Tiskové zprávy  |  14.08.2009 11:30:44

3 roky (ne)fungování bodového systému

Tisková zpráva ze dne 14. 8. 2009 – 3 roky od zavedení bodového systému ukázaly, že tak jak je nastaven, není efektivní do té míry, jak tehdejší předkladatelé slibovali:

1) Je šikanózní a nefunguje jako prevence přestupků.
2) Trestá četnost jízdy.
3) Není účinný vůči nejzávažnějším proviněním.
4) Bodový systém má negativní dopad v tom, že dopravní policisté jsou více v kancelářích než na silnicích.
5) Počet nehod se sice snížil, ale z velké části i proto, že je lidé v obavách ze ztráty bodů raději nehlásí. 
6) Efekt zákona byl jednorázový, a to pouze na počátku jeho platnosti, navíc vyvolaný strachem po masivní kampani tehdejšího ministra dopravy
7) Hlavním argumentem tehdejších předkladatelů zákona, který zavedl bodový systém, bylo snížení počtu mrtvých na silnicích, a ten se podle statistik naplnil pouze na počátku fungování zákona. Počet mrtvých se sice snížil, ale výsledek neodpovídá úsilí a záměru bodového systému. Dopravní odborníci očekávali razantnější pokles.

Zákon o provozu na pozemních komunikacích je potřeba komplexně novelizovat. V příštím volebním období se pokusíme o prosazení novely, kterou jsme vytvořili spolu s poslankyní Evou Dundáčkovou, poslancem Tomášem Úlehlou a skupinou dopravních expertů. Novela mimo jiné obsahuje:

1) Odpovědnost vlastníka vozidla a problematika elektronicky zjištěných přestupků - řešení neutěšené situace vymlouvání se na osobu blízkou a to, že jednou pokutou může člověk ztratit všechny body. Vlastník vozidla bude mít na výběr: buď dostane pokutu a bude bez bodové sankce, nebo půjde do správního řízení.
2) Zvýšení rychlostního limitu na dálnici za sucha a dobrého provozu.
3) Povinnou výbavu vozidla, která doposud byla dána pouze vyhláškou, včetně zavedení nových povinností.
4) Změny v bodovém systému – zrušení bodových sankcí za nerozsvícená světla či telefonování.

Poslanec David Šeich (ODS) ke svým záměrům do budoucna říká: „Po třech letech se ukazuje, že bodový systém je v této podobě nevyhovující. Chceme tedy navrhnout úplné zrušení bodových sankcí za všechny drobné přestupky a ponechat je pouze za ty závažné jako jsou jízda na červenou, vjezd do jednosměrky, řízení pod vlivem alkoholu, překročení rychlostního limitu o vice než 20km/h v obci a více než 30 km/h na dálnici. Na všechno ostatní jsou bodové sankce zbytečné, stačí sankce peněžité.“

Dopravní odborník Stanislav Huml fungování bodového systému shrnuje: „Očekával jsem od bodového systému vyšší úbytek usmrcených při dopravních nehodách. Ukazuje se, že státní správa ustrnula, když přecenila účinnost bodového systému a nevěnovala se i ostatním důležitým okolnostem, které nehodovost výrazně ovlivňují. Zejména stav silnic, dopravního značení a dopravně-inženýrská řešení nehodových míst by zasloužily stejně razantní pozornost, jaká je věnována řidičům, kteří porušují pravidla. Jen postih řidičů nehodovost nevyřeší.“


Poslední zprávy z rubriky Tiskové zprávy:

30.01.2024  Sodexo Benefity jsou nyní Pluxee Pluxee Česká republika (Pluxee ČR)




Zobrazit sloupec 

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Katastrální úřady

Ochranné známky

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Finanční katalog

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

 

Copyright © 2000 - 2024

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.

ISSN 1801-8688