Vláda schválila novou strategii podpory českého exportu
PRAHA (MEDIAFAX) - Místo stávajících 37 má českých podnikům v zahraničí nově pomáhat 70 obchodních misí. Počítá s tím Exportní strategie ČR pro období 2012 2020 ministerstva průmyslu a obchodu (MPO), kterou ve středu podle důvěryhodného zdroje agentury Mediafax schválila vláda.
"Dokážeme téměř zdvojnásobit počet obchodních misí bez zvýšení nároků na státní rozpočet," slíbil už začátkem února ministr průmyslu a obchodu Martin Kuba (ODS). Podle něj je cílem přeměnit mnohdy roztříštěné zastoupení agentur jako CzechTrade nebo CzechInvest v jedno místo, kam by se podnikatelé mohli v zahraničí obrátit. Přímé sloučení obou agentur ale v plánu zatím není, dodal Kuba.
Exportní strategie definuje 37 zemí mimo Evropskou unii, na které by se státní podpora pro české podniky měla soustředit. Mezi tucet prioritních zemí MPO zařadilo například Brazílii, Čínu, Indii, Irák nebo Turecko. Jako zájmové země, kterých je 25, rezort vyjmenoval například Chile, Nigérii, Senegal, Spojené arabské emiráty nebo Thajsko.
Seznam zájmových zemí přitom MPO ještě před jednáním vlády mírně upravilo. Z původní soupisky vypadlo Alžírsko, Gruzie, Jižní Korea a Uzbekistán, nově se sem dostala naopak Kolumbie.
"Prvním rizikovým bodem českého exportu je silná závislost na jednom teritoriu. Druhým rizikem je velká závislost na jednom segmentu, především na dopravní zařízení a stroje," vypočetl stávající hrozby premiér Petr Nečas (ODS), které svému stranickému kolegovi při únorové prezentaci asistoval. "Tuto strategii považuji za jeden z klíčových dokumentů vlády pod mým vedením," dodal předseda vlády.
Nečas připomněl, že 83 procent českého exportu směřuje do zemí Evropské unie a zhruba třetina do Německa. Polovinu vývozu z České republiky přitom zajišťuje jen deset exportérů. Premiér proto zdůraznil, že dalším cílem strategie je ve větší míře umožnit zahraniční expanzi také menším a středním firmám.
"Prioritní obory ani nemůžou být. Podpoříme každou českou firmu, která má konkurenceschopné zboží nebo služby. U základního zboží a služeb bude priorita: žádná privilegia, žádná diskriminace," uvedl dále předseda vlády.
"Je pro nás důležité, abychom trhy, které jsme někdy zbytečně opouštěli, dokázali zase obsadit," přiznal ministr Kuba. Zároveň ale dodal, že českou strategií nemá být z Evropy vycouvat. Složení obchodních misí pak načrtl slovy: "Jde nám o to dodat do týmu diplomata člověka, který se bude na trhu maximálně orientovat."
Novu strategii ocenil už dříve i prezident Hospodářské komory Petr Kužel nebo člen Národní ekonomické rady vlády Michal Mejstřík. Šéf Svazu průmyslu a dopravy Jaroslav Hanák upozornil, že klíčová pro úspěch exportní strategie bude také spolupráce ministerstva zahraničních věcí (MZV).
Právě MZV se ale proti dokumentu od kolegů z MPO v pondělí ostře vymezilo. Kromě obsáhlého seznamu připomínek vicepremiér Karel Schwarzenberg (TOP 09) vyčinil ministru Kubovi, že s ním o podpoře exportu osobně vůbec nemluvil.
"Uvidím, co pan ministr na vládu přinese. Já jsem to ještě neviděl, on mne taky nezkontaktoval. Tak se k tomu nebudu vyjadřovat. Jediné, co o tom vím, jsem slyšel jako úryvek tiskovky, to bylo vše," řekl Schwarzenberg na dotaz agentury Mediafax, když představil vlastní novinky v podpoře českých podnikatelů v zahraničí.
"Pan ministr průmyslu a obchodu začal na své koncepci pracovat. Předtím nás nezkontaktoval, neptal se, tak vytvořil koncepci vlastní. My už na tom pracujeme dva roky, mluvili jsme s jeho předchůdcem, panem (Martinem) Kocourkem (ODS). Každý má svůj způsob práce," postěžoval si vicepremiér.
Vláda nakonec exportní strategii projednávala zhruba hodinu.
MPO v průběhu vypořádání připomínek většině podnětů od rezortu zahraničních věcí buď zcela, nebo aspoň částečně vyhovělo. Ustoupilo například připomínce, aby nebyl seznam prioritních zemí stanovený napevno až do roku 2020, místo toho by se měl v roce 2014 a 2017 přehodnotit.
12 prioritních zemí exportní strategie ČR:
Brazílie, Čína, Indie, Irák, Kazachstán, Mexiko, Rusko, Srbsko, Turecko, Ukrajina, USA, Vietnam.
25 zájmových zemí exportní strategie ČR:
Angola, Argentina, Austrálie, Ázerbájdžán, Bělorusko, Egypt, Etiopie, Ghana, Hongkong, Chile, Chorvatsko, Izrael, Japonsko, JAR, Kanada, Kolumbie, Maroko, Moldavsko, Nigérie, Saudská Arábie, Senegal, Singapur, Spojené arabské emiráty, Švýcarsko, Thajsko.
Jan Kálal, kalal@mediafax.cz
TNBiz.cz - Zprávy TNBiz jsou zpravodajským kanálem Televize Nova, TN.cz společnosti CET 21. TN.cz přináší zpravodajství z domácí i zahraniční ekonomiky a politiky.
Poslední zprávy z rubriky Investice:
Přečtěte si také:
Prezentace
18.04.2024 Daňové přiznání lidem provětralo peněženky....
15.04.2024 Kam půjdou úrokové sazby? Aktuální přehled...
15.04.2024 Zabouchnuté dveře vyřeší zámečník od pojišťovny...
Okénko investora
Mgr. Timur Barotov, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Michal Brothánek, AVANT IS
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Ali Daylami, BITmarkets
Bitcoin stanovil nové historické maximum – Je už na nákup pozdě?
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz