Vladimír Urbánek
(Kurzy.cz)
Akcie ve světě  |  11.02.2013 11:55:55

Apple: Pokles marží vrací firmu do dob před uvedením iPhonu, firma musí snižovat ceny

Ziskové marže Apple se v posledních letech vrací na úrovně naposledy vídané ještě před uvedením na trh populárního iPhonu v roce 2007. Firma čelí silnému konkurenčnímu tlaku a při absenci nových "bomb" musí postupně snižovat ceny svých produktů, aby zůstaly konkurenceschopnými, což přispívá k poklesu marží. Tento vývoj přispěl, kromě dalších faktorů, k poklesu ceny akcií o plných 33% od loňského zářijového rekordu vytvořeného na hodnotě 705 USD za akcii.

Ve 4Q ukazatel gross margin poklesl meziročně ze 45 na 39%. Podle mínění analytiků bude Apple pro oživení marží potřebovat představit nějaký nové "bombastický" produkt, jinak bude stávající pokles dále pokračovat, což bude dále vytvářet prodejní tlak na jeho akcie. Časy, kdy mohl Apple ocenit své produkty dle své libosti, mizí kvůli narůstající konkurenci v nenávratnu.
Podle odhadů samotné firmy marže v letošním roce poklesnou do úrovně cca 37-38,5% oproti 47% v loňském roce.
Apple na tento rok chystá představení dvou hlavních nových produktů v podobě TV a levných iPhonů. Podle analytiků budou oba produkty patřit mezi méně ziskové a přispějí tak k další redukci marží.

Hlavní výzvou jsou klesající prodeje klíčového produktu v podobě iPhonu, jehož prodeje generují až 56% celkových tržeb firmy. Hlavní konkurenti přitom dokáží trhu nabídnout srovnatelnou kvalitu, ale za nižší cenu.

Určitý potenciál někteří analytici vidí v novém produktu Apple hodinek, které by dokázaly obstarávat telefoní hovory, připojení k webu a zároveň sledovat pozici v rámci GPS systému. Na vývoji tohoto produktu Apple údajně již pracuje.

Další oblastí, která by mohla zachránit klesající marže, by mohla být Čína a snaha firmy výraznějším způsobem proniknout na tento trh.

Podle některých analytiků by ale Apple neměl bojovat "marný" boj o udržení míry ziskovosti, ale měl by prostě jen přijmout pokles tohoto ukazatele a měl by se snažit maximalizovat svůj tržní podíl v segmentu levnějších zařízení. Firma by měla dále zvyšovat své prodeje, tržby a zisky formou vyššího objemu.





Zobrazit sloupec 

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Ochranné známky

Finanční katalog

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Monitoring ekonomiky

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

 

Copyright © 2000 - 2024

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.

ISSN 1801-8688