Většina lidí podle průzkumu na změně dodavatele elektřiny prodělala
PRAHA (MEDIAFAX) - Dodavatele elektřiny změnilo takřka 200 tisíc domácností, pro 79 procent z nich to však znamenalo pravděpodobně díru do rodinného rozpočtu. Vyplývá to z průzkumu společnosti International Business & Research Services (IBRS), která zkoumala reálné úspory při změně dodavatele elektrické energie.
Ačkoliv pro 94 procent lidí byl důvodem změny zájem o nižší cenu, čtyři pětiny zaplatilo ve finále v průměru o 547 korun více než u původního dodavatele. Protože si výhodnost lidé neověřují, myslí si 56 procent dotázaných, že ušetřili.
"Předpokládali jsme, že sliby podomních obchodníků nemusí dojít naplnění, ale že si změnou dodavatele navýšilo dobrovolně 79 procent domácností svůj účet za elektřinu, nás doslova šokovalo," prohlásil Tomáš Horejsek z IBRS. Nejvíce prodělal odběratel z Prahy, který u nového dodavatele zaplatil o 2374 korun více, než kdyby změnu neprováděl. Průměrně pak domácnosti zaplatily o 547 korun více.
Přestože se o českých spotřebitelích říká, že jsou citliví na cenu, v chování v souvislosti s energiemi to podle průzkumu vypadá přesně opačně. Přesně 44 procent lidí na faktuře hledá pouze hodnotu přeplatku či nedoplatku a 60 procent nikdy nekontroluje správnost vyúčtování. "Kdyby zákazníci ověřovali došlé vyúčtování a porovnali kalkulaci s cenou u původního dodavatele, nebylo by 56 procent z nich přesvědčeno, že ušetřili. Právě dvě třetiny lidí s tímto pocitem prodělalo, v průměru 720 korun," poznamenal Horejsek a dodal, že důvodem, proč se zákazníci nepouští do podrobnějšího zkoumání faktur, je i fakt, že třetina se v zaslaném vyúčtování kvůli nepřehlednosti nevyznala.
Často diskutovanou položkou, o které se zákazníci dozvídají až po podpisu smlouvy, je existence a vymáhání aktivačního poplatku za podpis smlouvy. Tento poplatek platilo novému dodavateli 76 procent dotázaných a jeho průměrná výše byla 735 korun. Teoreticky tak jen na aktivačních poplatcích mohli lidé zaplatit 109 milionů korun.
"Provedený průzkum se zařadil mezi ty, kdy je práce s respondenty náročnější. Řada respondentů se vůbec nechtěla zapojit, protože se domnívali, že jim chceme nabízet elektřinu a po prvotní zkušenosti už nechtěli tento proces znovu absolvovat. V rámci projektu jsme se ptali, zda by alternativní dodavatele doporučili lidem ve svém okolí. Ještě než zjistili, jak je na tom roční vyúčtování v porovnání s původním dodavatelem, téměř třetina lidí by změnu doporučovala a kolem poloviny by od změny neodrazovala. Provedená zjištění ale s touto důvěrou významně pohnou," doplnil Horejsek.
Filip Sušanka, susanka@mediafax.cz
TNBiz.cz - Zprávy TNBiz jsou zpravodajským kanálem Televize Nova, TN.cz společnosti CET 21. TN.cz přináší zpravodajství z domácí i zahraniční ekonomiky a politiky.
Poslední zprávy z rubriky Z domova:
Přečtěte si také:
Prezentace
18.04.2024 Daňové přiznání lidem provětralo peněženky....
15.04.2024 Kam půjdou úrokové sazby? Aktuální přehled...
15.04.2024 Zabouchnuté dveře vyřeší zámečník od pojišťovny...
Okénko investora
Mgr. Timur Barotov, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Michal Brothánek, AVANT IS
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Ali Daylami, BITmarkets
Bitcoin stanovil nové historické maximum – Je už na nákup pozdě?
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz