(Kurzy.cz)
3 roky (ne)fungování bodového systému
Tisková zpráva ze dne 14. 8. 2009 – 3 roky od zavedení bodového systému ukázaly, že tak jak je nastaven, není efektivní do té míry, jak tehdejší předkladatelé slibovali:
1) Je šikanózní a nefunguje jako prevence přestupků.
2) Trestá četnost jízdy.
3) Není účinný vůči nejzávažnějším proviněním.
4) Bodový systém má negativní dopad v tom, že dopravní policisté jsou více v kancelářích než na silnicích.
5) Počet nehod se sice snížil, ale z velké části i proto, že je lidé v obavách ze ztráty bodů raději nehlásí.
6) Efekt zákona byl jednorázový, a to pouze na počátku jeho platnosti, navíc vyvolaný strachem po masivní kampani tehdejšího ministra dopravy.
7) Hlavním argumentem tehdejších předkladatelů zákona, který zavedl bodový systém, bylo snížení počtu mrtvých na silnicích, a ten se podle statistik naplnil pouze na počátku fungování zákona. Počet mrtvých se sice snížil, ale výsledek neodpovídá úsilí a záměru bodového systému. Dopravní odborníci očekávali razantnější pokles.
Zákon o provozu na pozemních komunikacích je potřeba komplexně novelizovat. V příštím volebním období se pokusíme o prosazení novely, kterou jsme vytvořili spolu s poslankyní Evou Dundáčkovou, poslancem Tomášem Úlehlou a skupinou dopravních expertů. Novela mimo jiné obsahuje:
1) Odpovědnost vlastníka vozidla a problematika elektronicky zjištěných přestupků - řešení neutěšené situace vymlouvání se na osobu blízkou a to, že jednou pokutou může člověk ztratit všechny body. Vlastník vozidla bude mít na výběr: buď dostane pokutu a bude bez bodové sankce, nebo půjde do správního řízení.
2) Zvýšení rychlostního limitu na dálnici za sucha a dobrého provozu.
3) Povinnou výbavu vozidla, která doposud byla dána pouze vyhláškou, včetně zavedení nových povinností.
4) Změny v bodovém systému – zrušení bodových sankcí za nerozsvícená světla či telefonování.
Poslanec David Šeich (ODS) ke svým záměrům do budoucna říká: „Po třech letech se ukazuje, že bodový systém je v této podobě nevyhovující. Chceme tedy navrhnout úplné zrušení bodových sankcí za všechny drobné přestupky a ponechat je pouze za ty závažné jako jsou jízda na červenou, vjezd do jednosměrky, řízení pod vlivem alkoholu, překročení rychlostního limitu o vice než 20km/h v obci a více než 30 km/h na dálnici. Na všechno ostatní jsou bodové sankce zbytečné, stačí sankce peněžité.“
Dopravní odborník Stanislav Huml fungování bodového systému shrnuje: „Očekával jsem od bodového systému vyšší úbytek usmrcených při dopravních nehodách. Ukazuje se, že státní správa ustrnula, když přecenila účinnost bodového systému a nevěnovala se i ostatním důležitým okolnostem, které nehodovost výrazně ovlivňují. Zejména stav silnic, dopravního značení a dopravně-inženýrská řešení nehodových míst by zasloužily stejně razantní pozornost, jaká je věnována řidičům, kteří porušují pravidla. Jen postih řidičů nehodovost nevyřeší.“
Poslední zprávy z rubriky Tiskové zprávy:
Přečtěte si také:
Prezentace
18.04.2024 Daňové přiznání lidem provětralo peněženky....
15.04.2024 Kam půjdou úrokové sazby? Aktuální přehled...
15.04.2024 Zabouchnuté dveře vyřeší zámečník od pojišťovny...
Okénko investora
Mgr. Timur Barotov, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Michal Brothánek, AVANT IS
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Ali Daylami, BITmarkets
Bitcoin stanovil nové historické maximum – Je už na nákup pozdě?
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz