Námořní doprava: hrůzostrašné akcie
Okolo 100 německých lodních společností již skončilo a dalších 800 je v ohrožení insolvence. A Němci v tom nejsou sami. Nejstarší britské rejdařství Stephenson Clark, jehož vznik lze vysledovat v roce 1730 ohlásila bankrot na začátku srpna. Ukončila tak kapitolu vývozu uhlí během průmyslové revoluce. Firma Stephenson Clark doplatila na přepálené investice vzniklé sázkou na Čínu. Přepravní ceny jsou noční můrou většiny společností. Ceny stěží pokrývají provoz a kdo má z minulosti nějaké dluhy, tomu rostou potíže. Ani Pacifik není ušetřen problémů. Dánské rejdařství Maersk ztrácí na přepravě mezi Čínou a Austrálií na každém kontejneru 200 USD. Čtete dále: Investice do akcií solárních společností: Jen těžko najdete rizikovější investici Radí Vám někdo nákup akcií solárních společností? Neposlouchejte ... Německé společnosti čelí poklesu důvěry ze strany bankovního sektoru. Pokud někdo nemá zajištěný přísun peněz, je téměř nemožné dostat půjčku od banky. Commerzbank druhá největší poskytovatelka půjček rejdařským společnostem nyní vlastní flotilu vyvlastněných lodí v důsledku nesplácených půjček. Počet úvěrů banka snížila o 20 miliard euro, aby minimalizovala risk a vyhověla tak novým přísnějším pravidlům EU. Nová pravidla financování nutí banky rychle snižovat riziko a zvyšovat úroky, což však ve svém důsledku vede k přerušení úvěrování reálné ekonomiky. Nejméně 20 velkých bank poskytujících úvěry rejdařským společnostem přerušilo jejich úvěrování. Rejdařství je tak nejvíce zasaženo novými regulačními pravidly. Banky redukují svá portfolia a vypovídají úvěrové smlouvy. Druhým zasaženým je sekundární trh s použitými plavidly. Ceny tankerů a kontejnerových lodí jsou dokonce na nižších úrovních, než byly během krize v letech 2008-09 ClarkSea Index přepravy klesl od roku 2008 o 80 procent. Baltic Dry Index spadl dokonce o 90 procent. Ceny kontejnerové přepravy sice velice mírně vzrostly, ale malé lodě si vydělají sotva na provoz a vysoké ceny ropy doslova užírají zisky. Je to spirála. Vlastníci nemají na provoz a bez půjčky nemohou vyplout, nízké přepravní ceny pak neumožňují splácet úvěry. Velké a dobře řízené společnosti to přežijí, ostatní půjdou do šrotu. |
Poslední zprávy z rubriky Investice:
Přečtěte si také:
Prezentace
15.03.2024 Klíčové faktory úspěšného tradingu? Názor...
12.03.2024 XTB zvyšuje úroky z volných prostředků!
05.03.2024 XTB Online trading konference 2024 proběhne už...
Okénko investora
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Petr Lajsek, Purple Trading
Slabá koruna prodraží dovolenou. Kolik si kde letos připlatíme?
Michal Brothánek, AVANT IS
Mgr. Timur Barotov, BHS
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Trhy excelují: Japonský Nikkei, americký Nasdaq a nejnověji i zlato dosahují historických maxim
Miroslav Novák, AKCENTA CZ
Spotřebitelská inflace dále ustupuje, meziroční růst již na inflačním cíli ČNB
Ali Daylami, BITmarkets
Vítězství Trumpa může zbrzdit rozvoj centralizovaných digitálních měn