Pavel Daniel (Kurzy.cz)
Cestování  |  16.01.2007 11:11:27

Dálnice se v Česku stavějí dráž než ve světě

(Jiří Novotný, Jan Kovařík, Právo) Koncem loňského roku byl uveden do provozu zatím poslední přírůstek dálniční sítě - úsek dálnice D8Ústí nad Labemhraničnímu přechodu Petrovice.Dálniční síť České republiky se loni rozšířila o rekordních 72 km a má už 632 km. Náklady na jeden kilometr dvoupruhové dálnice v obou směrech ale v průměru činí 350 miliónů korun a jsou vyšší, než je ve světě obvyklé.

Například ve Velké BritániiNěmecku kilometr takové dálnice v běžném terénu stojí v přepočtu 280 miliónů korun a v Řecku či Španělsku dokonce jen 84 miliónů . Vyplývá to ze studie, kterou pro Státní fond dopravní infrastruktury (SFDI) vypracovala společnost Mott MacDonald.

"V průměru to v Česku skutečně vychází na 350 miliónů za kilometr, ale včetně všech nákladů, počínaje projektovou dokumentací, přes výkup pozemků, vlastní výstavbu dálničního tělesa, až po protihlukové bariéry, překlady plynových vedení a terénní úpravy. Nemyslím si tedy, že bychom stavěli draze," oponuje mluvčí Ředitelství silnic a dálnic ČR (ŘSD) Jan Hoření.

SFDI: prodražují to i ekologická opatření

Zatímco v nížině lze kilometr dálnice postavit i za méně než 200 miliónů korun, ve složitějším terénu náklady prudce rostou. Specifickou kategorií jsou pak dálniční mosty a tunely. Třeba tunel pod vrchem Valík na plzeňském obchvatu dálnice D5, který byl dokončen loni, si vyžádal 1,6 miliardy .

"Ve srovnání se světem děláme na vyšší úrovni ekologická opatření. Závažným faktem také je, že Česko má jednu z nejhustších silničních sítí. Mimoúrovňová křížení se tak musejí stavět každých šest až osm kilometrů, zatímco třeba v Německu jsou sjezdy z dálnice mezi 20 až 30 kilometry. To jsou hlavní důvody, proč jsou náklady v ČR vyšší než v jiných zemích," řekl Právu ředitel SFDI Pavel Švagr.

Kolik stojí kilometr dálnice (v mil. )
stát cena*
Česko 350
Slovensko 300
Německo 280
Velká Británie 280
Řecko 84
Španělsko 84
poznámka: *v přepočtu na - v běžném terénu. U ČR je uvedena celková průměrná cena.
Zdroj: ŘSD, Fond dopravy a Právo

Do oprav a výstavby dálnic a rychlostních silnic investuje ŘSD ročně téměř padesát miliard korun, z čehož dvaceti miliardami přispívá Fond dopravy. ŘSD plánuje, že už v roce 2009 bude mít každý kraj moderní spojení komunikací dálničního typu. Do provozu tak musí být do tří let uvedeno dalších téměř 200 kilometrů nových dálnic a rychlostních silnic. Pokud na to ovšem bude dostatek peněz.

"Nemůžeme říci s úplnou jistotou, že se to povede. Jsem ale přesvědčen, že v rozpočtu SFDI bude i letos na rozvoj dálniční sítě zhruba dvacet miliard. Další peníze na výstavbu získáme z úvěrů od Evropské investiční banky," informoval generální ředitel ŘSD Petr Laušman.

Hloubková kontrola začne v únoru

Rakousku se cena na jeden kilometr pohybuje kolem dvaceti miliónů eur (asi 560 miliónů korun). Vídeňské úřady však upozorňují na to, že v této hornaté zemi jsou náklady kvůli geologické obtížnosti vyšší - v hornatém terénu mohou ve srovnání s nížinou stoupnout až na desetinásobek. Tedy podobně, jak rozdílné jsou náklady na jednotlivé dálniční úseky v České republice.

Nejvyšší kontrolní úřad (NKÚ) je přesto přesvědčen, že v ČR se staví zbytečně draze, a navíc příliš pomalu. V únoru proto NKÚ zahájí hloubkovou kontrolu, při níž chce zjistit, kam se ztrácejí peníze určené na dálnice.

Kontrola se bude týkat ministerstva dopravy, SFDI i Ředitelství silnic a dálnic a výsledky by měly být známy v říjnu. Mezi prověřovanými investičními akcemi například bude, jak se nakládá s finančními prostředky na stavbu dálnice D47 (Lipník nad Bečvou-Ostrava-Bohumín).

Při předchozí prověrce v roce 2004 se totiž ukázalo, že téměř 2,5 miliardy korun bylo na D47 použito na stavby, které nemají charakter dálničních přivaděčů, což bylo v rozporu s vládním nařízením.

Potřeba bude ještě téměř bilión korun

Podle programu, který přijala už vláda Jiřího Paroubka, má mít česká dálniční síť v budoucnu přes tisíc kilometrů a dále 1100 kilometrů rychlostních komunikací, z nichž je zatím hotovo jen asi 350 km. Velké investice si vyžádá také rozvoj železniční a vodní dopravy.

Ministerstvo dopravy už dříve odhadlo, že k tomu, aby se naše republika dostala v dopravní infrastruktuře na úroveň západní Evropy, bude třeba vynaložit bezmála jeden bilión korun. Tím spíše je nezbytné na dálničních stavbách hospodařit s finančními prostředky efektivněji.

16.01. 12:25  Pěkná blbost (Zilvar z chudobince)
16.01. 12:14  A taky úplatečky... (GOGO)





Zobrazit sloupec 

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Katastrální úřady

Ochranné známky

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Finanční katalog

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

 

Copyright © 2000 - 2024

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.

ISSN 1801-8688