2009: Rok, kdy General Motors vyhlásila bankrot
DETROIT (MEDIAFAX) - V roce 2009 automobilka General Motors vyhlásila bankrot. Zachraňovala ji přímá vládní pomoc a šrotovné.
Pro většinu Američanů to bylo smutné, leč očekávané: první červnový den roku 2009 vyhlásila automobilka General Motors, chlouba amerického průmyslu, pokroku a vyspělosti, bankrot. Že se tak stane, bylo jasné již několik měsíců, kdy na prominentní automobilku dolehly problémy globální ekonomické krize, nicméně příčiny problémů byly mnohem hlubší. Například velikost. Automobilka byla příliš velká a neefektivní a přesně taková byla i její auta. Zatímco v Asii a částečně i v Evropě zažívala boom výroba ekonomicky a ekologicky úsporných vozů, americké automobilky se tímto fenoménem příliš nezabývaly.
Bylo to i logické - cena benzínu je v USA oproti evropským zemím zhruba poloviční. Nicméně monstrózní ceny ropy v průběhu roku 2008 se promítly i do cen amerických pohonných hmot, které poprvé v historii překonaly hranici pěti dolarů za galon. To bylo už i na Američany příliš. Poptávka po šetrných vozech narůstala, a automobilka na ni nebyla připravena. K tomu se přidal efekt ekonomické krize, který GM výrazně snížil tržby, a tím pádem i zisk, negativně se promítly i neefektivní smlouvy s odborovými svazy. První červen 2009 se jistě dal předvídat.
Bankrot byl řízený, americká administrativa chtěla vidět GM znovu povstat a vládnout americkému trhu. Proto během prvních šesti měsíců roku 2009 do automobilky nalila přes 19 miliard dolarů. Vláda navíc v rámci bankrotového řízení odkoupila většinu aktiv společnosti se záměrem ji zeštíhlit a restrukturalizovat.
V průběhu roku se automobilka zbavila části svého portfolia. Problém však nastal při prodeji evropské divize GM, která zahrnuje i automobilku Opel. Tento prodej totiž ztroskotal a GM si svou evropskou divizi ponechala.
I přesto však restrukturalizace automobilce pomohla - třetí kvartál uzavřela se ztrátou jen 1,2 miliardy dolarů, což je jen zlomek oproti předchozím ztrátám. Tržby automobilky dosáhly ve třetím čtvrtletí 26,4 miliardy dolarů, což bylo mimo jiné způsobeno i zavedením šrotovného v USA. Globální tržní podíl se během předposledního kvartálu roku zvýšil o tři procentní body na 11,9 procenta, podíl v USA stagnoval na 19,5 procenta. "Máme před sebou ještě mnoho práce, kterou musíme udělat, nicméně dnešní výsledky ukazují na nové základy, na nichž budujeme novou automobilku," komentoval čísla výkonný ředitel General Motors Fritz Henderson.
Zda bude nová General Motors úspěšná dlouhodobě, ukáží však až další roky.
Vojtech Kristen, kristen@mediafax.cz
TNBiz.cz - Zprávy TNBiz jsou zpravodajským kanálem Televize Nova, TN.cz společnosti CET 21. TN.cz přináší zpravodajství z domácí i zahraniční ekonomiky a politiky.
Poslední zprávy z rubriky Finance:
Přečtěte si také:
Prezentace
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
23.04.2024 Podle čeho vybírat plechový zahradní domek?
Okénko investora
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Evropský průmysl zelené energie má problém: Společnosti se stěhují do USA
Mgr. Timur Barotov, BHS
Trhy střízliví a vedou ruku amerického Fedu ke zpřísnění politiky
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz