Václav Senjuk (AliaWeb)
Media žurnál č. 9/10  |  03.01.2001 13:42:36

Kampaň Mezinárodní federace novinářů a Evropské federace novinářů za autorská práva

Kampaň! Kampaň! Kampaň! Kampaň! Kampaň!

Za autorská práva:

Představte si situaci: redaktorka rozhlasu natočí příspěvek - reportáž s komentářem -  ke konkrétní události, která se stala konkrétního data a jejímiž aktéry byli konkrétní lidé. Příspěvek předá svému zaměstnavateli, což je majitel rozhlasové stanice, k odvysílání. Majitel stanice reportáž odvysílá. Vlastní ovšem další stanice - například v jiné zemi. A tak onen příspěvek odešle do další země, kde ovšem posluchačům není nic známo o oné konkrétní události, nic jim neříkají jména konkrétních aktérů ani místo. Proto je příspěvek redaktorky nutné dát do nového, jiného kontextu. Nakonec je odvysílán v balíku dalších informací, které se původně vztahovaly úplně k něčemu jinému, k jinému času, místu a lidem. Dochází k jiné interpretaci reportáže i komentáře. Firma jde však ještě dál. Protože jde o ekonomickou reportáž s ekonomickým komentářem, je materiál po zkrácení a úpravách použitelný na CD-ROMU, který firma čas od času vydává. Firma tedy materiál na onen CD-ROM zařadí. Aby toho nebylo málo, další část komentáře vytrženou z kontextu použije firma ve svém reklamním a marketinkovém oddělení jako zcela nenovinářský materiál. Proč to není v pořádku? Protože autorka dostala zaplaceno pouze jednou, zatímco materiál byl použit celkem čtyřikrát a vždy jinak. Jednou dokonce v podobě zcela neslučitelné s kodexem novináře! Byl totiž použit v jiném kontextu a v jiné formě a ona neměla šanci použití ovlivnit, kvalitu svého díla zaručit, neboť zcela ztratila vliv na své dílo, na svoji intelektuální práci, na svůj intelektuální majetek. Firma s ním naložila svévolně.

Už jste si někdy přečetli své jméno jako jméno autora pod něčím, co jste "tak" původně nenapsali, co změnilo po otištění či odvysílání smysl, mělo původně jiný kontext, jiný výklad, jinou formu, bylo určenu jinému médiu? Vychází vaše dílo několikrát nebo opakovaně a nedostáváte honorář? Myslím, že mnozí z vás tuto situaci znají. Obávám se, že s dílem a intelektuálním vlastnictvím, s autorskými právy mnoha novinářů je nakládáno spíše v úvodu popsaným způsobem, než korektně. Ostatně já osobně se týden co týden zabývám případy novinářů, kterým není jejich dílo zaplaceno vůbec! Příklad nakládání s autorskými právy novináře neslučitelný s našimi profesními principy, který byl uveden na začátku, se skutečně stal, nikoli však v České republice, ale v sousedních zemích (Rakousko - Švýcarsko). Nakládání s autorskými právy se stává problémem celoevropským. Mezinárodní federace novinářů se odhodlala k zásahu, neboť zejména autorská práva tvoří obživu mnoha novinářů, takže pokud jim budou nadále odpírána, lze očekávat vznik lehce zranitelné, ale také z důvodů existenčních zkorumpovatelné skupiny autorů - novinářů.

V minulém vydání Mediažurnálu vyšel článek o válce vydavatelů proti novinářům o autorská práva. V té době již Mezinárodní federace novinářů začala organizovat kampaň za autorská práva. Kampaň potrvá tři roky a její principy jsou následující:

1. Cílová skupina jsou autoři, novináři a tvůrci i občanské skupiny jako například odbory, politici, zaměstnavatelé a skupiny hájící lidská práva.

2. Hlavní princip zní: Morální práva jsou lidská práva a musí být celosvětově respektována.

3. Novinářské svazy musí vycházet vstříc zájmům volných novinářů.

4. Novinářské svazy musí vést kampaň a vyjednávat autorská práva za volné novináře i zaměstnance.

5. Zákonná ochrana musí platit pro volné novináře stejně jako právo kolektivně vyjednávat.

Kampaň obsahuje trénink, vzdělávání novinářů, zveřejnění problému vydáváním příruček a prostřednictvím seminářů, vytvoření nové webové stránky, zaplacení jednoho zaměstnance v bruselské centrále Federace odpovědného za tříletou kampaň - a zejména tvrdé vyjednávání zástupců Federace jako velké profesní skupiny s:

- Evropským parlamentem a jeho legislativním výborem

- Evropskou komisí a s Radou Evropy

- s WIPO (Světová organizace na ochranu intelektuálního vlastnictví)

Kdo bude za akci odpovídat a kolik bude stát?

Osobní odpovědnost za kampaň za autorská práva převzal generální tajemník Mezinárodní federace novinářů Aidan White. Koordinátor kampaně se tedy bude zodpovídat Aidanu Whiteovi, zatímco rozhodování, konzultace a předávání informací se odehraje v několika rovinách, a to mezi AREG (expertní skupina pro autorská práva při Mezinárodní federaci novinářů), Řídícím výborem Evropské federace novinářů, jejíž je Syndikát novinářů ČR členem, a Výkonným výborem Mezinárodní federace novinářů.

Ročně je na kampaň zapotřebí 80.000,- euro. Celkem 20.000,- euro jako základ kampaně poskytla Mezinárodní federace novinářů ze svého rozpočtu. Zbývá tedy 60.000,- euro. Tuto částku uhradí jednotlivé svazy - členové Federace, zejména z Evropy. Ty bohaté (severské země, Německo) se již zavázaly nebo postupně zavazují přispět více, chudší - jako je Syndikát novinářů ČR, zase méně, přičemž všichni dohromady musíme platit za kolegy vskutku nejnuznější, například z Rumunska, kterým příspěvek s vědomím jejich průměrného měsíčního platu 150 německých marek s čistým svědomím odpustíme.

Co učiní Syndikát novinářů ČR?

Kolegyně a kolegové, na Syndikát novinářů ČR vychází částka příspěvku na kampaň na 5.000,- euro jako nejnižší možná částka příspěvku vůbec. Kdyby každý z členů Syndikátu novinářů ČR přispěl na obhajobu svých práv a našich společných principů částkou 50,- korun, mohli bychom v lednu oněch 5.000,- euro odeslat do Bruselu na účet Federace.

Správní rada Syndikátu novinářů ČR rozhodla, že je věcí svědomí každého člena, jeho dobré vůle, projevem solidarity a zájmu o věci profese, zda podpoří společnou kampaň či nikoli.

Osobně se domnívám, že podpořit Mezinárodní a Evropskou federaci novinářů, která zvláště poslední rok naopak podpořila několikrát české novináře a jejíž pomoc budeme zcela jasně již brzy potřebovat (případy trestně stíhaných novinářů, pokusy likvidovat sdružování novinářů, případy nízkých sociálních standardů novinářů neslučitelných s profesí a vedoucí k práci pod ekonomickým tlakem, neexistence redakční nezávislosti atd.), je naší povinností stejně jako je nám ctí být členy Mezinárodní a Evropské federace novinářů.

Každý z členů, který se přijde znovu či nově registrovat do Syndikátu novinářů ČR, dostane možnost onu padesátikorunu zaplatit. Kancelář správní rady povede seznam těch, kteří zaplatí a jejichž peníze odejdou prokazatelným a transparentním způsobem do Bruselu. Do seznamu bude moci nahlédnout kterýkoli člen Syndikátu novinářů ČR a zkontrolovat tak, zda údaje souhlasí.

Těm, kteří se připojí, tlumočím již nyní slova generálního tajemníka Mezinárodní federace novinářů Aidana Whitea, která pronesl poté, co jsem v Řídícím výboru Evropské federace novinářů označila kampaň za "investici do naší budoucnosti".

"Děkuji zejména Syndikátu novinářů České republiky za podporu a příspěvek do kampaně. Čeští novináři projevili skutečně odpovědný a vysoce sofistikovaný postoj ke své vlastní organizaci."

Také já vám všem jménem správní rady Syndikátu novinářů ČR i jménem svým upřímně děkuji.

Irena Válová

předsedkyně Syndikátu novinářů ČR

K článku zatím nejsou žádné komentáře.
Přidat komentář

Poslední zprávy z rubriky Media žurnál č. 9/10:

05.01.2001  Výsledky 6. ročníku CZECH PRESS PHOTO 2000 Václav Senjuk (AliaWeb)
05.01.2001  Složení Výboru na ochranu svobody slova (VOSS) Václav Senjuk (AliaWeb)
05.01.2001  Syndikát bude takový, jakým jej učiníte vy! Václav Senjuk (AliaWeb)
05.01.2001  Tomáš Sokol: Tisk a právo (Informace o publikaci) Václav Senjuk (AliaWeb)
05.01.2001  Reflex jubiluje Václav Senjuk (AliaWeb)




Zobrazit sloupec 

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Katastrální úřady

Ochranné známky

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Finanční katalog

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

 

Copyright © 2000 - 2024

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.

ISSN 1801-8688