Vladimír Urbánek
(Kurzy.cz)
Makroekonomika  |  03.09.2007 14:21:58

ČR - saldo státního rozpočtu v srpnu +22,2 mld.Kč

Podle údajů na účtech vedených v ČNB dosáhly ke konci srpna 2007 celkové příjmy státního rozpočtu výše 656,7 mld. , výdaje byly čerpány v objemu 634,4 mld. a saldo dosáhlo hodnoty 22,2 mld. , což je proti stejnému období minulého roku lepší výsledek o 28,7 mld. .

 


Předstih plnění příjmů před čerpáním výdajů o 8,3 procentního bodu je ve srovnání s rokem 2006 (4,5 p.b.) o 3,8 procentního bodu rychlejší. Meziroční dynamika příjmů 109,9 % je proti rozpočtované (102,9 % měřeno ke skutečnosti r. 2006) vyšší o 7,0 procentního bodu. Meziroční index čerpání výdajů 105,0 % je v porovnání s rozpočtovanou dynamikou (102,0 %) vyšší o 3,0 procentního bodu. Rozpočtovaná dynamika počítá s rychlejším tempem příjmů před čerpáním výdajů o 0,9 procentního bodu, zatímco dosažená skutečnost za leden až srpen činí 4,9 procentního bodu

Příjmy státního rozpočtu

Vykázané příjmy státního rozpočtu ve výši 656,7 mld.  byly plněny na 69,2 %, z toho daňové příjmy představují 328,4 mld. Kč (63,5 % rozpočtu), příjmy z pojistného na sociální zabezpečení 239,0 mld. (67,3 %) a ostatní příjmy 89,3 mld.  (115,0 %).

 

V porovnání se stejným obdobím minulého roku je plnění i meziroční dynamika celkových příjmů vyšší o 2,0 procentního bodu, resp. o 2,8 procentního bodu.

 

Plnění příjmů z daní a poplatků je proti loňskému roku nižší o 0,2 procentního bodu (63,5 % v letošním roce proti loňským 63,7 %). Meziroční růst činil 27,1 mld. , tj. 9,0 %. Rozpočet počítá s růstem 10,2 % proti skutečnosti roku 2006.

 

Daně z příjmů právnických osob svým objemem 67,5 mld. představovaly 62,8 % rozpočtu a byly nad úrovní loňského inkasa o 12,3 mld. , tj. o 22,2 % (ve stejném období loňského roku byl rozpočet plněn na 62,8 % při meziročním poklesu o 2,5 mld. , t.j. o 4,3 %, přičemž celoroční inkaso převýšilo rozpočet o 7,5 mld. , t.j.o 8,5 %). Rozpočet počítá s růstem o 12,6 % proti skutečnosti roku 2006.

 

Inkaso DPH za osm měsíců letošního roku dosáhlo 107,1 mld. , t.j. 65,5 % rozpočtu a meziročně vzrostlo o 8,7 mld. , t.j. o 8,8 % (v loňském roce činilo plnění 62,8 % při meziročním růstu o 8,1 mld. , tj. o 8,9 %). Jeho meziroční růst je proti rozpočtované dynamice (růst o 6,6 % proti skutečnosti 2006) o 2,2 procentního bodu vyšší.

 

Inkaso spotřebních daní ve výši 77,5 mld. představuje plnění rozpočtu na 59,0 % (ke konci srpna 2006 to bylo 66,5 %) a meziroční pokles o 1,5 mld. ,
tj. o 1,9 %
. Rozpočet počítá s růstem o 16,6 % proti skutečnosti roku 2006. Meziroční pokles byl výrazně ovlivněn loňskými vysokými příjmy z těchto daní v prvním čtvrtletí, kdy se prodejci předzásobovali. Od 1.4.2006 začala platit zvýšená sazba daně jak u cigaret, tak i u tabáku. Podle posledních propočtů MF se ukazuje, že předpokládané inkaso daně z tabákových výrobků nebude naplněno cca o 9 mld. .

Inkaso daně z příjmů fyzických osob dosáhlo celkem k 31. srpnu 64,3 mld. , t.j. 65,6 % rozpočtu a je tak o 6,4 mld. , t.j. o 11,1 % nad úrovní skutečnosti stejného období roku 2006 (ke konci loňského srpna bylo plnění 62,7 % při meziročním poklesu o 3,1 mld. , t.j. o 5,1 %, přičemž celoročně zůstalo pod úrovní rozpočtu o 0,7 mld. – vliv snížení daňových sazeb). Rozpočet uvažuje s růstem o 7,1 % proti skutečnosti roku 2006.

 

Daň z příjmů fyzických osob ze závislé činnosti dosáhla 55,5 mld. při plnění rozpočtu na 66,4 % (loni to bylo na 66,9 %) a meziročním růstu o 6,6 mld. ,
t.j. o 13,6 %. Rozpočet je nad úrovní skutečnosti roku 2006 o 8,5 %.

 

Daň z příjmů fyzických osob ze samostatné výdělečné činnosti ve výši 4,9 mld. znamená plnění rozpočtu na 52,0 % (loni to bylo 38,4 %) a proti stejnému období roku 2006 je nižší o 0,7 mld. , tj. o 12,6 %. Rozpočet 2007 je nad úrovní skutečnosti roku 2006 o 1,8 %. Na pokles inkasa daně měly vliv především dva faktory. Jednak to byly vratky daně, které vyplynuly z možnosti uplatnění společného zdanění manželů a dále vratky z titulu uplatnění zvýšených výdajových paušálů.

 

Daň z příjmů fyzických osobkapitálových výnosů dosáhla 3,9 mld. , což představuje 78,0 % rozpočtu (loni plnění na 74,0 %) a meziroční růst o 0,5 mld. , t.j. o 14,5 %. Rozpočet 2007 počítá s poklesem o 4,6 % proti skutečnosti roku 2006.

 

Příjmy ze cla náležející státnímu rozpočtu byly ke konci srpna vykázány ve výši 0,9 mld. (národní podíl ve výši 25 % z předepsaných celních příjmů, který náleží ČR po vstupu do ES). Celkové vybrané clo (vč. části připadající rozpočtu EU) činilo 5,0 mld. .

 

Celostátní inkaso všech daní dosáhlo výše 446,3 mld. , což představuje 63,8 % rozpočtu a meziroční růst o 39,7 mld. , tj. o 9,8 %. Ve stejném období roku 2006 dosáhlo celostátní inkaso daní 406,6 mld. , tj. 63,0 % rozpočtu,
a meziročně vzrostlo o 1,8 mld. , tj. o 0,4 % (celoročně bylo pod úrovní rozpočtu
o 5,2 mld. ).

 

Příjmy z pojistného na sociální zabezpečení dosáhly výše 239,0 mld. , což představuje 67,3 % rozpočtu (loni to bylo 64,4 %) a meziroční růst o 22,4 mld. , tj. o 10,3 %. Rozpočet 2007 počítá s růstem o 6,4 % proti skutečnosti roku 2006.
Na důchodové pojištění připadlo 196,8 mld. , t.j. 66,9 % rozpočtu, při meziročním růstu o 18,5 mld. , tj. o 10,3 %. Aktuální prognóza za celý rok 2007 předpokládá o cca 11 mld. vyšší příjmy než byl schválený rozpočet.

 

Nedaňové a kapitálové příjmy a přijaté dotace dosáhly výše 89,3 mld. , což je plnění rozpočtu již na 115,0 % (loni to bylo 99,7 %) a o 9,7 mld. , tj. o 12,2 % více než ke konci srpna loňského roku (rozpočet uvažuje s meziroční poklesem
o 35,4 % proti skutečnosti 2006, resp. o 2,7 % proti rozpočtu 2006). Z této částky představují převody z fondů OSS částku 30,4 mld. , což je o 3,2 mld. méně než bylo ve stejném období roku 2006. Ty zahrnují především převody z rezervních fondů, dále převody prostředků z FKSP a nečerpané mzdové prostředky za prosinec 2006. Příjmy z rozpočtu EU (transfery přijaté od EU a Národního fondu) činily 23,4 mld. (plnění na 37,9 %), tj. o  3,0 mld. více než byla dosažená skutečnost za stejné období v roce 2006 (vč. kompenzačních plateb, které činily 4,3 mld. ). V měsíci srpnu bylo převedeno z rezervních fondů kapitol do příjmů Všeobecné pokladní správy 13,9 mld. (usnesení vlády č. 629/2007). O tuto částku budou zvýšeny i výdaje státního rozpočtu, takže se předpokládaný schodek nezmění.

 

Výdaje státního rozpočtu

 

Celkové výdaje státního rozpočtu byly za osm měsíců čerpány ve výši 634,4 mld. , což představuje 60,9 % rozpočtu a meziroční růst o 30,5 mld. ,
t.j. o 5,0 %
(ve stejném období minulého roku byly výdaje čerpány na 62,7 % při meziročním růstu o 55,9 mld. , t.j. o 10,2 %).

 

Běžné výdaje státního rozpočtu byly čerpány ve výši 595,1 mld. , tj. na 62,6 % (loni to bylo 64,8 %). Proti stejnému období minulého roku vzrostly o 32,3 mld. ,
tj. o 5,7 %.

 

Největší objem prostředků v rámci běžných výdajů je každoročně vynakládán na sociální dávky. V upraveném rozpočtu jsou tyto výdaje zapracovány ve výši 387,5 mld. , což představuje 37,2 % (loni 35,8 %) všech rozpočtovaných výdajů
a meziroční růst o 9,3 % proti skutečnosti 2006 (především vliv zvýšení rodičovského příspěvku a příspěvku na bydlení v oblasti státní sociální podpory – růst rozpočtu 2007 proti skutečnosti 2006 o 60,9 %, tj. o 20,6 mld. ). Ke konci srpna letošního roku bylo vyčerpáno 258,0 mld. , tj. 66,6 % rozpočtu (loni plnění na 69,3 %), při meziročním růstu o 20,5 mld. , tj. o 8,6 %. Z toho na důchody připadlo 193,2 mld. , tj 67,3 % rozpočtu (loni to bylo na 69,2 %), při meziročním růstu o 10,9 mld. , tj. o 6,0 %.

 

V rámci běžných výdajů státního rozpočtu činily neinvestiční transfery veřejným rozpočtům územní úrovně 85,1 mld. , což představuje 68,3 % rozpočtu,
při meziročním růstu o 6,2 mld. , tj. o 7,8 %. Vyšší čerpání ovlivnily především převody prostředků na přímé náklady škol zřizovaných obcemi a kraji ve výši 55,9 mld. , což je o 2,6 mld. více než v roce 2006 (53,3 mld. ), které zahrnují i finanční prostředky na prázdninové platy učitelů ve výši 3,5 mld. a zálohu na celé 3. čtvrtletí ve výši 15,1 mld. . Dalších 15,1 mld. představovaly transfery obcím na sociální služby a dávky pomoci v hmotné nouzi a dávky zdravotně postiženým.

 

Neinvestiční transfery fondům sociálního a zdravotního pojištění vykázaly čerpání ve výši 31,8 mld. , tj. 67,3 % rozpočtu, při meziročním poklesu o 0,7 mld. . Zatím nebyla realizována žádná předsunutá platba, na rozdíl od roku 2006, kdy byly provedeny dvě mimořádné předsunuté platby ve prospěch VZP (v lednu ve výši 3,0 mld. a v dubnu ve výši 2,5 mld. ).

 

Výdaje kapitoly Státní dluh byly čerpány ve výši 20,5 mld. , tj. 53,7 % rozpočtu, což je o 0,3 mld. méně než bylo ke konci srpna loňského roku.

 

Na odvody vlastních zdrojů ES do rozpočtu EU bylo poukázáno 16,5 mld. , což představuje 55,0 % rozpočtované výše, a jejich objem je pod úrovní srovnatelného období minulého roku o 0,6 mld. .

 

Kapitálové výdaje byly čerpány ve výši 39,3 mld. , což představuje 43,9 % rozpočtu (v roce 2006 to bylo 43,3 %), při meziročním poklesu o 1,9 mld. .

Saldo státního rozpočtu

 

Celkové saldo hospodaření státního rozpočtu ke konci srpna 2007 vykázalo přebytek ve výši 22,2 mld. . Tento výsledek je o 28,7 mld. lepší než ke konci srpna loňského roku. Proti rozpočtovanému schodku, odpovídajícímu osmi měsícům (60,9 mld. ) je výsledek lepší o 83,2 mld. . Tomu odpovídá čerpání výdajů, které bylo proti jejich rozpočtované výši připadající na osm měsíců (694,0 mld. )
o 59,6 mld. nižší, při současně vyšším plnění příjmů než by odpovídalo alikvotě rozpočtu (633,0 mld. ), a to o 23,7 mld. .

xxx

Relativně pozitivní výsledek ovlivnilo hospodaření v samotném měsíci srpnu, kdy saldo ve výši 2,6 mld. bylo o 8,5 mld. vyšší než srpnový výsledekroce 2006. Měsíční výsledek hospodaření ovlivnil převod prostředků z rezervních fondů kapitol do příjmů VPS (13,9 mld. ) tak jak bylo uvedeno výše

Zdroj: TZ MFČR
K článku zatím nejsou žádné komentáře.
Přidat komentář


Přečtěte si také:

01.03.2022Saldo státního rozpočtu zpět v záporných číslech Raiffeisenbank a.s. (Raiffeisenbank a.s.)
01.02.2022Saldo státního rozpočtu po dlouhé době v plusu Raiffeisenbank a.s. (Raiffeisenbank a.s.)




?
Zobrazit sloupec 

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Ochranné známky

Finanční katalog

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Monitoring ekonomiky

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

 

Copyright © 2000 - 2024

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.

ISSN 1801-8688