Výsledky soutěže Zlatá koruna mohou být určitým vodítkem pro klienty
Finanční fóra, jako Zlatá koruna jsou pro českou veřejnost potřebná. Na druhou stranu ovšem instituce, které získají ocenění v anketě, ne vždy dokáží s vítězstvím patřičně naložit. Redakce serveru Kurzy.cz se ptala provozovatele serveru Bankovnípoplatky.com Patrika Nachera na to, jaký význam má pro většinu finančních institucí kritika „zezdola“.
K čemu by měly sloužit výsledky takových anket, jako je Zlatá koruna?
Nelze jen kritizovat, je třeba také oceňovat. Pouhou kritikou nelze efektivně ničeho dosáhnout, to je zřejmé a platí to bezezbytku i o bankách a jejich službách. I proto mě potěšilo, že jsem byl jako letitý kritik poplatkové politiky našich bank a provozovatel serveru www.bankovnipoplatky.com přizván do čestné funkce porotce letošního 6. ročníku soutěže Zlatá koruna 2008. Mohl jsem tak ocenit finanční instituce a jejich produkty a udělal jsem to rád. Není ale ocenění jako ocenění. Nerad bych se účastnil akce, kde je rozhodování neprůhledné, hodnocení povrchní a kritéria nejasná, a kde jediným cílem je rozdat tituly, které se pak hojně využívají jako nástroj PR. Z účasti na takové akci bych se musel omluvit.
Myslíte, že jakýmsi hodnocením přízně, dostane daná firma zelenou ke „všemu“?
To je právě to. Na soutěži Zlatá koruna jsou přitažlivé zejména dvě skutečnosti. Nejde o hodnocení institucí (kde jde spíše o sympatie), ale konkrétních produktů. A porota (v tomto případě finanční akademie) je skutečně porotou odbornou, kde každý hodnotí jen ty kategorie, kterým opravdu rozumí a nikoliv porotou známých tváří či VIP osobností, kde jde především o image než o cokoliv jiného.
Má-li mít navíc ocenění i nějakou informační hodnotu pro klienty, musí být postaveno na určitých základech. Jedním z nich je nejen již zmíněné složení poroty, ale i počet hodnotitelů. Letos ve Zlaté koruně hlasovalo 215 porotců z oboru. Druhým fundamentem je hodnocení nikoliv institucí samotných, ale přihlášených služeb a produktů rozdělených do jasně a logicky vymezených kategorií. Pro klienty je totiž dost neuchopitelné, dozvědí-li se třeba, že Komerční banka je bankou roku. Znamená to snad, že má nejlepší všechny nabízené produkty? Zřejmě nikoliv, ale kdo má vědět, jaké jsou ty nejlepší. Jedna věc je image a druhou pak kvalitní služby, abych parafrázoval jeden reklamní slogan „image je nanic, následuj svůj instinkt“.
Jak hodnotíte tuto anketu?
Do letošního ročníku Zlaté koruny bylo přihlášeno 182 produktů od 63 společností a hodnoceny byly v 16 kategoriích. Užitečné je i dělení kategorií na produkty pro retailového klienta a produkty určené malým a středním podnikům. Obě kategorie mají svoje specifika a poněkud jiná kritéria hodnocení. A konečně mě také potěšilo, že i u hlasování veřejnosti jde o hlasy pro konkrétní produkty a nikoliv pro instituce. Očekával bych, že to na hlasující klade poněkud vyšší informační nároky. Při hlasování pro finanční ústavy totiž zpravidla a v logice věci vítězí instituce s největším počtem klientů neboť poměr těch, kteří jsou ochotni se aktivně účastnit podobných anket, je u všech přibližně stejný.
Dá se z umístění firem něco vyvozovat?
První místo v kategorii Cena veřejnosti soutěže Zlatá koruna získala mBank za své mKonto – osobní účet (účet oceněn také jako novinka roku). Na druhém místě skončil Servis 24 České spořitelny a na bronzovém stupínku pak Aviva EasyLife od stejnojmenné životní pojišťovny. Jako porotce jsem měl možnost hodnotit devět kategorií, ale věnoval jsem se třem – účty, elektronické bankovnictví a hypotéky. Mezi „účty“ zvítězil spořící účet ING Konto. Za vítěze jsem tento produkt nenominoval, ale měl jsem jej v první trojce. Dá se říci, že právě ING Konto a masivní kampaň na tento produkt nastartovala sérii nabídek dalších spořících účtů ostatních bank a to v době, kdy úrokové sazby byly kolem jednoho procenta. Pro běžné spoření tak dnes již nejsou módní termínované účty, ale právě účty spořící. Na místě druhém skončilo eKonto a třetí pak již zmíněný vítěz ceny veřejnosti mKonto. Hlasování odborné poroty tedy nebylo příliš vzdálené od mínění klientů.
Překvapilo vás něco?
V kategorii „elektronického bankovnictví“ se ukazuje, že stálicí na našem trhu je Přímé bankovnictví eBanky, které obhájilo loňské vítězství. Jak mezi odborníky, tak i mezi laiky je zkrátka internet dlouhodobě spojován s eBankou a je fakt, že tento produkt si našel své místo mezi spokojenými klienty. Byl i mým favoritem na vítězství. To druhé místo pro Servis 24 České spořitelny pro mě byl celkem překvapivý výsledek, mimo jiné také vzhledem k potížím, kterými jsme byli v poslední době svědky. U „hypoték“ se na stupně vítězů dostaly specifické a zajímavé nabídky různých finančních ústavů, které zákazníkům mají uspořit především jejich čas. Nejvíce porotce oslovil Dálkový přístup do katastru nemovitostí od Hypoteční banky, který klientům šetří také peníze a nervy. Za ním pak refinancování hypoték od GE Money Bank. Tento produkt je zajímavý mimo jiné snadností změny, nulovými poplatky a minimem dokladů, které banka vyžaduje, stejně tak jako maximální dobou splatnosti až 40 let. A konečně na třetím místě se umístila Variabilní hypotéka od Raiffeisenbank. Jde o neúčelovou hypotéku, která klientům umožňuje čerpat finance na principu kontokorentního úvěru.
Výsledky firem - tržby, zisk
Poslední zprávy z rubriky Finance:
Přečtěte si také:
Prezentace
28.03.2024 5 kroků pro pravidelnou údržbu vaší motorové pily
27.03.2024 I elektrická koloběžka musí mít povinné ručení
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Revoluce v umělé inteligenci: Nový superčip společnosti Nvidia může změnit svět
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Kdy a komu se vyplatí využít DIP (dlouhodobý investiční produkt)
Mgr. Timur Barotov, BHS
Michal Brothánek, AVANT IS
SPILBERK investiční fond SICAV, a.s. se mění k lepšímu aneb Co přinesla Valná hromada
Miroslav Novák, AKCENTA CZ
ČNB pokračuje ve snižování sazeb, proinflačním rizikem slabší koruna
Ali Daylami, BITmarkets
Bitcoin stanovil nové historické maximum – Je už na nákup pozdě?
Petr Lajsek, Purple Trading
Slabá koruna prodraží dovolenou. Kolik si kde letos připlatíme?
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz