Prodej automobilů byl letos v USA nejslabší od roku 1982
Prosincový prodej automobilů v USA opět rostl a definitivně potvrzoval oživení ekonomiky v čele se spotřebitelskou poptávkou a snížení rekordního počtu nezaměstnaných Roční prodej domácích značek překvapivě dosáhl 8,5 milionů vozidel po 8,2 milionů v listopadu, 7,9 milionů v říjnu. V srpnu podpořil stimul prodej nad hranici 10 milionů jednotek.
Kombinovaný roční prodej domácích a zahraničních značek zrychlil z 10,9 mil na 11,2 milionů. Analytické odhady očekávaly ročním tempo 8,4 milionů a kombinovaný prodej 10,9 milionů vozidel. Letošní roční tempo se oproti roku 2008 snížilo o 21% na 10,5 milionů jednotek a bylo nejnižší od recese 1982. Po očištění dat byl pravděpodobně zaznamenaný nejhlubší pokles prodejů aut od druhé světové války. Čína využila krize, dík štědrým státním dotacím vloni předběhla v prodejích USA a stala se největším automobilovým trhem světa. Roční prodej v Číně vyskočil o 44% na 13,5 milionů aut.
Automobilka GM kterou převzal stát oznámila, že vyřadil žíznivé modely včetně Pontiac a Saturn a zaměří se na čtyři klíčové značky Chevrolet, Cadillac, Buick a GMC. Stále nabízí k prodeji značku Hummer a pravděpodobně i Saab. Ford v prosinci oznámil 33% vzestup poptávky. Automobilce GM a Chrysler, kterou převzal italský Fiat, klesl prodej o 6% a 3,5%. Celkový podíl amerických značek na americkém trhu sezónně stoupl na 46,2%.
Automobilce Toyota Motor vyskočil v prosinci meziroční prodej v USA o 32%. Nejprodávanějším modelem je stále Camry s počtem 357 tisíc, až šestou pozici drží domácí Ford Fussion. Prodej Honda meziročně rostl o 24%. Model Accord je v USA na třetí příčce s počtem 287 tisíc prodaných vozidel. Nissan oznámil 18% růst poptávky, Altima je pátý nejprodávanější vůz v USA. Velký zájem byl i o vozy Subaru, prosincový prodej meziročně rostl o 33%.
Korejská automobilka Hyundai a světové šestka oznámila opět nejvyšší prodej v USA. Zásluhou sedanu Sonáta stoupl o 41%. Sesterské Kia poptávka dokonce vylétla o 44%. Podíl asijských automobilek na americkém trhu dosáhl 46,3%.
Evropské automobilky si vedly v USA smíšeně, podíl na trhu ale meziročně snížil na 7,4%. Prodej VW meziročně vyskočil o 16%, u Daimler stagnoval, Porsche, kterou převzal VW, meziročně klesl prodej o 2%, BMW se v prosinci zvedla meziroční poptávka o 9%.
Poslední zprávy z rubriky Makroekonomika:
Přečtěte si také:
Prezentace
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
23.04.2024 Podle čeho vybírat plechový zahradní domek?
Okénko investora
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Evropský průmysl zelené energie má problém: Společnosti se stěhují do USA
Mgr. Timur Barotov, BHS
Trhy střízliví a vedou ruku amerického Fedu ke zpřísnění politiky
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz