(Kurzy.cz)
Pokles cen ojetin se v září zastavil, růst cen ale nelze očekávat
V posledních měsících docházelo na trhu ojetých vozů k citelnému poklesu cen způsobenému hlavně rostoucí korunou, sílícími dovozy automobilů a také výrazným snížením cen nových aut. Tento trend se sice v září zastavil, růst cen však nelze očekávat. Z pohledu prodejců ojetých automobilů trvá určitá krize.
„Například u ojetých Fabií se v září ceny zvýšily zhruba o 5 tisíc korun,“ řekl dnes Martin Mitterwald, generální ředitel společnosti LeasePlan, která se zabývá operativním leasingem vozidel a ojeté automobily po vypršení operativního leasingu také prodává. V meziročním srovnání nicméně situace pro prodejce ojetin nevypadá příliš růžově, budoucí stagnaci cen by za současné situace ještě přivítali jako dobrou variantu. Slavit naopak mohou zájemci o ojeté vozy, kterých je v Česku více než kupců nových aut.
Ve 2. a 3. čtvrtletí 2008 došlo k razantnímu propadu cen ojetých vozidel, v průměru o 7 až 8 procent. Zároveň bylo možné vypozorovat značnou přesycenost českého trhu domácí značkou Škoda. Ceny modelů Octavia II a Fabia I se proto propadly ještě hlouběji, až o 15 procent. Správci velkých flotil proto musí nacházet nové prodejní kanály: „Dříve LeasePlan prodával ojeté vozy výhradně prostřednictvím interně zajišťované internetové aukce. Nyní využíváme i externí internetové aukce, kamennou aukci, a také vlastní bazarové místo,“ dodal k aktuálním trendům Mitterwald.
A jak se Češi při koupi ojetého vozu rozhodují? Nejdůležitějším kritériem kromě ceny je značka a v dané značce velikost modelu. Obecně platí: čím menší model, tím lepší prodejnost. Důležité také je, že nejrůznější doplňková výbava nemá na konečnou cenu ojetého automobilu zásadní vliv, klíčový je rok výroby a najeté kilometry. Ve výhodě jsou proto vozy s vyšší úrovní základní výbavy, u Škody tedy Ambiente a Elegance. K obecně nejoblíbenějším ojetým vozidlům patří nyní benzinové Fabie jiné než bílé barvy, preferovaná je metalíza. U naftových modelů mají někdy kupující strach z možných vysokých nákladů na opravy, například při poruše turbodmychadla či vstřiků.
Prodej ojetin ovlivňuje i další trend. „Češi dnes již berou auto jako běžnou součást života, jako spotřební zboží, které poslouží a bude vyměněno, zatímco ještě nedávno byl automobil něčím speciálním a pečlivě opečovávaným, často byl téměř členem rodiny,“ poznamenal Daniel Prostějovský, jeden z odborníků LeasePlanu. Také proto se dnes lidé aut zbavují dříve a na trhu je (i díky velkým objemům dovozů) ojetin dostatek. Lidé si mohou více vybírat, a je proto velký problém prodat například auta s nájezdem nad 150 tisíc km.
Poslední zprávy z rubriky Finance:
Přečtěte si také:
Prezentace
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
23.04.2024 Podle čeho vybírat plechový zahradní domek?
Okénko investora
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Evropský průmysl zelené energie má problém: Společnosti se stěhují do USA
Mgr. Timur Barotov, BHS
Trhy střízliví a vedou ruku amerického Fedu ke zpřísnění politiky
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz