Nejvstřícnější bankou k osobám se zdravotním postižením je zatím Česká spořitelna a Poštovní spořitelna
V
rámci prvního klientského ratingu bank OVB Vstřícná banka na základě
provedeného průzkumu mezi bankami porovnal organizátor hodnocení banky z
hlediska jejich pohledu a přístupu ke skupině osob se zdravotním postižením.
Která banka vyšla z průzkumu nejlépe?
Průzkum provedly servery organizátora www.bankovnipoplatky.com a www.vstricnabanka.cz v rámci spuštění
prvního klientského ratingu bank ze strany osob se zdravotním postižením OVB
Vstřícná banka - Handicap Friendly. V tomto prvním průzkumu ještě nefigurují
hodnocení samotných osob se zdravotním postižením, jejichž hodnocení bude
spuštěno se začátkem roku 2013.
Průzkumu se prostřednictvím svých
odpovědí zúčastnilo deset tuzemských bank. Česká spořitelna, ČSOB ve spojení
s Poštovní spořitelnou, Komerční banka, UniCredit Bank, LBBW, Air bank,
Raiffeisenbank, Equa bank, Fio banka, Citibank.
Většina bank, které se účastní již
současného hodnocení OVB Vstřícné banky, věnuje osobám se zdravotním postižením
větší či menší pozornost. Banky jsme oslovili s průzkumem jaká opatření či
kroky ve prospěch či na podporu OZP v minulosti přijaly, nebo které naopak
připravují. Jen menšina bank nám na dotazy neodpovědělo, nebo odpovědět
odmítlo.
Všech deset zúčastněných bank je mimo
jiné hodnoceno v klientském ratingu OVB Vstřícná banka. Organizátor, tedy
servery www.bankovnipoplatky.com a www.vstricnabanka.cz porovnal banky dle
několika kategorií věnujících se kvalitě a rozsahu přístupu ke osobám se
zdravotním postižením.
Kategorie
hodnocení průzkumu
První kategorií byl rozsah a kvalita bezbariérových poboček.
Druhou kategorií bylo přehledné a intuitivní internetové
bankovnictví, případně další internetové služby.
Třetí kategorií byla přítomnost specializovaného poradce na
pobočkách resp. na telefonních linkách.
Čtvrtou kategorií byl rozsah a kvalita nabídky bankomatů
určených či přizpůsobených pro osoby se zdravotním postižením.
Pátou kategorií vybavení poboček zařízením či službami pomáhajícím osobám se zdravotním
postižením.
Organizátor určil nejvstřícnější banku v
jednotlivých kategoriích a na základě umístění v jednotlivých kategoriích pak
určil nejvstřícnější banku pro OZP. Od nového roku 2013 pak budou hodnotit
banky ze svého vlastního pohledu osoby se zdravotním postižením samotné v rámci
projektu OVB Vstřícná banka - Handicap Friendly. První výsledky hodnocení bank
ze strany osob se zdravotním postižením bude k dispozici na začátku dubna roku
2013.
Výsledky
našeho průzkumu:
OVB
Nejvstřícnější bankou vyhodnocenou ze strany serveru www.bankovnipoplatky.com a www.vstricnabanka.cz, dle průzkumu bank
k jejich vstřícnosti vůči OZP se stala Česká spořitelna a Poštovní spořitelna,
které nejvíce bodovaly v jednotlivých kategoriích průzkumu.
Bezbariérové
pobočky
Všechny banky uvedly jako své
nejčastější opatření ve vztahu k OZP vybavení poboček bezbariérovými přístupy. Uplatňování
uvedeného opatření ve většině svých poboček uvedlo 10 z 10 bank, které se průzkumu účastnily. Největší rozsah a
dostupnost bezbariérových poboček nabízí dle našeho vyhodnocení Poštovní spořitelna.
Přehledné
a intuitivní internetové bankovnictví
Většina bank také zmínila, že OZP
podporují internetovým bankovnictvím, které mohou využívat osoby s tělesným
postižením, nebo osoby se sluchovým postižením. Ne každá banka má však své
internetové bankovnictví přizpůsobené osobám se zrakovým postižením.
Přehlednost či přizpůsobení internetového bankovnictví pro OZP uvedlo 6 z 10 bank, které se průzkumu
účastnily. Nejvíce internetových služeb pro osoby se zdravotním postižením
nabízí dle našeho vyhodnocení UniCredit
Bank.
Přítomnost
speciálního bankovního poradce na pobočkách či na telefonních linkách
Přítomnost speciálního poradce pro
komunikaci s OZP uvedla více než polovina dotázaných bank. Banky v tomto
případě poskytují alespoň na některých pobočkách služby poradce se znalostí
znakového jazyka či tiskoviny v Braillově písmu, telefonické bankovnictví pro
osoby se zrakovým postižením apod. Přítomnost specializovaných poradců na svých
pobočkách či telefonní podporu uvedlo 6
z 10 bank, které se průzkumu zúčastnily. Nejlépe vybavené pobočky a
nejpropracovanější systém podpory OZP ze strany poradců má dle našeho
vyhodnocení Česká spořitelna.
Speciální
bankomaty pro klienty se zrakovým postižením
Jako další opatření pro podporu OZP pro
využívání bankovních služeb uvedly banky speciální bankomaty pro osoby se
zrakovým postižením. Toto opatření využívá dle svého vyjádření 4 z 10 bank, které se průzkumu
zúčastnily. Nejvíce bankomatů pro osoby se zrakovým postižením má ČSOB ve
spojení s Poštovní spořitelnou. Ocenit je třeba i Českou spořitelnu, která
zprovoznila už v roce 2005 první bankomat určený pro potřeby OZP.
Vybavení
poboček zařízením, které pomáhá OZP
Existenci vybavení usnadňující OZP komunikaci
s bankou, nebo využití bankovních služeb na pobočkách uvedlo 4 z 10 bank, které se průzkumu
zúčastnily. Nejpropracovanější systém pomůcek a vybavení pro OZP, včetně
specializované pobočky má dle našeho vyhodnocení Česká spořitelna.
Více informací naleznete na www.vstricnabanka.cz.
Přečtěte si také
Poslední zprávy z rubriky Investice:
Přečtěte si také:
Prezentace
28.03.2024 5 kroků pro pravidelnou údržbu vaší motorové pily
27.03.2024 I elektrická koloběžka musí mít povinné ručení
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Revoluce v umělé inteligenci: Nový superčip společnosti Nvidia může změnit svět
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Kdy a komu se vyplatí využít DIP (dlouhodobý investiční produkt)
Mgr. Timur Barotov, BHS
Michal Brothánek, AVANT IS
SPILBERK investiční fond SICAV, a.s. se mění k lepšímu aneb Co přinesla Valná hromada
Miroslav Novák, AKCENTA CZ
ČNB pokračuje ve snižování sazeb, proinflačním rizikem slabší koruna
Ali Daylami, BITmarkets
Bitcoin stanovil nové historické maximum – Je už na nákup pozdě?
Petr Lajsek, Purple Trading
Slabá koruna prodraží dovolenou. Kolik si kde letos připlatíme?
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Okénko pro podnikatele
Michal Petrák, Comgate
Jitka Weiss, SNAIL TRAVEL INTERNATIONAL a.s.