případě dvou zón a týdenního lístku platí ceny 187, 70 a 93 korun. Nejvýše lze koupit roční lístek. Plnohodnotný v jedné zóně vyjde na 3630 korun, žáci zaplatí 380 a studenti 510 korun.
Potvrzení o studiu nebo ISIC dopomůže k žákovské slevě i v Jihlavě. Na každé řasové jízdence mají vždy poloviční slevu.
Kdo chce v Pardubicích čerpat cenové srážky, musí si pořídit čipovou kartu. Týdenní běžně stojí 145 korun, roční 3990 korun v zóně 1. Žáci si užijí slevu na 65 korun u týdenní, ale roční si koupit nemohou, jen desetiměsíční – prázdninové měsíce tu chybí. Cena je 1590 korun. U studentů se pohybujeme na částkách 70 a 1660 korun.
Žáci jezdí v Hradci buď s papírovou jízdenkou nebo městskou kartou. V prvním případě zaplatí devět korun za jednotlivé pásmo, o dvě koruny méně ve druhém. Desetiměsíční školní jízdné přijde na 1480 korun v pásmu, při jejich spojení na 1950 korun.
Studenti dají za jízdenku v pásmu 15 korun, na kartu 12 korun. Školní lístek je přijde na 1480, respektive na 1950 korun.
Základní občanské kupony na měsíc stojí v pásmu A 380 korun, tříměsíční 990 korun. Žáci za měsíční jízdu hradí 190, za tříměsíční 495 korun. Stejné ceny platí i pro studenty, sleva je rovná.
TNBiz.cz - Zprávy TNBiz jsou zpravodajským kanálem Televize Nova, TN.cz společnosti CET 21. TN.cz přináší zpravodajství z domácí i zahraniční ekonomiky a politiky.
Poslední zprávy z rubriky Investice:
Přečtěte si také:
Prezentace
28.03.2024 5 kroků pro pravidelnou údržbu vaší motorové pily
27.03.2024 I elektrická koloběžka musí mít povinné ručení
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Revoluce v umělé inteligenci: Nový superčip společnosti Nvidia může změnit svět
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Kdy a komu se vyplatí využít DIP (dlouhodobý investiční produkt)
Mgr. Timur Barotov, BHS
Michal Brothánek, AVANT IS
SPILBERK investiční fond SICAV, a.s. se mění k lepšímu aneb Co přinesla Valná hromada
Miroslav Novák, AKCENTA CZ
ČNB pokračuje ve snižování sazeb, proinflačním rizikem slabší koruna
Ali Daylami, BITmarkets
Bitcoin stanovil nové historické maximum – Je už na nákup pozdě?
Petr Lajsek, Purple Trading
Slabá koruna prodraží dovolenou. Kolik si kde letos připlatíme?
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz