(Kurzy.cz)
Nejvyšší náklady mají Češi na bydlení
Nejvyšší výdaje, které Češi mají, jsou na bydlení a s ním spojené poplatky. Podle mezinárodní studie Barometr Cetelem 2009 se situace příliš nezmění ani v následujících letech. Následují výdaje za nákupy potravin a za dopravu.
Ze studie, kterou Cetelem každoročně připravuje ve 13 evropských zemích, jednoznačně vyplývá, že nejzásadnějšími výdajovými položkami českých domácností jsou bydlení, doprava a potraviny. „Čím vyšší jsou některé výdaje domácností, tím výrazněji český spotřebitel vnímá jejich vývoj,“ uvedl Ing. Václav Horák, generální ředitel společnosti Cetelem. I v následujících letech 85 % Čechů očekává, že vzrostou výdaje za bydlení, 75 % dotázaných si totéž myslí u potravin a 72 % u položky doprava.
Vysoké náklady souvisí se zdražováním některých položek a velmi pomalým růstem či stagnací příjmů domácností. Reakcí na to se dá očekávat fakt, že se české domácnosti budou mírnit v objemu nákupů nebo budou některé výdaje omezovat. Mezi položkami, které považují Češi za zbytečné, výrazně vedou alkoholické nápoje a tabák. Domácnosti rovněž přiznávají, že by se vzdaly i «výdajů pro potěšení» (hotely, restaurace a kavárny), a to mnohem raději, než dovolené nebo volnočasových aktivit. Dokazují to i nákupní záměry v České republice, kde se dá letos očekávat 26% nárůst sportovní potřeb.
O Barometru Cetelem
Mezinárodní studie Barometr Cetelem vychází z průzkumu nálad a postojů spotřebitelů velkých evropských trhů. Průzkumu se zúčastnilo více než 10 000 spotřebitelů, minimálně 500 v každé zemi. Analýzy a prognózy vývoje zpracovala výzkumná a poradenská společnost BIPE. Dotazování probíhalo ve 13 evropských zemí – Belgii, České republice, Francii, Itálii, Maďarsku, Německu, Polsku, Portugalsku, Rusku, Slovensku, Srbsku, Španělsku a Velké Británii.
Detailní informace a brožury Barometr Cetelem 2009 ke stažení naleznete na:
http://www.cetelem.cz/o-nas/informace-pro-media/barometr-cetelem.html
Poslední zprávy z rubriky Tiskové zprávy:
Přečtěte si také:
Prezentace
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
23.04.2024 Podle čeho vybírat plechový zahradní domek?
Okénko investora
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Evropský průmysl zelené energie má problém: Společnosti se stěhují do USA
Mgr. Timur Barotov, BHS
Trhy střízliví a vedou ruku amerického Fedu ke zpřísnění politiky
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz