(Kurzy.cz)
ČR - tržby v maloobchodě v lednu mimo potraviny výrazně rostly
Tržby za nepotravinářské zboží dynamicky rostly |
Sezónně očištěné tržby v maloobchodě bez motoristického segmentu klesly v lednu meziměsíčně reálně o 0,2 %, meziročně se zvýšily o 5,4 %. Sezónně neočištěné tržby vzrostly meziročně o 7,1 %, v ubytování a stravování o 1,4 %.
* * *
Sezónně očištěné tržby v maloobchodě (OKEČ 52) v lednu po dvanáct měsíců trvajícím meziměsíčním růstu poprvé reálně klesly (ve srovnání s prosincem o 0,2 %), přičemž za nepotravinářské zboží vzrostly o 0,5 % a za potraviny klesly o 1,2 %. Růst trendové složky ve srovnání s předchozími třemi měsíci mírně zpomalil na 0,4 % (tabulka č. 1).
Sezónně očištěné tržby se zvýšily meziročně reálně o 5,4 %. Sezónně neočištěné tržby vzrostly při stejném počtu pracovních dní v lednu 2007 a 2006 o 7,1 %, v tom za nepotravinářské zboží o 10,3 % a za potraviny o 2,6 %.
Povánoční slevy mohly být jedním z důvodů mimořádně vysokého růstu tržeb ve všech sortimentních skupinách nepotravinářského zboží. K celkovému růstu přispěly v lednu nejvíce specializované prodejny s nepotravinářským zbožím (cca 77 %), přičemž největší podíl na přírůstku celkových tržeb měly prodejny elektroniky, elektrických přístrojů, železářského zboží, nábytku a dalšího zboží pro domácnost (cca 28 %). Nejrychleji rostly tržby v prodejnách textilu a obuvi a v prodejnách potřeb pro domácnost. Po poklesu trvajícím téměř celý loňský rok se letos v lednu zvýšil prodej farmaceutického, drogistického a kosmetického zboží o 11 %, což mohlo být ovlivněno i opožděnou chřipkovou epidemií (tabulka č. 3).
V členění podle velikostních skupin se v maloobchodě zvýšily nejvíce tržby v podnicích s 50 až 99 zaměstnanci, resp. s 20 až 49 zaměstnanci (o 18,1 %, resp. o 11,9 %). Podniky se 100 a více zaměstnanci vykázaly růst o 7, 7 % a s 0 až 19 zaměstnanci o 4,7 %.
Úhrnný deflátor (ke stejnému období předcházejícího roku) byl 99,7 %. Nejvíce se ceny snížily ve specializovaných prodejnách textilu a obuvi (o 3,8 %), použitého zboží (o 3,3 %) a ostatního nepotravinářského zboží (o 2,9 %). Naopak vyšší než ve stejném období předcházejícího roku byly např. v prodejnách potravin, a to ve specializovaných i nespecializovaných (o 2,4 %, resp. o 1,7 %) a dále v prodejnách drogistického, farmaceutického a kosmetického zboží (o 1,9 %).
Podle údajů zveřejněných Eurostatem klesly v lednu sezónně očištěné tržby v maloobchodě v EU 27 reálně meziměsíčně o 0,9 %, meziročně po očištění o pracovní dny naopak vzrostly o 1,4 %. Z členských států, za které byla data dostupná, rostly tržby v Lotyšsku o 30,5 %, v Estonsku o 19,7 %, v Bulharsku o 18,2 %, v Litvě o 12,3 %, v Polsku o 10,0 %, ve Švédsku o 9,2 %, ve Španělsku o 4,1 %, v Belgii o 3,4 %, ve Spojeném království o 3,0 %, ve Finsku o 2,7 %, v Lucembursku o 1,7 %, ve Francii a v Rakousku shodně o 1,3 %. Snížily se v Německu o 4,3 %, v Portugalsku o 1,3 % a v Dánsku o 0,8 %.
* * *
V motoristickém segmentu (OKEČ 50) se sezónně neočištěné tržby zvýšily meziročně reálně o 9,3 %, v tom za prodej a opravy motorových vozidel o 12,4 % a za prodej pohonných hmot o 4,7 %.
V maloobchodě včetně motoristického segmentu (OKEČ 52 + 50) vzrostly sezónně očištěné tržby meziměsíčně reálně o 0,7 % a sezónně neočištěné tržby meziročně o 7,7 %.
V odvětví ubytování a stravování (OKEČ 55) se sezónně neočištěné tržby zvýšily meziročně reálně o 1,4 %, k čemuž přispěl zejména růst tržeb v pohostinských a stravovacích zařízeních o 1,9 %. Tržby za ubytovací služby klesly o 0,1 %. Ze statistických podkladů vyplývá, že pro leden netypické teplé počasí ovlivnilo pokles tržeb řady ubytovacích zařízení v horských střediscích, přičemž na druhé straně byl tento vývoj částečně kompenzován zvýšeným růstem tržeb zařízení poskytujících ubytování v centrech městské či lázeňské turistiky.
Poslední zprávy z rubriky Makroekonomika:
Přečtěte si také:
Prezentace
23.04.2024 Podle čeho vybírat plechový zahradní domek?
18.04.2024 Daňové přiznání lidem provětralo peněženky....
Okénko investora
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Evropský průmysl zelené energie má problém: Společnosti se stěhují do USA
Mgr. Timur Barotov, BHS
Trhy střízliví a vedou ruku amerického Fedu ke zpřísnění politiky
Petr Lajsek, Purple Trading
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz